Rezort financií pripravuje nové znenie zákona o správnych poplatkoch, ktorý zmení sumy účtované za registrácie áut. Sadzby budú stanovené nielen podľa výkonu motora, ale aj veku vozidla, a na rozdiel od minulosti sa bude tento registračný poplatok uhrádzať pri každom prepise auta.
Drahší benzín a vyššie pokuty za rýchlosť už nestačia! Krajinám Európskej únie budeme konkurovať aj vyššími poplatkami za registráciu auta. Ministerstvo financií posunulo do pripomienkového konania novelu zákona, podľa ktorej za auto štátu zacvakáme nielen pri prvom zápise do evidencie, ale aj pri každej ďalšej zmene držiteľa. Na výšku poplatku však budú mať vplyv výkon motora a vek vozidla. V prípade odklepnutia novely zákona sa vodiči budú musieť plesnúť po vrecku už od 1. februára 2017.
Prvá registrácia
Z návrhu je zrejmé, že Slováci, ktorí si kúpia auto s výkonom do 202 kW (275 k), zaplatia štátu menej ako doteraz. „Horšie to budú mať vodiči, ktorí sa rozhodnú pre nadupanejšie vozidlo s výkonom nad 275 koní. Pri najsilnejších motoroch si od nich štát vypýta až 6 308 eur,“ povedal šéfredaktor Auto Bildu Ľuboš Kamenistý. Podľa analýzy rezortu financií sa vyšší poplatok dotkne len 1 % zákazníkov, ktorí si kúpia nové auto, 47 % kupujúcich zaplatí rovnako ako doposiaľ a až 52 % vraj na nových sadzbách ušetrí.
Čo prepis, to poplatok
Napriek poklesu vo väčšine kategórií však do štátnej kasy nalejeme omnoho viac. „Poplatok v závislosti od výkonu sa bude platiť nielen pri 1. registrácii, ale pri každej zmene majiteľa. Pri zápisoch starších vozidiel však vstúpi do hry koeficient závislý od ich veku, ktorý sumu zníži. Sadzba však nikdy neklesne pod 33 eur,“ dodal Kamenistý. Okrem jednoduchého vzorca však zákon dovoľuje určiť hodnotu vozidla aj po- dľa znaleckého posudku, čo však neurčuje poplatky rovnaké pre všetkých. „Je to v príkrom rozpore so samotnou podstatou zákona o správnych poplatkoch a bude to provokovať ku korupčnému správaniu,“ upozorňuje Ján Pribula, riaditeľ ZAP SR. Nové pravidlá nepotešia najmä tých, ktorí si z druhej ruky kúpia novšie auto s vyšším výkonom. Za jeho registráciu môžu zaplatiť stovky, v najvyšších kategóriách až tisícky eur.
Novela zvýhodňuje neekologické a staré vozidlá
Ján Pribula, riaditeľ Zväzu automobilového priemyslu SR
- Náš zväz má záujem vysvetliť alternatívny pohľad na poplatky a zmeniť nielen niektoré ustanovenia, ale aj nesprávne nasmerovanie novely. Navrhované riešenie zvýhodňuje neekologické a staré vozidlá, čo je v rozpore so snahou v celej EÚ. Novela eliminuje záujem o obnovu vozidlového parku a ide proti záväzkom SR v oblasti ochrany zdravia obyvateľstva a životného prostredia aj formou znižovania emisií z dopravy.
(pre zväčšenie rozkliknite)