Zmluva bola vypovedaná v súlade so všeobecnými poistnými podmienkami z dôvodu neplnenia si zmluvných záväzkov voči poisťovni, nakoľko CK opakovane a dlhodobo neuhrádzala svoje finančné záväzky riadne a včas, v zmluvne dohodnutých termínoch.
CK Hechter výpoveď prevzala začiatkom mája a 15. júna poistná zmluva zanikla. Od 16. júna 2016 CK Hechter nemá platnú poistnú zmluvu poistenia zájazdu pre prípad úpadku CK v spoločnosti. Píše sa v stanovisku, ktoré dnes TASR poskytla Allianz-Slovenská poisťovňa.
Zmluva o poistení zájazdu pre prípad úpadku (tzv. poistenie insolventnosti) CK je, tak ako každá iná zmluva, právnym záväzkom medzi dvoma zmluvnými stranami. Obe strany sú povinné dodržiavať zmluvne dohodnuté podmienky, vrátane plnenia si svojich záväzkov v dohodnutých termínoch. Opakované a dlhodobé nedodržiavanie týchto podmienok vytvára riziko vypovedania zmluvy v akejkoľvek oblasti podnikania. Allianz – SP kladie veľký dôraz na dobré a korektné vzťahy so svojimi obchodnými partnermi a v prípade potreby či v konkrétnej problémovej situácii je otvorená osobitnému prístupu. Podmienkou však je komunikovať férovo a včas.
"Odporúčame dovolenkárom, aby si skontrolovali či má cestovná kancelária poistenie proti insolventnosti nielen v čase keď si zájazd objednávajú, ale aj pred vycestovaním, taktiež aby si od CK vyžiadali doklad o tomto poistení, s informáciou ako postupovať v prípade poistnej udalosti," zdôrazňuje Lucia Muthová, hovorkyňa poisťovne.
Poistenie proti insolventnosti/poistenie CK proti úpadku je zo zákona povinné pre každú cestovnú kanceláriu. CK sa musí poistiť minimálne na sumu 25 % obratu z vlastných zájazdov. V prípade úpadku cestovnej kancelárie poisťovňa poskytne poistné plnenie klientom CK poskytnutím dopravy späť do SR (ak bola doprava súčasťou zájazdu), resp. vrátením zaplatených preddavkov za zájazdy (prípadne rozdielu medzi cenou zájazdu a cenou poskytnutých služieb, ak bol zájazd poskytnutý sčasti), a to až do výšky dohodnutej poistnej sumy.
Národná banka Slovenska (NBS) dostala v stredu 20. júla podnet, ktorý jej adresovala cestovná kancelária Hechter Slovakia. Tá stále nemá poistenie proti insolventnosti ani bankovú záruku. Kancelária tvrdí, že ju poisťovne nechcú poistiť a banky jej pre nejasnosť zákona nevedia zabezpečiť bankovú záruku. Preto sa obrátila na centrálnu banku.
"NBS pripraví vyjadrenie, ktoré zašle cestovnej kancelárii," avizovala pre TASR hovorkyňa banky Martina Solčányiová. V tejto súvislosti upozornila, že žiadna poisťovňa nie je zo zákona o zájazdoch povinná uzavrieť s cestovnou kanceláriou poistenie zájazdu a zároveň, že NBS nie je oprávnená určiť, kto je povinný poistiť cestovnú kanceláriu.
Celý problém odporúča riešiť so Slovenskou obchodnou inšpekciou (SOI), keďže tá má na starosti kontrolu dodržiavania zákona o zájazdoch a cestovných kanceláriách. Práve SOI pre chýbajúce poistenie proti insolventnosti alebo bankovú záruku zakázala kancelárii Hechter Slovensko ešte 30. júna tohto roka predaj zájazdov, pričom CK ich nemá doteraz.
Podľa manažéra kancelárie Petra Pozníčka oslovila spoločnosť poisťovne, ale žiadna nechcela kancelárii poslať podmienky poistenia či ponuku. Čo sa týka bankovej záruky, tu je podľa Pozníčka problém s nejasnosťou zákona. Banky nevedia určiť, kto bude beneficient, čiže prijímateľ financií z bankovej záruky. Išlo by podľa banky o neidentifikovateľnú skupinu.
"Obrátili sme sa preto na NBS, ktorá dohliada nad subjektmi finančného trhu, aby prešetrila postup poisťovne Allianz, a aby nám určila subjekt, ktorý nám poskytne bankovú záruku alebo poistenie," uviedol pre TASR v utorok (19.7.) Pozníček.
Hechter bol pôvodne poistený v Allianz - Slovenskej poisťovni, tá mu ale zmluvu vypovedala. Podľa poisťovne bolo dôvodom opakované neplnenie si zmluvných povinností. Cestovná kancelária však toto vypovedanie zmluvy nepovažuje za opodstatnené a podala v tejto veci žalobu na súd.