Vtedy celý svet s obdivom hľadel na umenie inžinierov, ktorí ju naprojektovali. Pôvodnú lanovku v roku 1989 nahradil modernejší typ. Zaručuje vyššiu bezpečnosť turistov, ktorí majú o jazdu na druhý najvyšší tatranský štít vždy veľký záujem.
Na mnohé situácie z histórie tohto prepravného prostriedku si spomína aj služobne najstarší tatranský lanovkár Juraj Husovský (64), ktorý je oddaný svojej práci už 46 rokov. „Som jeden z posledných, ktorí vystriedali kolegov začínajúcich ešte v časoch, keď uviedli lanovku na Lomničák do prevádzky,“ hovorí s úsmevom. Z práce má množstvo príhod. „Ešte v sedemdesiatych rokoch uviazli ľudia na Lomničáku na 41 dní. Tak dlho sa nedalo jazdiť pre nepriaznivé poveternostné podmienky. Ľuďom hore museli vynášať jedlo peši,“ vraví lanovkár. Žiaľ, život píše aj smutné príbehy a na lanovke vedúcej k druhému najvyššiemu tatranskému štítu došlo počas histórie i k jednej smrteľnej nehode. Napriek tomu je lanovkársky matador Juraj presvedčený o tom, že ide o najbezpečnejší druh prepravy na svete.
Najmä po výmene lanovky v roku 1989 sa jej bezpečnosť zvýšila na maximum. „Teraz sa dá ovládať štyrmi spôsobmi. Dispečerom z riadiaceho strediska, prípadne diaľkovo priamo z kabíny. Ak by vypadol elektrický prúd, máme tu naftový agregát, ktorým by sme elektrinu vyrobili. Lanovka sa dá ovládať aj ručne, ale vtedy sa jej rýchlosť musí znížiť na minimum. Ak by predsa len zostala visieť, je hore záchranná lanovka, na ktorú možno prestúpiť. To sa však ešte nikdy nestalo,“ uzavrel lanovkár s tým, že k štítu sa v kabíne nevyveziete, keď fúka silný vietor a ani vtedy, keď prichádza silná búrka alebo sa blýska.
Súčasná Lanovka
Jazdí od roku: 1989
Trasa: Skalnaté pleso – Lomnický štít
Kapacita: 15 osôb
Prevýšenie: 855 m
Čas jazdy: 8,5 minúty
Počet podpier: 1
Laná: 2 nosné a 1 ťažné