Návrh bol predložený do skráteného pripomienkového konania z dôvodu naliehavosti v termíne, pretože hrozí nesplnenie záväzkov vyplývajúcich zo Zmluvy o fungovaní EÚ, v dôsledku konania Európskej komisie (EK) proti SR.
"Návrhom (novely) zákona sa upravuje možnosť použitia potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti (DMT) v rámci celosvetového trendu na znižovanie strát potravín a odpadu z potravín, vrátane určenia zodpovednosti za bezpečnosť týchto potravín," priblížil agrorezort. Novela by mala byť účinná od 1. januára 2017.
Novelou sa ďalej ukladá povinnosť právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom, ktoré vykonávajú analýzu potravín, nahlásiť Štátnej veterinárnej a potravinovej správe (ŠVPS) SR zistenie, že potravina je zdraviu škodlivá. Vypúšťa sa klauzula vzájomného uznávania, a to z dôvodu požadovania EK na jej uvedenie v každom vykonávacom predpise k zákonu a v súčasnosti aj jej zmene znenia.
"Nahradzuje sa povinnosť nahlásenia pred dodávkou niektorých druhov potravín pri distribúcii z členských štátov v zmysle podmienok voľného pohybu tovaru a dovoze potravín z tretích krajín bežnou trhovou kontrolou. Ďalej v zmysle nariadenia EÚ o poskytovaní informácií o potravinách sa upravuje možnosť neposkytovať informáciu o výživovej hodnote potravín výrobcom malých množstiev potravín a povinnosť označovať pri nebalených potravinách informáciu o alergénoch v potravinách, ak ich obsahujú. Z praxe vzišla požiadavka na zákaz prepravy nezlučiteľných druhov potravín," spresnilo MPRV.
V nadväznosti na požiadavku EÚ sa zo zákona vypúšťa paragraf upravujúci požiadavku na prevádzkovateľov na zverejňovanie percentuálneho podielu z obratu z predaja potravín vyrobených na Slovensku. Taktiež sa návrhom zákona rieši spôsob kontroly potravín predávaných na diaľku.
Dopĺňa sa poverenie ŠVPS SR na kontrolu tzv. stárenia liehovín v zmysle euronariadenia upravujúceho požiadavky na lieh a liehoviny. Upravuje sa prerozdelenie výšky pokút podľa závažnosti priestupku pri výrobe potravín, manipulácie s nimi, ich umiestňovania na trh, porušovania ostatných povinností súvisiacich s potravinami, vrátane marenia postupu úradnej kontroly.
Z praxe taktiež vzišla požiadavka na určenie výšky pokuty za umiestňovania potravín na trh, ktoré nespĺňajú organoleptické, fyzikálne a chemické požiadavky podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, do ktorých sú zapracované smernice EÚ alebo národné požiadavky alebo sú tieto požiadavky riešené nariadeniami EÚ.