Z vysnívaného pobytu sa tak doslova môže stať nočná mora. Ako si postupovať pri reklamácii dovolenky či iných nepríjemnostiach a na čo máte nárok?
Po dlhej ceste prídete do hotela, v ktorom ste si zaplatili výhľad na more zo svojej izby. Namiesto toho sa z okna pozeráte na rušnú ulicu a v kúpeľni je pleseň.
Čo robiť?
- zavolajte hneď delegáta cestovnej kancelárie a vysvetlite mu svoj problém
- ak nie je delegát na mieste, zavolajte priamo do cestovnej kancelárie, ktorej číslo ste si pripravili pre podobné prípady ešte doma
- všetky nedostatky detailne zaznamenajte na kameru alebo fotoaparát
Pozor:
- ak nedôjde k náprave počas dovolenky, reklamáciu si uplatnite písomne najneskôr do 3 mesiacov od skončenia pobytu
- cestovka je povinná vybaviť reklamáciu do 30 dní
- ak sa podnet nevyrieši v tomto časovom období, klient sa môže obrátiť na súd
Niektoré spory skončia na súde
Ilja Sulík, právnik D.A.S poisťovňa
Dnes je spotrebiteľská ochrana pri cestovných zájazdoch pomerne vysoká. Každopádne odporúčam každému si pred dovolenkou prečítať zmluvné podmienky. Niektoré spory sa končia mimosúdnym vyrovnaním, iné na súde.
Čo spraviť pred kúpou
- všímajte si, ako je definovaný deň trvania dovolenky
- pri charterových letoch býva prvý a posledný deň určený na prepravu, overte si teda, koľko za tieto dni platíte, pretože to už nie je dovolenka
- overte si, či služby hotela ako wellnes či wifi sú garantované alebo len možnosť, za ktorú si musíte priplatiť mimo ceny zájazdu
- presne zistite, ktoré služby poskytované hotelom sú zahrnuté v cene a čo budete musieť platiť na mieste
2. Meškajúci alebo zrušený let
Každý rok sa nemálo Slovákov ocitne doslova uväznených na letisku. Let môže byť zrušený alebo môže mať meškanie. Čo robiť v takomto prípade?
- všetko treba riešiť s leteckou spoločnosťou, ktorá má spoj na starosti
- spoločnosť má povinnosť informovať cestujúcich o problémoch a o tom, na čo majú v takom prípade nárok
- leteckej spoločnosti zašlite európsky formulár sťažnosti, ktorý nájdete na stránke www.ec.europa.eu a nezabudnite si nechať jeho kópiu
- ak firma nereaguje, ale jej odpoveď nie je dostačujúca, obráťte sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu
3. Pokuta zo zahraničia
Mnoho Slovákov cestuje na dovolenku vlastným autom. Často nepoznajú predpisy danej krajiny, alebo na ich dodržovanie jednoducho zabudnú. Ako postupovať, ak vám niekoľko týždňov po návrate domov príde pokuta?
- v rozhodnutí musí byť uvedené EČV vozidla, miesto, dátum a čas zaznamenanie priestupku
- ak ste sa v tom čase skutočne dopustili priestupku, alebo viete, že to bola iná osoba na vašom aute, úhradu zaplaťte
- nikdy nič neplaťte, ak nejde o vaše vozidlo
- nezaplatením takejto pokuty sa začne priestupkové konanie, v ktorom sa potvrdí alebo vyvráti oprávnenie udelenia pokuty
- je dobré vopred upozorniť rakúske úrady, že vozidlo nie je vaše a nastala chyba
Vedeli ste?
Podľa poisťovne DAS je priemerná výška pokuty v Rakúsku 437 eur. Priemerné náklady na obhajobu v priestupkovom konaní prostredníctvom právnika sú 225 eur.
4. Skrachovaná cestovka
Každoročne skrachuje nejaká cestovná kancelárie, u ktorej malo mnoho ľudí zaplatený zájazd. Ak ste ešte nestihli odcestovať, ste v lepšej situácii, ako tí, ktorí zostali visieť niekde v cudzine. Čo robiť v takom prípade?
- je prakticky nemožné vedieť, v akej finančnej kondícii je cestovka, kde si idete kúpiť zájazd
- rovnako je zložité zistiť, či poistná suma postačuje na pokrytie všetkých možných negatívnych následkov
- zákonne je ochrana poškodených klientov ošetrená
- ak cestovka skrachuje, má povinnosť vrátiť klientom peniaze poisťovňa, v ktorej bola poistená, tá by mala uhradiť aj náklady spojené s návratom klientov
Nie vždy poistka stačí
V praxi sa stáva, že cestovke uplynie platnosť trvania poistenia a nové si už neuzavrie. Náklady, ktoré vzniknú klientom na ubytovanie a návrat domov, si vtedy musia hradiť sami. Potom si ich môžu uplatniť iba voči cestovke s najväčšou pravdepodobnosťou v rámci konkurzného konania.