Pred 52 rokmi mu taliansky režisér Sergio Leone zveril úlohu pištolníka v prelomovom spaghetti westerne Pre hrsť dolárov. Clint Eastwood vtedy veľa nerozprával a nemal ani meno. Stál uprostred plátna a prežúval malú cigaru. Len občas presne vystrelil. Úlohy introvertných drsných chlapíkov Eastwoodovi však nadlho zostali (a učarovali), či už to bol neortodoxný policajt zo série Drsný Harry, alebo kovboji v rôznych štádiách rozpadu v ďalších westernových postavách, až po pomstychtivého Billa z vlastného filmu Nezmieriteľní.
Clint Eastwood sa stal a je dnes značkou, známou tvárou, symbolom „neznámeho jazdca“ brániaceho spravodlivosť a vlastný život alebo zásadového a tvrdohlavého policajta, ktorí vždy vie, čo je správne. Najväčšie filmové úspechy však zaznamenal až po získaní Oscara za celoživotné dielo a film Nezmieriteľní – ako režisér. Clint Eastwood má dnes 86 rokov, režíroval 35 filmov a netvári sa, žeby povedal svoje posledné slovo.
Zatiaľ posledným filmom Clinta Eastwooda je SULLY, v kinách CINEMAX od 8. septembra aj vo formáte IMAX 2D. Vstupenky v predaji tu: http://www.cine-max.sk/sully.html
Americký ostreľovač (2014) bol očakávaným titulom režiséra Eastwooda, ale úvodné víkendové tržby (108,7 mil.dolárov) vyrazili mnohým dych. Celosvetovo nakoniec zarobil 547,3 milióna dolárov a stal sa najúspešnejším vojnovým filmom. Zaujímavým štatistickým faktom, však bolo i číslo 10,6 milióna dolárov (víkendových) tržieb z približne len 10% amerických IMAX kinosál.
Clint Eastwood nakrútil len niekoľko záberov filmu Americký ostreľovač technológiou IMAX*, ale konečnou konverziou na obrovské IMAX plátno, vyvolal tento experiment (rozhodnutie o konverzii padlo len niekoľko týždňov pre premiérou) spoločnosti Warner Bros. ešte väčší divácky záujem a prísľub do budúcnosti.
IMAX Experience, ako sa tiež zvykne označovať jeden z cieľových formátov IMAX, je výnimočná kinosála, priestor pre ktorý sú filmy post-produkčne upravované. Predstavuje ho okrem iného veľkoplošné premietacie plátno, dokonalé ozvučenie, hľadisko naklonené bližšie k plátnu, technológia pre 3D filmy či duálna projekcia.
Aktuálne systém IMAX zažíva svoje úspešné roky a ako sa zdá, to najlepšie a najzaujímavejšie ho ešte len čaká. Plnému diváckemu zážitku doteraz chýbal iba čisto IMAX-ový film, nakrútený len kamerami IMAX a nie dodatočne – konverziou upravený na potrebný formát.
Dlhoročnou prekážkou bola paradoxne technológia. Filmári nemali k dispozícii také veľkoformátové (digitálne) kamery, ktoré by boli schopné nakrúcať i dialógové scény bez vlastného rušivého zvuku. Ich monštruózne rozmery a analógová (70mm) konštrukcia to jednoducho nedovolili. Preto sa veľkoformátové kamery využívali predovšetkým na veľké akčné scény plné digitálnych efektov.
Nemecká spoločnosť ARRI Rental v spolupráci s Korporáciou IMAX len nedávno vyvinula a upravila novú, 65 mm digitálnu kameru (ARRI ALEXA 65 IMAX), ktorá by mala všetky tieto prekážky odstrániť. Prvým „čistým“ pokusom je film SULLY Clinta Eastwooda. Ďalším má byť záverečný diel Avengers trilógie – Avengers: Infinity War.
*IMAX – je označenie formátu veľkorozmerného kinematografického systému vyvinutého spoločnosťou IMAX Corporation