Česko Slovensko má talent, Farma, Vo štvorici po Slovensku, Tajné životy... Vo všetkých týchto televíznych projektoch ste mohli vidieť prácu dvojice Albert Rafaj - Filip Kočiš. Práve títo páni patria posledné roky u nás k najvychytenejším autorom leteckých záberov. Nedávno dokončili filmovačku kriminálky Jojky Za sklom a rovno sa vrhli na reality šhow Návštevníci i ďalšie tri projekty. „Teraz je to tak, že takmer na každom projekte či seriáli helicam chcú. Pár rokov dozadu to nebolo,“ vysvetľuje Albert Rafaj.
Začali historickým dokumentom
Ich príbeh je dôkazom toho, ako sa chlapčenské hobby môže premeniť na serióznu prácu. „S Filipom spolu robíme asi päť rokov. Dali sme sa dokopy náhodou - ja som sa začal zaujímať o RC vrtuľníky a prvý som si kúpil od neho. Robil som pri filme, on robil s modelmi, tak sme to spojili. Zavesili sme pod vrtuľník kameru a skúšali experimentovať.“ Netrvalo dlho a prišli prvé ponuky.
„Náš prvý kšeft bolo v roku 2011 nakrúcanie historického dokumentu pre RTVS,“ spomína Albert, ktorý sa s kolegom pri práci dopĺňa. „Filip je pilot a zároveň technik. Stará sa o všetky naše stroje, aj ich vyrába. Ja mám na starosti kamery, plus riešim administratívu, vybavujem povolenia.“ Jednoducho povedané - Filip na pľaci ovláda dron a Albert kameru, ktorá je na ňom zavesená.
Technika za 30 000 €
Služby sa snažia stále zlepšovať. „Snažíme sa posúvať, aby sme tam vedeli zavesiť väčšie kamery, aby stroje boli výkonnejšie, vedeli lepšie odolávať vetru...“ vysvetľuje Albert. Keď idú na pľac, v kufri auta majú techniku za 30 000 € a takmer celá táto hodnota ide do vzduchu. Ako často spadne rýchlejšie, než je v pláne? „Našťastie, padáme veľmi málo. Mali sme len jednu vážnejšiu haváriu. Trénovali sme nad jazerom, pokazil sa regulátor a spadlo nám to do jeho stredu. Mašinu nám z nejakých 10 metrov museli vyloviť potápači. Všetko bolo na vyhodenie, zostal nám iba rám,“ pokrčí Albert plecami, no rýchlo dodá:
„Potom už máme len miniatúrne havárie, lebo sa snažíme posúvať hranice, lietame aj pri miernom mrholení, silnejšom vetre, snažíme sa produkcii vyhovieť.“ Herci sú vraj pred ich strojom v bezpečí, lebo by naozaj nebolo nikomu do smiechu, keby ho zo vzduchu trafila 15-kilogramová mašina. „A navyše s veľkými karbónovými vrtuľami...,“ dodá Albert. „Snažíme sa byť zodpovední a tesnotky robíme iba za ideálnych podmienok.“
Šialené poistenie
Filip, ktorý stroj riadi, má preukaz na bezpilotné lietadlo a dvojica si musela vybaviť množstvo povolení. „Mašina musí mať zákonnú poistku, tá naša je v šialenej výške 900 000 € - ak by sme niekomu poškodili majetok, vyplatí sa to z nej,“ vysvetľuje A. Rafaj a pokračuje: „Následne sme dron museli registrovať na dopravný úrad a vypracovať prevádzkovú príručku. Druhá fáza je, že každé jedno točenie treba riešiť s ministerstvom obrany. Treba im poslať žiadosť, do ktorej sa napíše, aký seriál nakrúcame, kde a kedy chceme lietať.“
Nahnevaní občania
Aj so súhlasom z najvyšších miest však ešte nemusí byť vyhrané. „Vlani sme pri nakrúcaní Vo štvorici po Slovensku lietali v Trnave a zhodou náhod sa v blízkosti nachádzal archív ministerstva obrany. Keď sme dolietali, telefonovala mi vojenská polícia, ktorej sme museli odovzdať natočený materiál a išlo to na posúdenie, či sme tam nevykonávali nejakú nezákonnú činnosť. Ale bolo to v poriadku...“
Zle je, aj keď sa do veci začnú miešať nahnevaní občania. „Veľa ľudí na nás reaguje dosť negatívne, riešia, či máme povolenia, prečo im lietame nad domom, volajú na nás policajtov... Ja už v poslednom čase vždy v určený deň hlásim danému policajnému zboru, že ideme na ich územie, aby nemuseli posielať hliadku.“