Spočíval v tom, že niektorí učitelia neprišli na jednu vyučovaniu hodinu, a v ďalších týždňoch budú počty neodučených hodín stupňovať. Veľký počet pedagógov však na svoju stranu iniciátori nezískali. Na celom Slovensku sa do akcie zapojilo len 1 773 vyučujúcich, čo z celkového počtu predstavuje necelé dve percentá.
Nespokojenci žiadajú, aby vláda a parlament zabezpečili zvýšenie platov všetkých pedagogických aj odborných zamestnancov celkovo o 230 eur do budúceho roka. Ak situácia zostane rovnaká, v štrajkoch chcú pokračovať v týždenných intervaloch. Napriek nízkej účasti štrajk považuje iniciatíva za úspešný a sú rozhodnutí pokračovať aj v ďalších týždňoch.
„Vyzývame vládu, aby splnila požiadavky,“ povedal Vladimír Crmoman. Minister školstva Peter Plavčan však už avizoval, že pedagógom sa platy zvýšili od septembra. Jedným z dôvodov, prečo sa do protestov zapojilo minimálne množstvo učiteľov, je aj nepodporenie štrajku zo strany oficiálneho Odborového zväzu pracovníkov školstva. „Na rok 2016 sme podpísali kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, kde sme prijali zvýšenie platov pre všetkých zamestnancov. Tým sme sa zaviazali sociálnym zmierom. Očakávame, že čoskoro sa začne kolektívne vyjednávanie na rok 2017, a uvidíme, k čomu sa tam dopracujeme,“ povedal šéf odborov Pavel Ondek.
Koľkí protestujú
Počet štrajkujúcich: 1 773 z 89 000 učiteľov
Počet škôl v štrajku: 106 z 6 590 škôl
Čo sme robili cez štrajk
Alžbeta Bojková (58), štrajkujúca učiteľka, ZŠ Cejkov
- Počas štrajku som bola v zborovni, spoločne sme preberali veci okolo vy- učovacieho procesu a debatovali sme, čo bude ďalej. Od ministra chceme najmä to, aby konečne štát prevzal zodpovednosť za vyučovanie.
Ján Bojko (56), štrajkujúci učiteľ, ZŠ Cejkov
- Ja som počas štrajku vypisoval rozvrh pre seba i pre žiakov a s ko- legyňami sa zapájal do debaty o veciach, ktoré nás trápia. Ide o prístup k učiteľom a hlavne o financovanie. Konkrétne v našej škole je dosť napätá atmosféra a v konečnom dôsledku už na to doplácajú aj žiaci.
Marta Rovná (53), predsedníčka odborového zväzu na ZŠ Kulíškova
- Bojujeme za lepšie finančné ohodnotenie, ale najmä za vyrovnanie existujúcich rozdielov vo vybavenosti škôl. Kedysi sa rozhodlo, že európske fondy pôdu najmä na mimobratislavské školy. Teraz sú obrovské rozdiely.