V poslednom období mu však nejde karta a on s pokorou priznáva, že prestal rozumieť diváckemu vkusu. O tvorivej pauze však nerozmýšľa. Rozprávali sme sa s naším najúspešnejším scenáristom v novodobých dejinách, Andym Krausom (49).
Ako scenárista ste veľkú kariéru spravili aj vďaka šou Twister, Uragán či Hurikán. Návrat ku koreňom vás nepokúša?
Programy, ktoré spomínate, sú kabaretného typu. A kabaret je vo veľkej miere aj o tom, kto stojí na javisku. Lebo je iné, ak lascívny vtip povie ľudový zabávač a je iné, ak ten istý vtip povie vážený komik. V prvom prípade je vtip vnímaný ako trápny podpásový humor, v tom druhom je to intelektuálna glosa. Predovšetkým by som teda potreboval mať jasno, kto bude stáť na javisku.
A našiel by sa na Slovensku niekto, kto by vám vyhovoval?
Určite áno, ale nebudem konkrétny.
Po koľkých rokoch nastáva situácia, že v novej televíznej štruktúre chýbajú premiéry niektorého z vašich seriálov či programov?
Nemám to presne zmapované, či v každej novej televíznej štruktúre bola premiéra niektorého z programov, na ktorom som sa podieľal. Ale v tej jesennej 2016 by mali byť na TV JOJ premiérovo vysielané ďalšie časti sitkomu Dovidenia, stará mama. Na jar sme natočili 41 častí, odvysielaná bola približne polovica. Verím, že fanúšikovia si ho v štruktúre nájdu.
Máte momentálne niečo roztočené, respektíve koľko scenárov máte tak pripravených, že sa rovno môžu realizovať?
Za tie roky sa nazbieralo veľa námetov, či dokonca už aj napísaných scenárov, ktoré neboli realizované a s menšími úpravami by sa dali ponúknuť televízii na posúdenie. Je dobré mať v zálohe už hotové projekty - verím, že všetko má svoj čas.
Už dlhšie sa zamýšľate nad tým, že nie celkom rozumiete, čo ľudia chcú. O zámernej tvorivej pauze, ktorá by vám poskytla odstup, ste neuvažovali?
O úplnej tvorivej pauze som neuvažoval, lebo sám seba vnímam ako vorkoholika a dlhšiu pauzu by som nezvládol. Skôr sa snažím obklopovať novými kreatívnymi ľuďmi a nemať v rámci tímu až taký veľký podiel pri práci na nových projektoch. Na stretnutiach s autormi a kreatívnym tímom sa snažím viac počúvať, ako hovoriť.
Viete si vôbec predstaviť, že mesiac, pol roka, rok nič nenapíšete?
Mesiac možno. Keby som bol na dovolenke, ktorá by vyťažila môj voľný čas na sto percent. Viem oddychovať, ale len pre to, aby som nabral novú energu na prácu. Aj keby som mal písať veci s vedomím, že nikdy nebudú realizované, aj tak by som písal. Aby som nevypadol z tempa a najmä, písanie ma nesmierne baví. Dostávam sa pritom do jemného tranzu, ktorý ma prenesie úplne inam. Niekto na to potrebuje počítačové hry, niekto knihu, niekto drogy - ja píšem.
Ako to momentálne vyzerá s vašou exkluzívnou zmluvou s TV JOJ? Po rokoch prejdete inam? Máte rozhodené siete?
Ja nie som rybár, ja som ryba...
Panelák ste ukončili, aj keď to muselo bolieť. Ako vnímate snahu Markízy neustále točiť nové série Búrlivého vína, hoci každá ďalšia divácky prepadáva?
Necítim sa kompetentný na to, aby som na túto otázku odpovedal.
Zatiaľ ste nevyužili silu internetu, no v jednom z rozhovorov ste naznačili, že nad niečím takým premýšľate. Nad vlastnou stránkou, ktorú by ste postupne zapĺňali skečmi, krátkymi humornými videami, internetovým seriálom?
Nechcem predbiehať udalosti, lebo toto je projekt, ktorý, ak má fungovať, potrebuje dlhú a poctivú prípravu. Portálov s obsahom, ktorý naznačujete, je pomerne veľa - ak sa chce presadiť nový, tak kvalitný a pestrý obsah nestačí. Musí byť iný a jedinečný nielen obsahom, ale aj formou. A to chce nápad, ktorý nevymyslíte za stolom, ale vás skrátka musí jedného dňa dobehnúť a vy mu musíte uveriť a užívať si nadšenie z neho.
Nedávno nás navždy opustil Juraj Slezáček, ktorý aj vďaka vám a Paneláku zažil už v podstate „na dôchodku“ slávu, akú mu dovtedy žiaden projekt nepriniesol. Rozprávali ste sa niekedy o tom, cítili ste, že je vám za to vďačný?
S Jurajom sme sa rozprávali zásadne o športe a politike.
Veľmi rád šomral a usmieval sa pritom popod fúzy, glosoval, ironicky komentoval všetko a všetkých. Podal si niekedy takto aj vás?
Na prvej hodine herectva som sa mu zdôveril, že mi na povinnom logopedickom vyšetrení zistili, že mám laterálne otvorený zhryz. Nikto netušil, čo to znamená a Juraj sa na mňa pozrel a povedal: „Andy, ja keď som ťa videl na talentových skúškach, tak som si v duchu hovoril - je to laterálne otvorený zhryz? Nie je to laterálne otvorený zhryz? A je to laterálne otvorený zhryz!!!“ To bolo moje prvé stretnutie so svojským humorom Juraja Slezáčka.
Tarkana mal v Dovidenia, stará mama hrať Milan Ondrík, no z časových dôvodov ho nahradil Marián Miezga. Ako veľmi je scenárista rozladený, keď mu takto nevyjde prvá voľba?
Už som to v jednom rozhovore spomínal, že Majo Miezga je pre mňa ako Tarkan dokonalý. Tak, ako tú postavu „uchopil“, je absolútne úžasný. A vôbec - celý kasting na tento seriál sa podaril. Je to partia skvelých hercov a ja som im všetkým nesmierne vďačný za čas, ktorý sme spolu strávili. Aby som to uzavrel - Milan Ondrík je herec, ktorého si vysoko vážim, a som presvedčený, že ako Tarkan by bol skvelý iným spôsobom ako Majo.
Na tomto sitkome ste spolupracovali aj so svojimi dvomi deťmi. Cítite, že svet televíznej tvorby ich fascinuje natoľko, že by raz mohol byť aj ich chlebíkom?
Dúfam, že nie.
V poslednom období fungujú na Slovensku nadpriemerne dobre dva komediálne seriály Horná Dolná a Naši. Ako si vysvetľujete, že majú takú priazeň divákov práve tieto dva dosť nepodobné projekty?
Nie je v mojej kompetencii, aby som verejne analyzoval úspech či neúspech televíznych programov. Tú analýzu si môžem urobiť sám pre seba a snažiť sa pochopiť, prečo niektoré veci fungujú a niektoré nie. Ak sa mi to podarí, budem to môcť zúročiť v budúcich projektoch.
Keby vás neobmedzoval rozpočet, ktorý poriadne brzdí rozlet všetkých scenáristov, azda okrem Hollywoodu, čo by ste napísali?
Rozpočet neobmedzuje pri písaní. Obmedzenia sa dostavia pri realizácii. Ak by som mal k dispozícii potrebný rozpočet - tak by som realizoval film, ktorý je napísaný už tri roky, ale je natoľko výpravný a produkčne taký náročný, že v našich podmienkach je, žiaľ, bez pomoci finančne silných partnerov nerealizovateľný.