Ten je súčasťou diaľnice D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu. Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Evy Žgravčákovej sa takéto súčinnostné cvičenie konalo prvýkrát v histórii Slovenska priamo v rozostavanom diaľničnom tuneli, ktorý bude dlhý takmer 7,5 kilometra.
"Témou cvičenia bola udalosť s hromadným postihnutím osôb – výbuch a následný zával na stavbe diaľničného tunela. Predchádzal im simulovaný útok ozbrojených páchateľov a rukojemnícka dráma, ktorá vyvrcholila odpálením nálože v severnej tunelovej rúre. Otrasy a tlaková vlna spôsobili zával a zranili baníkov v tuneli," informovala hovorkyňa NDS.
Doplnila, že cvičenie preverilo aj pripravenosť zložiek NDS a zhotoviteľa diaľničného úseku. "Zhotoviteľ stavby počas mimoriadnej udalosti aktivoval havarijný plán, ktorý je akýmsi súborom opatrení, smerujúcich k záchrane života a ochrane zdravia zamestnancov. Ochrana zdravia stavbárov a bezpečná prevádzka banskej činnosti počas razenia tunela je pre NDS prioritou," zdôraznila Žgravčáková.
Na mieste zasahovali policajti z Pohotovostného policajného útvaru Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) v Žiline, hasiči z KR Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Žiline, vrtuľník Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR a Banská záchranná služba – HBZS Prievidza.
"Zranených baníkov ošetrili zdravotnícki záchranári a transpo
rtovali ich do Univerzitnej nemocnice v Martine a Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Žiline. Nasadených bolo osem záchranárskych posádok – šesť posádok Falck Záchranná a po jednej zo Záchrannej služby Košice a Záchrannej zdravotnej služby DONsP Dolný Kubín. Na cvičení sa podieľalo i Koordinačné stredisko IZS Žilina, Krajské operačné stredisko ZZS SR, samostatný odbor krízového riadenia zdravotníctva Žilinského kraja a 30 figurantov – študentov, budúcich záchranárov z Fakulty zdravotníctva Katolíckej univerzity v Ružomberku," dodala hovorkyňa NDS.
"Veľký dôraz sme kládli na koordináciu činností jednotlivých zložiek IZS a preverenie veliteľských pozícií jednotlivých článkov IZS. Postupne sme prišli na to, čo robíme dobre a zistili to, čo vieme slabšie. To je východisková situácia pre naše ďalšie vzdelávanie a tréningy. Pretože udalostí s hromadným postihnutím osôb v takýchto špecifických podmienkach, ale aj tunelov na Slovensku bude pribúdať, musíme sa touto témou zaoberať v budúcnosti veľmi intenzívne," uzavrel riaditeľ Falck Záchranná Jozef Karaš.