Ľudia sa obávajú najmä zhoršenia kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti a predĺženia času čakania na vyšetrenie. Tieto, ale aj ďalšie problémy súvisiace so zrušením viacerých pohotovostí môže pomôcť vyriešiť aj lepšia informovanosť ľudí. Kedy je potrebné navštíviť pohotovosť a kedy ísť rovno do nemocnice? Na akú zdravotnú starostlivosť máme nárok?
Napriek tomu, že čakárne pohotovostných ambulancií sú už teraz veľakrát preplnené, ministerstvo plánuje zrušiť viaceré z nich. Pôjde o ambulancie Lekárskej služby prvej pomoci pre dospelých a zrušiť by mali asi 45. Je to takmer polovica z aktuálnych 95 pohotovostí. Argumentuje tým, že pohotovosť využíva len veľmi málo pacientov. Pohotovostné ambulancie sa momentálne nachádzajú takmer v každom väčšom meste na Slovensku. Delia sa na dva typy. Jedným je Urgentný príjem (UP) s dvoma lekármi so špecializáciou chirurgia a interná medicína.
Druhý typ poznáme ako Lekársku službu prvej pomoci (LSPP), ktorú vykonáva lekár so špecializáciou všeobecné lekárstvo alebo pediatria (LSPP pre deti a dorast). „Oboje, pohotovosť aj urgentný príjem, sú určené predovšetkým na riešenie akútnych stavov ohrozujúcich život a úrazových stavov. Vždy je potrebné individuálne posúdiť zdravotný stav konkrétneho pacienta a na základe príznakov sa rozhodnúť, či navštívi svojho obvodného lekára alebo pohotovosť,“ objasňuje Stanislava Luptáková z Ministerstva zdravotníctva SR.
Kde sa môžete obrátiť
Lekárska služba prvej pomoci:
- výraznejšie zhoršenie zdravotného stavu
- príznaky chrípky, najmä teraz počas chrípkového obdobia
- závraty
Urgentný príjem:
- zlomeniny
- popáleniny
- väčšie krvácania
- silné akútne bolesti brucha
- iné závažné a akútne stavy, ktoré si vyžadujú dostupnosť napr. RTG a iných vyšetrovacích a diagnostických laboratórií
V akých prípadoch vytočiť 155
- ak došlo k náhlemu ohrozeniu života
- pri náhlych zmenách zdravia
- pri vážnej nehode s väčšími následkami
- pri strate vedomia
- pri rozsiahlom krvácaní, popáleninách
- v prípade epileptického záchvatu
Kedy nevolať sanitku?
- pri dlhotrvajúcich zdravotných problémoch bez zmeny
- pri chrípke
- ak máte zvýšenú teplotu a pod.
POZOR: Častokrát sa nahlásený stav nezhoduje s reálnym stavom na mieste. Treba si uvedomiť, že takéto zneužitie môže ohroziť pacienta v blízkosti, ktorý v tom momente potrebuje pomoc záchranárov.
Ministerstvo má nový plán
Stanislava Luptáková, Ministerstvo zdravotníctva SR
- V programovom vyhlásení vlády SR na roky 2016 - 2020 rezort prezentoval ambíciu riešiť problémy zdravotníctva. Medzi hlavnými témami je aj definovanie pravidiel na fungovanie LSPP. Ministerstvo intenzívne pracuje na projekte Nová pohotovosť, ktorý plánuje dokončiť do konca tohto roka. Jej výsledkom bude taká sieť ambulancií, ktorá občanom v prípade potreby zabezpečí prístup k lekárskej službe prvej pomoci pre dospelých, deti a dorast, zubno-lekárskej a lekárenskej pohotovosti v nepretržitom 24-hodinovom režime. Na základe dôkladných analýz sieť navrhnú tak, aby bola dostupná všetkým občanom.
Čo robiť, ak ste nespokojní?
Andrea Pivarčiová, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
- Ak sa pacient domnieva, že mu nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť, je potrebné, aby poslal písomný a podpísaný podnet na príslušnú pobočku ÚDZS. My následne vykonáme dohľad a zistíme, či lekár postupoval v súlade s právnymi predpismi. Vychádzame pritom zo zdravotnej dokumentácie pacienta, z vyjadrenia poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a zo stanoviska nezávislého konzultanta z príslušného medicínskeho odboru. Ak zistíme nedostatky, poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti môže byť uložená pokuta, zákaz výkonu zdravotníckeho povolania najviac na jeden rok alebo sa vykonajú opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Podanie podnetu na ÚDZS je bezplatné.
Riešime len akútne prípady
Boris Chmel, Záchranná zdravotná služba
- Na tiesňovú linku 155 treba volať, ak ste sa stali svedkom náhlej udalosti, pri ktorej došlo k náhlemu ohrozeniu ľudského života, a usúdite, že zdravotný stav je taký vážny, že vaša pomoc nestačí. Ľudia však veľakrát nevedia sami zhodnotiť závažnosť zdravotného stavu a volajú často. V minulom roku bolo preto až 250-tisíc prípadov, keď sme hovory na linke 155 riešili len konzultáciou a odporúčaním návštevy praktického lekára či lekárskej pohotovosti.
K chorému dieťaťu prídu za 2 eurá
Patrik Karvan, pediater, Výjazdová detská pohotovosť
- Fungujeme každý deň od šiestej popoludní do šiestej rána, cez víkendy robíme nonstop. Za službu sa platí 1,99 eura. Ošetrujeme deti v Bratislavskom a Malackom okrese. Rodičia najčastejšie volajú k deťom s horúčkami, výsypom na koži a s bolesťami hrdla, brucha a uší.