Málokto doteraz tušil, kto za dôležitým dopravným uzlom stojí. Je ním hlavný projektant Igor Rymarenko (88). Pre Nový Čas si zaspomínal na časy, keď sa Trnavské mýto len budovalo. Prezradil, že zo súčasného stavu mu je do plaču.
Na mieste Trnavského mýta sa v 60. rokoch nachádzalo Centrálne trhovisko, ktoré presunuli na Miletičovu ulicu. Pri veľkej zmene stál hlavný architekt Igor Rymarenko (88). „Mojou prvou úlohou bolo riešenie križovatky Centrálne trhovisko. Museli sme dostať chodcov preč, čiže do podchodu,“ spomína Rymarenko, ktorý začal Trnavské mýto projektovať v roku 1967. Podchod mal vyzerať úplne inak. „Mal mať štyri hydraulické výťahy pre postihnutých ľudí a kočíky, obchodnú vybavenosť, reštauráciu a päťposchodovú administratívnu budovu. V tom období boli problémom devízy a nič sa nerealizovalo,“ doplnil architekt. „Podchod stál 24 miliónov korún a kompletná koncepcia 86 miliónov korún,“ pamätá si presne.
Otec podchodu je nešťastný z udalostí 90. rokov. „Každý si robil, čo chcel, a nikto sa o to nestaral, je mi z toho do plaču,“ doplnil. On sám tadiaľ nechodí, lebo má problémy s kĺbmi. „Bol som tam naposledy pred rokom. Nie sú tam známky rozvodov, nie je revízia pohyblivých schodov, nie je tam pravidelná údržba, chýbajú náhradné diely, záchody sú rozbité, je tam odpad za desať kontajnerov,“ vymenúva smutne s tým, že investorovi, ktorý sa rozhodol dať Trnavské mýto do poriadku, drží palce.
Oprava za milión
Chátrajúce Trnavské mýto zrekonštruuje súkromný investor! Rozhodli o tom mestskí poslanci na zastupiteľstve 30. septembra. Spoločnosť Immocap Group, ktorá súťaž vyhrala, bude mať podchod v prenájme za 1 euro ročne na 15 rokov. Podmienkou dlhodobého prenájmu je kompletná revitalizácia podchodu a vstupov doň. Firma bude musieť do opravy celého Trnavského mýta investovať minimálne milión eur. Ukončenie rekonštrukčných prác je naplánované na koniec roka 2017.
Dôležité dátumy
- Projekt: rok 1967
- Prípravné práce: december 1969
- Hlavné práce: jeseň 1972
- Otvorenie križovatky pre dopravu: 28. 8. 1975
- Otvorenie podchodu pre peších: 1. 9. 1975