Ako sa rodil názov?
Pôvodne boli v hre názvy ako Fašírka, Klobása a Guláš, ktoré mali naznačovať, že relácia bude pestrou zmesou rôznych skečov. Potom však Danovi Danglovi počas cesty autom napadol názov Kredenc, s ktorým všetci nadšene súhlasili, a navyše si povedali, že rozumieť mu bude aj rakúsky riaditeľ Markízy, keďže ide o slovo prevzaté z nemčiny.
Problémy so smiechom
Je známe, že nakrúcanie najviac komplikuje smiech hercov. Najväčším problémom je v tomto smere paródia na Farmu - Karma. Len čo vylezie z maskérne Juraj Kemka zamaskovaný za baču a dvakrát si fúkne popod fúzy, vyprskne Michal Kubovčík a aj ostatní majú na mále. Prvá klapka je teda pokazená a keď sa všetci vysmejú, ide sa na druhú. Následne sa však J. Kemka rozhodne prikrášliť si scenár a výsledkom je ďalší výbuch smiechu. A tak je na rade tretia klapka, štvrtá, piata... Rovnako problematické je aj nakrúcanie paródie na Búrlivé víno, kde exceluje Michal Kubovčík ako Emil Horváth. „Ale najväčšie smiechy sú v šatni, keď Mišo príde a z ničoho nič dá miesto pozdravu Horvátha,“ prezrádza PR manažér produkčnej spoločnosti Noemo Martin Frimmer.
Parochne s vôňou slivovice
Veľmi dôležitou súčasťou tvorivého tímu je umelecký maskér Juraj Petráň, ktorý má v Bratislave svoju požičovňu kostýmov, kde nájdete aj všetky šaty z Kredenca. Vyrába ich sám, rovnako ako parochne, fúzy či brady. Žiadne umeliny, všetky sú z ozajstného ľudského porastu. Stráži si ich ako oko v hlave, no jedna nehoda počas nakrúcania ho poriadne zabolela. „Točili sme paródiu na SuperStar a Roman Pomajbo, ktorý hral Soukupa, mal podľa scenára prísť s taškou. Žiadnu však nemal, tak si jednu požičal od maskéra Ďura,“ rozpráva M. Frimmer. No v tej taške bolo plno parochní, vrátane jedného bonusu. „Na začiatku nakrúcania mu jeden z kameramanov priniesol z domu skvelú slivovicu a Ďuro si ju strčil medzi tie parochne. Roman to nevedel a s vervou hodil tašku k stolu. Fľaša sa rozbila a všetky tie drahé parochne sa namočili...“ Maskér nad nimi vraj strávil celý nasledujúci víkend - dookola ich bolo treba prať, sušiť, česať...
Ako sa dostať do komparzu?
V Kredenci sa okrem hereckých hviezd neustále motá aj rôzny komparz. Dostať sa doň môžete rôznymi spôsobmi, ale asi najjednoduchšie je prihlásiť sa do agentúr, ktoré sa tomuto venujú. Alebo je fajn poznať produkčného Mariána Pálku. Ten pravidelne dohadzuje ľudí, o ktorých vie, že si radi zahrajú a sú spoľahliví. „Potom je tu ešte najlacnejší komparz - my zo štábu,“ vysvetľuje M. Frimmer. „Na posteľ v nemocnici si môže ľahnúť ktokoľvek z nás a máme radosť, že nás vidia naši blízki v televízii a navyše vieme, že nemáme čo pokaziť.“
Ako sa organizujú herci?
Keďže súčasťou Kredencu je mimoriadne vyťažená partia hercov, nakrúcanie sa plánuje s niekoľkomesačným predstihom. Už v máji všetci vedeli, že v septembri ich čaká 10 dní práce, vždy v utorok a v stredu od ôsmej rána do šiestej do večera. „Ako sme zistili, točiť dva dni po sebe je ideálne, v ten tretí deň cítiť, že už tam tá energia nie je, no občas točíme aj tri po sebe, keď sa inak nedá,“ dodáva PR manažér.
Mítingy
Celý tvorivý tím sa nepravidelne stretáva na takzvaných mítingoch. Ide v podstate o pracovné raňajky s párkami a s kávou, kde sa preberá, čo je nové, čo vyšlo, čo nevyšlo. Herci totiž v televízii starostlivo sledujú výsledky svojej práce a majú chuť zanalyzovať ich. Okrem raňajkových stretnutí sa všetci vídajú dva- až trikrát do roka aj na večerných posedeniach pri vínku, kde sa bilancuje. Buď sa objedná podnik, alebo sa veselá spoločnosť zíde vo svojich priestoroch. „Minule sme si objednali jedlo cez jednu cateringovú spoločnosť, v ktorej zhodou okolností pracuje Mário Toráč, ktorého tak trochu imituje Ďuro Kemka v Bukim. Prišiel nás celý večer obsluhovať a bol veľmi milý,“ spomína M. Frimmer.
Kto píše scenáre?
Na scenároch sa okrem Dana Dangla podieľajú samotní herci. Michal Kubovčík vkladá slová do úst Hessa Jašteráka a pripravuje tiež vstupy Janka Rehotského. Zuzana Šebová s Petrou Polnišovou píšu Cuky a Luky či v minulosti Ilonu a Želu. A veľmi aktívna je manželka Juraja Kemku Adriana. „Zo začiatku chcela písať najmä politickú satiru a niektoré jej veci sme odvysielali. Na to, že nikdy nepísala scenáre, sú niektoré skeče skvelé, napríklad Buki,“ konštatuje M. Frimmer a pokračuje: „Väčšinou píše priamo na Ďura, lebo ho najlepšie pozná. Mimochodom, absolútne najobľúbenejšia vec štábu je jej výtvor V hlbokej diline. Keď sa stretneme na večernom mítingu, púšťame si to dookola. Vieme totiž, aká robota je za tým všetkým. Obaja herci, Ďuro a Roman, musia mať celý čas chladnú tvár. Je tam strašne veľa pokazených klapiek.“
Chcú divadelnú verziu
Tvorcovia majú do budúcna aj jednu veľkú ambíciu - veľmi by chceli z Kredenca spraviť divadelnú verziu. „Chystáme to, no pre krátkosť času zatiaľ nie je čas na skúšanie,“ prezrádza M. Frimmer, no optimisticky dodáva: „Verím, že budúci rok by sme mohli ísť na šnúru. A náš plán je mať premiéru na veľkom javisku v Londýne.“