Ľudia si teda zmenili trvalý pobyt a do kasy 400-tisícového mesta tak z daní prichádza viac peňazí. Novinku presadil bývalý starosta Edgar Savisaar cez miestne referendum, nevyhol sa pritom vlne kritiky. Po troch rokoch sa však na prvý pohľad nerentabilný krok ukázal v dobrom svetle a do mestskej kasy priteká 20 mil. € ročne. Uvažujú o mestskej doprave zadarmo aj naše mestá? Mnohí občania by bezplatnú MHD uvítali. Koľko by v prípade jej zavedenia ušetrili jednotlivci v rôznych častiach Slovenska?
Prešov - Nie
„Mesto neplánuje tento krok. Skúsenosť ukázala, že MHD zadarmo nedocielila zníženie počtu áut v centre, iba motivovala tých, ktorí chodili na krátke vzdialenosti peši, využívať MHD,“ uviedla hovorkyňa mesta Veronika Kmetóny Gazdová.
Strata: 3,6 mil. €
Veronika Čorňáková (30), materská dovolenka, Prešov
Ušetrila by: 10 €/mesiac
Trenčín - Nie
„O bezplatnej MHD v Trenčíne neuvažujeme,“ uviedla hovorkyňa mesta Eriga Ságová.
Strata: 2,1 mil. € (za rok 2015)
Banská Bystrica - Nie
„Podľa vyjadrení odborníkov v oblasti verejnej dopravy by MHD mala poskytovať také služby, aby bola alternatívou pre cestujúcich aj v individuálnej doprave. Zavedenie MHD zadarmo nemá takmer žiadny efekt, mesto tým prichádza o tržby z cestovného. Bez úpravy a nastavenia aj iných prvkov takouto lacnou MHD budú jazdiť len súčasní cestujúci. Ak chceme dosiahnuť, aby ľudia presadli z áut do verejnej dopravy, musíme vykonať kombináciu viacerých opatrení,“ uviedol predseda Komisie MsZ Marek Modranský s tým, že sa skôr prikláňajú k úprave parkovacej politiky či skvalitňovaniu služieb v MHD.
Strata: 5,7 mil. €/rok
Ján Medo (34), Banská Bystrica
- Určite by sme cestovanie v MHD zadarmo privítali.
Ušetril by: 20 €/mesiac
Košice - Nie
Metropola východu sa inšpirovať Tallinnom nechystá. „O bezplatnej MHD neuvažujeme,“ informoval Jozef Marko z košickej radnice s tým, že takýto krok by mohol ovplyvniť ďalšie činnosti v Košiciach. „Ak by bola zadarmo, znamenalo by to ročný výpadok v mestskom rozpočte takmer 17 mil. €, čo je až 10 % z rozpočtu,“ zdôraznil Marko. Mnohí Košičiania sa už na trvalý pobyt v meste prihlásili, urobili tak po nedávnom zavedení rozšíreného parkovania v meste.
Strata: 2,3 mil. € (r. 2015) (spolu za posledné roky 40 mil. €)
Monika Feketeová (46), predavačka, Košice
- Skôr by som uvítala, aby mestská doprava, pokiaľ si ju platím, prinášala kvalitnejšie služby.
Ušetrila by: 20 €/mesiac
Nemáme kvalitnú dopravu
Dopravný analytik, Jozef Drahovský
V mestách, ktoré zaviedli bezplatnú MHD, alebo v našom hlavnom meste sa počas dní mobility nestalo, že by ľudia prestali používať autá a presedlali na MHD. Nevyhovuje im totiž v tých časoch a medzi takými bodmi, ktoré potrebujú. Necestujú MHD nie pre cenu, ale časovú stratu. Doprava nemá potrebnú kvalitu. Keď dáte niečo nekvalitné zadarmo, nič sa nezmení. MHD platená z daní obyvateľov má prínosy, ale aj náklady, takže to nemusí priniesť želaný efekt.