O výstavbu D4 a R7 sa postará španielske konzorcium Cintra, ktoré cesty vybuduje za 1,7 miliardy eur. Nekonečné kolóny a infarktové stavy za volantom sa tak už o štyri roky môžu stať minulosťou. Obce, po ktorých cestách prejde denne takmer 30-tisíc áut, si môžu vydýchnuť. Oficiálne totiž odštartovala výstavba obchvatu.
Ako uviedol šéf rezortu dopravy Arpád Érsek, koncesionár už spustil prvé archeologické práce v Kvetoslavove a začal so skúmaním geológie povrchu. „Počas nasledujúcich týždňov budeme žiadať o povolenia a každej dotknutej obci vysvetľovať náš harmonogram výstavby,“ uviedol zástupca Cintry Jaime Lamela. Prípravné práce by mali byť ukončené tak, aby sa bagre mohli zahryznúť do zeme zhruba v marci budúceho roka.
S výstavbou sa má začať pri Holiciach (okr. Dunajská Streda) a pokračovať sa bude v smere na Bratislavu. Viac ako 59 kilometrov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 by malo byť podľa zmluvy hotových v októbri 2020. Ťažko skúšaní vodiči si však budú môcť po prvý raz skúsiť novú vozovku už v apríli 2020, keď by mala byť hotová prvá fáza projektu, ktorej súčasťou je R7.
Slovensko bude Španielom najbližších 30 rokov platiť splátku 52,8 milióna eur ročne. Ak sa výstavba pretiahne, koncesionára čakajú sankcie. Doladiť sa musí ešte stavebné povolenie na jednu trasu a odovzdanie pozemkov. Všetci však veria, že obchvat bude postavený načas. „Ak budeme mať dva vstupy do Bratislavy, tranzit sa rozdelí a trápenie vodičov sa ukončí,“ uzavrela zástupkyňa samospráv starostka Podunajských Biskupíc Alžbeta Ožvaldová.
Čo môže spomaliť výstavbu
- archeologické práce
- chýbajúce stavebné povolenie na jednom úseku
- sklz v začiatku výstavby
- meškajúce odovzdanie pozemkov
- počasie
Koľko času ušetrí obchvat
Žltá: Ivánka pri Dnaji - Rača - 6 minút
Červená: Jarovce
Zelená: - Dunajská Lúžná - 21 minút
Modrá: Šamorín - Čunovo - 24 minút