S reklamou prišiel Smer iba osem mesiacov po voľbách. Podľa odborníkov je to až zúfalý počin, ktorý bol pripravovaný už dlhšie. Politológovia sa pozastavujú nad tým, že na rozdiel od minulosti je na bilbordoch iba predseda Smeru Robert Fico (52). O čom to svedčí?
„Javí sa, že Smer má väčšie personálne problémy, ako pripúšťajú,“ hovorí politológ Tomáš Koziak. Ako dodáva, tak Smer týmto dáva najavo, že je naozaj stranou jedného muža. „Vždy je lepšie, ak stranu tvorí tím ľudí, a nie jeden predseda,“ tvrdí. Podľa neho tak na decembrovom sneme strany dôjde k väčším personálnym zmenám.
Pridáva sa aj odborník na reklamu Róbert Slovák. „Koho tam dajú? Kaliňáka, Pašku alebo nebodaj Moniku Flašíkovú-Beňovú? To by bol skôr výsmech. Ako jediný zostal ako-tak bez škandálov minister kultúry Marek Maďarič, ale to by asi nepotešili predsedu SNS Andreja Danka,“ tvrdí Slovák s tým, že kampaň Smeru má prvky zavádzajúcej reklamy. „Pri politických kampaniach sa to však ťažko dokazuje,“ dodáva. Na otázku, prečo iba Fico reagovala hovorkyňa Smeru, že je to súčasťou stratégie. „Tú nebudeme zverejňovať, ale Smer chce zadefinovať svoju pozíciu v koalícii a prezentovať pokračovanie jasnej sociálnej politiky," uviedla na margo kampane Ľubica Končelová.
Najdrahšie obdobie
Mesiace október až december patria medzi najdrahšie reklamné mesiace. Smer pripustil, že má zaplatených 800 bilbordov, čo pri cenníkovej cene zhruba 250 eur na mesiac dáva mesačné náklady 200 000 eur mesačne. „je to lacnejšie ako predvolebná kampaň. Náklady zverejníme vo výročnej správe," uviedla Končelová. Zuzana Cibulka Matušíková z reklamnej agentúry Eunica navyše tvrdí, že bilbordové kampane sa nedajú robiť zo dňa na deň. „Najmä pred Vianocami sú plochy rezervované niekoľko mesiacov vopred, teda akákoľvek vianočná kampaň musí byť naplánovaná už v lete,“ dodáva.
Február 2012
November 2016
Je to zúfalé
Róbert Slovák, prezident klubu reklamných agentúr
Ide o zúfalý komunikačný počin. Základom reklamy je pravdivosť, čo v tomto prípade kampaň nespĺňa. Keby to bol komerčný produkt, tak Rada pre reklamu by to mohla vyhodnotiť ako zavádzanie spotrebiteľa. Množstvo sľubov Smeru, napríklad taká diaľnica do Košíc, nie je splnených. Kampaň majú v najdrahšom čase, čo znamená, že im na peniazoch nezáleží a podčiarkuje to ich zúfalosť.