Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) primátora Iva Nesrovnala sa preto dostalo pod paľbu kritiky. Na mestskej rade dokonca prijali uznesenie, že poslancom môžu návrh na odhlasovanie predložiť až vtedy, keď prejde verejnou diskusiou. Nový Čas oslovil odborníka aj mestské časti. Pozrite sa, čo návrhu vyčítajú.
Parkovanie v hlavnom meste privádza ľudí do šialenstva.Prijatie nových pravidiel v parkovaní v hlavnom meste sa zrejme opäť odsunie. Ešte predtým, ako sa budú môcť prerokovať na zastupiteľstve a zaviesť do praxe, budú musieť prejsť verejnou diskusiou s obyvateľmi minimálne štyroch veľkých mestských častí. Vo štvrtok to schválila mestská rada. Termíny mesto hľadá, primátor takéto diskusie víta. Starostovia totiž na predloženom návrhu VZN vidia množstvo nedostatkov. Vyčítajú mu najmä to, že k VZN nie je predložený návrh zmeny štatútu, bez ktorého nemôžu samosprávy prevádzkovať parkovanie na cestách, ktoré patria mestu. Devín či Podunajské Biskupice sa zatiaľ do spoločného systému nehrnú. Lamač, naopak, do parkovacej politiky určite vstúpi. „Našou prioritou je obmedziť parkovanie osôb, ktoré nemajú v Lamači trvalý pobyt, a finančné prostriedky z poplatkov predovšetkým využiť na zvýšenie počtu parkovacích miest,“ uviedol starosta Peter Šramko. Všetci sa však zhodujú, že ich cieľom je, aby autá neparkovali na chodníkoch či trávnikoch, a pravidlá sa upravili tak, aby zvýhodňovali ľudí, ktorí žijú v Bratislave.
Toto návrhu vyčítajú kompetentní
1. Bude menej parkovacích miest: Podľa VZN sa parkovať môže len na miestach vyznačených čiarami a dopravnými značkami. To je prísnejšie ako zákon o cestnej premávke. Ten pripúšťa aj parkovanie na miestach, kde čiary chýbajú. Riadiť sa musíte značkami.
2. Nedefinované platenie: VZN nerieši, ako je to s platením za parkovanie. Malo by tam byť platenie s presnosťou na minúty, nie načatá hodina či polhodina. Keď pôjdete na poštu na 10 minút, môžete podľa VZN platiť aj päť eur.
3. Chýba parkovanie zdarma: Vo VZN je stanovená minimálna cena. Čiže nikto nebude môcť parkovať zadarmo za žiadnych okolností. Cena by mala byť v kompetencii mestských častí a mohli by sa rozhodnúť, či napr. spoplatnia len parkovanie večer, keď je oň záujem. Cez deň to môže byť zdarma.
4. Nerieši reguláciu: Vo VZN absentuje časová regulácia parkovania. V zahraničí funguje tak, že vodič, ktorý príde do zóny, potrebuje parkovacie hodiny za čelným sklom. Na nich si nastaví čas príchodu. Parkovať tu môže toľko, koľko je uvedené na dodatkovej tabuli k značke.
5. Nerieši náhradné vozidlo: Ak máte nehodu a servis vám dá náhradné vozidlo, máte problém. Rezidenčné karty sú totiž stanovené pre konkrétne evidenčné číslo. Virtuálna karta by mala mať možnosť, aby si človek za poplatok mohol zmeniť evidenčné číslo pridelené ku karte, kým má auto v servise a bude využívať iné.
6. Vydávanie kariet na trvalý pobyt: Pri terajšom zákone sa môže na jeden byt prihlásiť aj sto ľudí. Každý môže požiadať o vlastnú parkovaciu kartu. Potom už je len krok k „schránkovým“ trvalým pobytom. Starostovia preto navrhujú vydať kartu na byt, nie na trvalý pobyt.
7. Nabaľovanie externej firmy: Ak bude parkovaciu politiku riadiť externá firma, z mestských častí môže vysávať peniaze.
8. Platí sa aj tam, kde netreba: Návrhom celomestského systému by sa spoplatnili všetky cesty, aj tie, kde s parkovaním nie je problém.
9. Administratívne prekážky: Mesto kladie mestským častiam prekážky pri budovaní nových parkovísk.
10. Nepredložený návrh zmeny štatútu: Bez jeho zmeny samosprávy môžu prevádzkovať regulované parkovanie len na komunikáciách III. a IV. triedy.
(*ide o pripomienky dopravného analytika Jozefa Drahovského a starostov Rudolfa Kusého a Dany Čahojovej)
Koľko by ste zacvakali?
- rezidenčná karta pre prvé vozidlo: 20 €/rok - 100 €/rok
- rezidenčná karta pre ďalšie vozidlo: 20 €/rok - 5 000 €/rok
- rezidenčná karta bez určenia zóny: 10 €/rok - 30 €/rok
- abonentská karta: 100 €/rok - 5 000 €/rok
- dočasné parkovanie napr. na 8 hod.: 1,60 € - 40 €
(sumy si určí mestská časť prijatím VZN)