Medzi ich ciele patrí regulácia eticky korektného správania poslancov miestnej samosprávy či realizácia práva na dobrú správu vecí verejných prostredníctvom priamej bezbariérovej komunikácie fyzických a právnických osôb s obecným zastupiteľstvom. Právnou normou chcú tiež obecnému zastupiteľstvu uložiť povinnosť vytvoriť skutočný priestor na realizáciu oprávnenia poslanca pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva.
Podľa OĽaNO-NOVA prax prostredníctvom už prijatých kódexov v niektorých obciach ukazuje, že definovanie eticky korektného správania poslancov miestnej samosprávy, aj so sankciami za jeho nedodržanie, je nevyhnutným autoregulatívnym krokom, ktorý v súčasnej podobe zákona o obecnom zriadení chýba. Novela preto ustanovuje povinnosť obcí prijať Etický kódex poslanca ako záväzný korektív správania miestneho poslanca.
Obyčajní sú tiež presvedčení, že každý má právo na dobrú správu vecí verejných, čo znamená, že fyzické a právnické osoby majú mať vytvorený dostatočný priestor na priame prednesenie svojich návrhov, podnetov či námetov na riadnych zasadnutiach obecných zastupiteľstiev. "Potreba tohto priameho komunikačného inštitútu sa javí v súčasnosti ako dôležitý faktor dobrej správy vecí verejných, ako aj prostriedok na posilnenie občianskej spoločnosti," tvrdí trojica predkladateľov.
Na margo komisií zase uviedli, že ide o poradné, iniciatívne a kontrolné orgány, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri dobrej správe obce. Hoci ich zloženie a úlohy určuje obecné zastupiteľstvo a poslanci majú právo v nich pracovať, v súčasnom zákone chýba podľa OĽaNO-NOVA explicitné vyjadrenie oprávnenia poslanca obecného zastupiteľstva pracovať aspoň v jednej komisii. Chýba aj povinnosť kreovať tieto komisie tak, aby každý poslanec obecného zastupiteľstva mohol realizovať svoje právo pracovať aspoň v jednej komisii.