Už iba dva kusy na svete zostali z unikátnej lokomotívy Ganz Eg6 premávajúcej za čias Rakúsko-Uhorska na trase Bratislava - Viedeň a z vozňa, ktorý k nej pripájali.
Po jednom z týchto vzácnych exemplárov teraz opravujú a reštaurujú v Topoľčanoch. Električka premávala v Rakúsko-Uhorsku z centra Viedne do centra Bratislavy od 1. februára 1914 do apríla 1935. Počas prvého roka prevádzky na trati prepravila viac ako tri milióny cestujúcich. Lokomotívu Ganz Eg6 si objednala Bratislava a vyrobili sa len dva kusy. Jeden je vo Viedni, druhý v súčasnosti začali rekonštruovať v rušňovom depe v Topoľčanoch.
„Aby mohla jazdiť samostatne, treba opraviť podvozkovú časť i elektroinštaláciu a trakčné motory,“ prezradil Jozef Majtáň, ktorý sa podujal spolu so svojimi kolegami vrátiť vzácnej električke zašlú slávu. Krásny nový šat dostane aj vozeň, ktorý k nej pripájali.
„Vzácnu lokomotívu, ktorú sa pred časom podarilo zachrániť pred zošrotovaním, vyrobili v roku 1913 v maďarskom Ganzi pri Budapešti,“ pokračuje. Zaujímavosťou je, že lokomotíva slúžila aj na uskladnenie batožiny.
Električka Ganz Eg6
Rok výroby: 1913
Dĺžka (vrátane nárazníkov): 11,740 m
Hmotnosť: 26 t
Max. rýchlosť: 35 km/h (neskôr 40 km/h)
Výkon: 220 kW
{{ poll.title }}
Ďakujeme za Váš hlas