Hlavná stanica sa konečne dočká rekonštrukcie! Nepostará sa však o ňu spoločnosť Transprojekt, ktorá ju mala premeniť na modernú halu s podchodom na Šancovú ulicu, ale Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Vstupná brána do metropoly s nálepkou hanba Bratislavy je totiž v stave, že ani zďaleka nespĺňa požadovaný štandard. Transprojekt sa možnosti rekonštruovať stanicu nechce vzdať. Problémom jej, že sa mu na konci roka končí zmluva, ktorú mesto predĺžiť nechce. Investor varuje: Pripravte sa na žaloby, aké ste ešte nezažili!
Katastrofálna situácia okolo Hlavnej stanice netrápi len cestujúcich, ale aj železnice. Ako informovala ich hovorkyňa Martina Pavlíková, ŽSR pripravujú menšie úpravy, ktorých cieľom je zvýšiť kvalitu a komfort cestovania. „Ide o menšiu rekonštrukciu výpravnej budovy a prislúchajúcich objektov, kde je už schválená projektová dokumentácia,“ uviedla Pavlíková. Čaká sa len na stavebné povolenie a následný výber zhotoviteľa. Plánuje sa aj prestavba nákladných výťahov na nástupištia na osobné výťahy či vybudovanie kamerového systému. S prácami by sa malo začať v budúcom roku.
Vyhrážajú sa súdom
Bratislavčania však už roky počúvajú o megalomanskej rekonštrukcii stanice, ktorá mala vyjsť na viac ako 23 miliónov eur. Rátalo sa s výškovou administratívnou budovou, obchodmi, novými nástupišťami či podchodom na Šancovú ulicu. Zmluva platí do konca roka 2016, keď má byť rekonštrukcia hotová. Je jasné, že projekt zostal len na papieri. Od Starého Mesta podľa hovorkyne Nory Gubkovej investor dosiaľ získal len dve stavebné povolenia, a to na dočasný terminál, trafostanicu a prekládky rozvodov. Povolenie mal aj na zbúranie zdravotného strediska na Žabotovej.
Transprojekt si však stojí za tým, že stanicu chce rekonštruovať on. „V prípade, ak hlavné mesto bude pokračovať v doterajšom prístupe, otvorí priestor na vznik najväčšieho súdneho sporu v histórii mesta,“ varovala hovorkyňa investora Mária Adamová. Reč je pritom minimálne o 16 miliónoch eur.
Podľa hovorkyne mesta Ivany Skokanovej dostali od Transprojektu ďalšiu žiadosť o predĺženie zmluvy, čo mestskí poslanci už viackrát odmietli. Hrozba súdu je tak reálna. Primátor Ivo Nesrovnal sa dušoval, že vyhlási novú medzinárodnú súťaž. Potenciálny investor si však veľké nádeje robiť nemôže, Transprojekt má totiž v nájme kľúčové pozemky okolo stanice až do roku 2056.
Môžu vyhrať spor?
Marek Benedik, právnik
- Ak mesto neposkytlo investorovi súčinnosť pri realizácii projektu, a preto nemohol plniť svoje záväzky, má šancu na získanie náhrady škody. Ak je uzavretá platná a účinná zmluva, obe strany sú povinné postupovať tak, aby bola naplnená. Žiadna zo strán nie je oprávnená zmariť splnenie zmluvy, ktorú uzavrela. Protistrana ale môže mať legitímne dôvody preto, prečo súčinnosť nebola, resp. nemohla byť poskytnutá. V takom prípade by za škodu alebo inú ujmu nezodpovedala.
Nitky vedú na Cyprus
Konateľom Transprojektu je Igor Ballo spolu s Andreou Jaškovou. Obaja figurujú aj v ďalších firmách, ktoré sú navzájom prepojené. Medzi spoločníkmi investora stanice je podľa OR SR aj cyperská firma I.P.R. LIMITED. Transprojekt už zrealizoval rekonštrukciu podchodu na Hodžovom námestí či projekt Astoria Palace.