Súťaž sa vysiela na obrazovkách Jednotky RTVS od apríla 2013, a tak je čoraz zložitejšie nájsť vhodné pesničky na hádanie či vyloviť zaujímavosti z televízneho archívu. Najťažšie na príprave Milujem Slovensko, je však niečo iné. „Všetko správne namixovať - úlohy i súťažné tímy. Celé je to ako pripraviť hru pre decká v tábore, akurát v trochu väčšom rozmere,“ vysvetľuje s úsmevom P. Kohút.
Celebrity sa boja
O tom, koho budú mať vedľa seba, rozhodujú niekedy aj samotní kapitáni, no k hádkam medzi Adelou a Danom vraj nedochádza. „Pre nás sú kapitáni zásadní, takže sa im snažíme vyjsť v ústrety čo najviac,“ dodáva kreatívny producent. Pravda však je, že po rokoch sa v úlohe súťažiacich vystriedali azda všetky použiteľné slovenské celebrity. „Jasné, rybník má svoje kapacity. Snažíme sa, aby sa ľudia neopakovali, ale skôr nám ide o to, aby medzi súťažiacimi bol vždy nejaký ťahúň, ktorý vie spraviť zábavu.“
Mnohí herci či speváci účasť v tomto programe a priori odmietajú nie preto, že by sa im nepáčil, ale preto, že si naň netrúfajú. „Áno, je to tak, ale zase sa stáva, že aj tých, čo sa boja, to veľmi strhne. Je to živý organizmus, ktorý keď sa rozbehne, tak ide podľa vlastných pravidiel. My môžeme niečo vopred pripraviť, ale aj tak si to ide podľa seba,“ hovorí už P. Kohút o scenári, ktorý platí najmä pre Martina Nikodýma, aby súťaž riadne odsýpala, ale Adela s Danom sú v inej kategórii. „Oni o scenári nevedia nič.“ Jednoducho „iba“ súťažia a sú sami sebou. „Voľne si nahadzujú témy. Dana minule zaujalo meno Braxatoris a bola z toho zábava na niekoľko ďalších dielov. Inokedy zas Adela navrhla zlepšenie pravidiel jednej hry priamo počas natáčania.“
Kolotoče aj poučenie
Šou vymysleli Holanďania, predala sa do množstva krajín a každý si ju urobil tak trochu po svojom. Slovenským tvorcom však najviac učarovala práve pôvodná, veľmi uvoľnená a utlieskaná holandská verzia - „čisté kolotoče“, ako sa vyjadril režisér Rado Štefanov. „Je to tak napísané aj v biblii tohto programu, že musí byť dobrá nálada. Vtedy to funguje,“ pritaká kreatívny producent a pokračuje:
„Súťažiacim aj zvykneme hovoriť: nehádajte sa o body, nejde o to, aby sa súťažilo, ale o to, aby sme sa všetci zabavili.“ Pravda je však taká, že súťaživosť rýchlo všetkých strhne. „Ale je to prirodzené a v tom je tá sila. Chodila fáma, že v zmluvách je, že musia tancovať - vôbec to nie je pravda. Oni sa len majú cítiť prirodzene a všetko, čo sa udeje, má byť spontánne.“ Z holandského vzoru si naši tvorcovia zobrali aj niečo iné.
„Veci, ktoré by človek z normálnej šou vystrihol, naschvál necháme, aby to ukázalo spontánnosť. Až na pár výnimiek, ako keď niekomu ujdú slová ako „mapička“ či „pučisko“. Dokonca v Holandsku, keď povie moderátor nejaký brbt, všetci sa potešia a povedia mu, že to dajú na youtube.“ Ale v relácii má svoje dôležité miesto aj história, kultúra, šport či prírodné krásy Slovenska. „Vo finále sa zas snažíme vždy predstaviť zaujímavých ľudí, ktorí robia niečo prospešné pre Slovensko. Všetky tieto veci dokopy tvoria mix, vďaka ktorému to funguje. Ako sa hovorí: zábava aj poučenie.“
Nové časti na jeseň
Hoci pred niektorými súťažami treba scénu prestavať, inak sa nakrúca bez prestávky a rozhodne sa žiadne hry netočia opakovane. „To sa ani nedá. Oni sú všetci takí súťaživí, že by nesúhlasili, aby sa nejaká hra zopakovala. To bola jedna zo základných podmienok biblie, snažiť sa to robiť čo najviac akoby naživo. Jediná výnimka je, že ak niekomu treba na WC, tak sa výroba stopne. Pre nás je dôležité, aby tí ľudia boli v pohode.“
Aj keď na prvý pohľad to nevidieť, súťaž sa z roka na rok mierne mení. „Holanďania nám pravidelne hovoria, čo nové vymysleli, a my si z toho zoberieme len to najlepšie. Napríklad v tejto sérii máme novinku, že niekedy skladáme tímy tematicky - ženy proti mužom, televízia proti rozhlasu,“ vysvetľuje P. Kohút, podľa ktorého je naša verzia láskavejšia ako tá holandská. A ešte dobrá správa pre fanúšikov pokiaľ ide o budúcnosť tejto relácie na Slovensku. „Od januára chystáme reprízy a premiérových častí sa diváci dočkajú už na jeseň 2017,“ prezrádza PR manažér RTVS Juraj Kadáš.