O tom, či sa tak stane, rozhodne v stredu (16. 11.) mestské zastupiteľstvo. Poslanci z Klubu pre Bratislavu však považujú tento materiál za nekoncepčný a zle pripravený. Navrhujú ho preto stiahnuť z programu stredajšieho rokovania a po odbornej diskusii presunúť na iné zastupiteľstvo.
DPB chce nákup autobusov financovať prostredníctvom dlhodobého úveru vo výške 24 miliónov eur. Zaobstarať plánuje približne 30 autobusov dĺžky 18 metrov, 28 autobusov dĺžky 12 metrov, 24 autobusov dĺžky 10,5 metra a asi šesť autobusov dĺžky do deviatich metrov. Z vozového parku podniku sa má naopak vyradiť 103 vozidiel, ktoré sú už technologicky zastarané.
Klub pre Bratislavu tvrdí, že podporuje nákup nových autobusov, no chce, aby bol dobre premyslený a zodpovedal svojmu účelu. "Aj žiakovi základnej školy je jasné, že keď vyraďujem 37 kĺbových autobusov, tak nemôžem nových kĺbových autobusov nakúpiť 30. Už tuto nesedí prvé číslo," vysvetlil na dnešnej tlačovej konferencii mestský poslanec Radoslav Olekšák. Poslanci mesta podľa klubu nedostali žiadny materiál, ktorý by bol v štádiu príprav verejného obstarávania predmetom odbornej diskusie. "Nikto sa s nami neradil, nikoho nezaujímal náš názor, či materiál pripravený DPB je správny a či zodpovedá skutočným potrebám v oblasti obnovy a zlepšenia MHD," podotkol Olekšák.
V septembri bol uvedený materiál DPB podľa jeho slov schválený bez toho, aby sa k nemu konala akákoľvek odborná diskusia a až následne bol predložený na finančnú komisiu mesta, ktorá ho neschválila. Dopravná komisia mala materiál vrátiť Dozornej rade DPB pre opätovné posúdenie štruktúry nakupovaných autobusov. "Dozornej rade bol zároveň predložený odborný materiál, ktorý upozorňoval na zle navrhovanú štruktúru nových autobusov. Tá odborné argumenty nevzala do úvahy a súhlasila len s opciou na ďalších 44 autobusov, ale v zlej štruktúre," upozorňuje Klub pre Bratislavu.
Poslanec Martin Borguľa tvrdí, že je dôležité nakúpiť nové vozidlá v správnej štruktúre, čo podľa jeho slov znamená vymeniť krátke vozidlá za dlhšie kĺbové vozidlá. "Tie zásadným spôsobom vyriešia problém s preplnenosťou autobusov. Väčší počet krátkych autobusov nevyrieši problém s kapacitou a ešte prinesie nový problém – nedostatok šoférov," upozornil.
Zástupcovia občianskej iniciatívy Lepšia doprava taktiež upozornili na to, že pri plánovej obnove vozového parku DPB je poddimenzovaný počet kĺbových vozidiel. "Navrhovaných 30 vozidiel, ktoré má dopravný podnik kúpiť nestačí nahradiť ani všetky vozidlá typu Karosa, ktorých je 37 a DPB ich plánuje vyradiť, pretože majú 20 - 25 rokov," vysvetlil Martin Fundárek z iniciatívy. Ako dodal, už v súčasnosti je kapacita kĺbových vozidiel nedostatočná. "Sú nahrádzané kratšími vozidlami, do ktorých sa cestujúci nezmestia," poznamenal.
Hlavné mesto uviedlo, že predkladá tento materiál na rokovanie mestského zastupiteľstva, lebo len poslanci sú tí, ktorí rozhodnú o tom, či takéto financie na nákup môžu byť vyčlenené, alebo či DPB môže takúto investíciu zrealizovať vo svojej réžii. "My budeme vyjadrenie mestských poslancov považovať za záväzné. V prípade, že bude prebiehať k tomu ďalšia diskusia, tak sme samozrejme otvorení a pripravení rokovať," povedala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.