Reklama na úrok bez uvedenia podmienok, cena časti produktu bez vymenovania ostatných poplatkov. Aj takto môžu vyzerať lákavé reklamy na finančné produkty. Niektoré z nich dokonca v zahraničí považujú za nekalé praktiky. „Takéto ponuky treba čítať iným jazykom a vždy treba mať na pamäti, že nič zadarmo neexistuje,“ upozornil Pavel Škriniar z portálu FinančnáHitparáda. Ako dodal, ak vám dá niekto len tak 10 eur, je veľmi pravdepodobné, že vy ste mu už predtým zaplatili 20 eur. A často na získanie nejakej odmeny treba splniť ešte viacero podmienok.
Reklama: Najvýhodnejšie úroky na hypotéku
Ako tomu rozumieť:
- ak chcete získať bezkonkurenčný úrok na hypotéku, banky si tieto peniaze zvyknú vynahradiť niekde inde
- často to býva tak, že o čo menej zaplatíte pri splácaní, o to viac zaplatíte za získanie nízkeho úroku
Príklad
- hypotéka s úrokom 1,2 % a dodatočným poplatkom má rovnakú preplatenosť ako hypotéka s úrokom 1,75 %
Reklama: Dve výhody sú viac ako jedna
Ako tomu rozumieť:
- spoločnosti často naliehajú na vernosť jednej značke a poskytovanie výhod podmieňujú zakúpením viacerých produktov
- podmienky odmeny sú však často také komplikované, že sa k nej ani nedostanete
Príklad
- poplatok za bežný účet je o 6 eur vyšší, ako má konkurencia
- ak počas mesiaca splníte niekoľko podmienok, vrátia vám 6 eur
Reklama: Úver bez akýchkoľvek poplatkov
Ako tomu rozumieť:
- legislatíva neumožňuje pýtať poplatok za vedenie úverového účtu aj za mimoriadne splátky
- ak banky odpustia poplatok za poskytnutie úveru, často dajú vyššiu úrokovú sadzbu, než je priemer na trhu
- v takýchto prípadoch sa často zneužíva slabá finančná gramotnosť obyvateľstva
Príklad
- 5-ročná pôžička bez poplatku s úrokom 12 % je drahšia ako s poplatkom 2 % a úrokom 10 % ročne
Reklama: Žiadne prekážky pri hypotékach
Ako tomu rozumieť:
- banky ponúkajú zadarmo znalca a aj vybavenie papierovačiek na katastri
- za tieto náklady sa však môže zvýšiť úroková sadzba
- pri vyššej úrokovej sadzbe, ako má konkurencia, nie je ťažké preplatiť administratívne poplatky
Príklad
- poplatky na katastri vyjdu na 214 eur
- vyššou úrokovou sadzbou o 0,3 % zaplatíte o 800 eur viac (pri úvere 50-tisíc eur na 10 rokov)
- celkovo tak zaplatíte o 586 eur viac
Reklama: Vrátime vám percentá z nákupu
Ako tomu rozumieť:
- mnohé obchody aj banky ponúkajú vrátenie časti sumy z nákupu
- treba však často splniť podmienky, ktoré vás môžu vyjsť drahšie ako bez nich
Príklad
- za bežný účet zaplatíte 46,8 eura ročne
- odmenou získate 24 eur, čo je vlastne 0,5 % pri nákupoch za 400 eur mesačne
- maximálny limit odmeny je 46,8 €
Reklama: Znížime vám úrok o 0,2 % oproti konkurencii
Ako tomu rozumieť:
- obzeranie ponúk ostatných bánk vám zaberie dosť veľa času
- ak aj predsa len nájdete výhodnejší úrok, vaša banka vám dá ponuku, na ktorej neušetríte takmer nič
Príklad
- pri pôžičke 2 000 eur na 5 rokov ušetríte len 10 eur
Ľudia sa musia finančne vzdelávať
Pavel Škriniar, FinančnáHitparáda - Stále sa hovorí o slabej finančnej gramotnosti, no neférové reklamné ťahy ju určite neposilnia. Skôr sa len posilnia názory, že banky sa všemožne snažia klienta oklamať. Napríklad iba jedna banka uvádza vo svojom cenníku pri spotrebných úveroch úrokové rozpätie od–do. Je málo bánk, ktoré dávajú všetkým záujemcom rovnakú úrokovú sadzbu. Zvykli sme si už na to, že banky v rámci svojich cenníkov uvádzajú len tú najnižšiu sadzbu. A ak vás už na ňu nalákajú do svojej pobočky, prvoradou úlohou predajcu je nepustiť vás bez zakúpeného produktu.