Tieto, ale aj ďalšie výhody nám prinieslo nakupovanie online. Nesmieme však zabúdať aj na rôzne negatíva, ktoré nás môžu pripraviť o čas, peniaze a nervy. Na čo si dávať pozor a aké práva máme pri nákupe cez internet?
9 základných pravidiel
1. Vyhľadajte si a skontrolujte všetky informácie o predajcovi.
2. Dôkladne si prečítajte informácie o výrobku, ktorý chcete kúpiť.
3. Vopred si naštudujte možnosti a ceny dopravy tovaru, možnosti, ako za tovar zaplatiť a informácie o dodacej lehote.
4. Ak predávajúci nemôže z nejakého dôvodu dodať tovar, ktorý ste si objednali, musí o tom informovať a najneskôr do 14 dní vrátiť zaplatenú sumu.
5. Vyhľadajte si informácie o záruke a o servisných miestach predajcu.
6. Ak nepoškodený tovar vrátite do 14 dní, máte právo na odstúpenie od zmluvy a na vrátenie peňazí.
7. Pozorne si naštudujte reklamačný poriadok.
8. Ak vám predajca chce mailom zasielať marketingové aktivity, musí mať váš výslovný súhlas.
9. Uprednostnite slovenské internetové obchody, podliehajú tunajšej legislatíve.
Vyhnite sa podvodníkom
- overte si sídlo predávajúceho - musí byť riadne identifikované vo všeobecných obchodných podmienkach
- prečítajte si povinnosti predávajúceho
- uprednostnite možnosť platby dobierkou alebo pri osobnom odbere
- pri neoverenom predajcovi veľmi dôsledne zvážte platbu vopred
- vyhľadajte si referencie o predávajúcom
Zahraničný e-shop skontrolujete ťažšie
Mnohí Slováci uprednostňujú nákupy na zahraničných portáloch. Asi najobľúbenejším je čínsky AliExpress. „Počet platieb smerujúcich na AliExpress je vyšší ako súčet úhrad v európskych e-shopoch. Ide však o nižšie sumy,“ tvrdí hovorca mBank Tomáš Palovský. Ak sa vyskytne problém, Slovenská obchodná inšpekcia nemá kompetencie. „Kontrolná činnosť SOI je zameraná len na podnikateľské subjekty so sídlom na území SR,“ povedala hovorkyňa SOI Danuša Krkošová. Nakupovanie v obchode v zahraničí sa riadi legislatívou príslušnej krajiny.
Tip: Cez aplikáciu Youstice môžete s internetovými obchodmi na celom svete komunikovať aj v slovenčine