Záchranárom sa podarilo z trosiek v nedostupnom teréne vytiahnuť aj preživších. Medzi pasažiermi bol kompletný futbalový tím Chapecoense aj s vedením klubu a novinármi. Mierili na finálový zápas juhoamerického pohára Copa Sudamericana. Príčinu nešťastia ešte len začínajú vyšetrovať, pilot však pred pádom hlásil riadiacej veži problémy s elektronikou.
Provinčný futbalový klub Chapecoense prežíval najlepšiu sezónu vo svojej histórii. Darilo sa mu v brazílskej prvej lige a postúpil do finále druhej najsledovanejšej klubovej súťaže na kontinente. Copa Sudamericana je obdobou Európskej ligy UEFA. Na letisku v bolívijskom Santa Cruz panovala pred odletom skvelá nálada. Na prvý z dvoch zápasov proti kolumbijskému Atléticu Nacional však mužstvo nedorazilo...
Chýbalo 15 minút
K havárii došlo v pondelok krátko pred polnocou miestneho času v provincii Antioquia v hornatej oblasti neďaleko mesta Medellín. Do pristátia chýbalo necelých 15 minút. Stroj sa po páde rozlomil na dve časti. Na miesto okamžite vyrazilo 90 záchranárov, sanitky sa však dostali len asi na 30 minút cesty k vraku stroja, vrtuľníky pre hmlu vzlietnuť nemohli. Zranených museli prenášať na nosidlách ručne.
V oblasti navyše bolo len okolo 5 stupňov, tým, čo prežili, hrozilo ešte aj podchladenie. Prvý náraz prežilo podľa prvých správ desať ľudí, šiestich z nich sa podarilo dostať včas do nemocnice San Juan de Dios a bojovať o ich život – boli to obranca Alan Luciano Ruschel (27), brankár Jakson Follmann (24), Helio Hermito Zampier (31), novinár Rafael Valmorbida, letuška Ximena Suárez a palubný technik Erwin Tumiri. Stredopoliar Danilo skonal po prevoze do nemocnice.
Prvé slová po záchrane
Jeden zo zachránených začal krátko po ošetrení komunikovať so svojimi fanúšikmi na facebooku. „To sú najťažšie chvíle môjho života,“ napísal Alan Lucian Ruschel, ktorý sa v roku 2015 predstavil v drese Paranaense aj na Štadióne Antona Malatinského v Trnave. Pri havárii utrpel zlomeninu bedrovej kosti a množstvo pomliaždenín.
„Všetci, čo sme ostali v klube, sme zdrvení tou hroznou správou. Sme tu v šatni mužstva na štadióne. Je tu zvyšok vedenia aj tímu,“ povedal jeden z viceprezidentov klubu Ivan Tozzo a opísal aj atmosféru v 200-tisícovom meste: „Veľa ľudí plače. Toto si nikto z nás nevedel predstaviť. Dúfame, že preživších bude čo najviac.“ Fanúšikovia sa zhromaždili pri štadióne, plakali, držali sa za ruky...
Krutá hra osudu
Podľa niektorých informácií mal tím pôvodne letieť charterovým letom priamo zo Sao Paula, to však brazílske úrady zamietli, preto pribudlo medzipristátie v Santa Cruz. V rovnakom lietadle cestovali pred tromi týždňami reprezentanti Argentíny vrátane Lionela Messiho do Brazílie na kvalifikačný zápas MS 2018.
Klub Chapecoense založili v roku 1973, ešte pred siedmimi rokmi bol účastníkom 4. ligy. Do najvyššej súťaže sa prebojoval predvlani, momentálne bol na 9. priečke. V prípade triumfu v Juhoamerickom pohári by sa mužstvo dostalo do prestížneho Pohára osloboditeľov.
Káder tvorili brazílski rodáci okrem jedného Argentínčana. Kapitán Cléber Santana hrával v minulosti za Atletico Madrid, autor postupového gólu Ananias bol na hosťovaní z Cruzeira, Matheus Biteco (21) bol kmeňovým hráčom bundesligového Hoffenheimu a brankár Marcelo Boeck (32) hral päť rokov v Európe za Sporting Lisbon (2011 - 2016). Brazília vyhlásila trojdňový štátny smútok. Vedenie klubu Nacional požiadalo organizátorov turnaja, aby trofej prisúdili práve klubu Chapecoense.
Čo zapríčinilo pád lietadla?!
O príčinách nešťastia sa špekuluje. Pilot upozorňoval dispečerov na údajne zlú elektroniku, viaceré zdroje však uvádzajú aj nedostatok paliva. Svoju úlohu mohlo zohrať aj počasie, keďže stroj letel naprieč búrkovým mrakom.
Posledná komunikácia pilota s dispečermi
1. Dispečeri letiska zaregistrovali, že pilot lietadla vyslal núdzový signál. Sťažoval sa na problémy s elektronikou.
2. Pilot začal v tiesni vypúšťať palivo, aby predišiel veľkému výbuchu bezprostredne po náraze.
3. Vzápätí uviedol, že má málo pohonných látok na to, aby úspešne doletel do Medellínu. Agentúra, ktorá riadi civilnú premávku v kolumbijskom vzdušnom priestore, pripustila možnosť, že lietadlu došlo palivo.
Na nehode sa mohla podpísať aj búrka
Peter Švec, pilot - Chyba elektroniky je široký pojem a len jej samotné zlyhanie nemuselo viesť ku katastrofe. V lietadle sú totiž záložné systémy. Z dostupných informácií mali nejakú poruchu, ktorú kapitán hlásil, ale rozhodli sa letieť, tak to bolo zrejme bezpečné. Ja môžem prezentovať len hypotézy, resp. opísanie faktov. Leteli v búrke, teda v počasí, ktoré je nebezpečné. Ak bol pilot šialenec a dokopali ho k tomu, aby letel aj v tomto počasí, a nefungoval by jeden z prvkov elektroniky, ktorým je meteorologický radar, nevedeli by identifikovať, kde sa nachádzajú tieto nebezpečné poveternostné javy. Zatiaľ však nie je dostatok informácií.