Pri havarijnom cvičení sa testovalo, ako sú bezpečnostné zložky pripravené na mimoriadnu udalosť v dôsledku živelnej pohromy spojenej s haváriou jadrovej elektrárne v Mochovciach, ktorá vedie k závažnému úniku rádioaktívnych látok do okolia. Pri cvičení sa rátalo s tým, že by sa Nitrianskym krajom prehnala veterná smršť, ktorá by poškodila komunikačnú sieť aj infraštruktúru, a elektráreň by vyhlásila 1. stupeň pohotovosti. Kto si myslí, že je štát na takúto situáciu pripravený, je na veľkom omyle. Experti odhalili až 22 závažných nedostatkov!
Riešenie takej vážnej udalosti, ktorá môže ohroziť milióny ľudí nemáme úplne pod kontrolou. Z veľkého cvičenia vyplýva, že štát nemá dostatočné kapacity na zvládnutie jadrovej havárie v elektrárňach. „V každom kroku krízového manažmentu je problém. Či už s diagnostikou, systémami, ktoré majú varovať pred radiáciou alebo evakuáciou ľudí. Opakovane sa vyskytujú dosť jednoduché, ale závažné technické problémy,“ vysvetľuje bezpečnostný analytik Martin Dubéci. Podľa neho poctivá bezpečnostná politika nie je o veľkých gestách, ale o profesionálnom riadení a dostatku financií.
Navrhujú zlepšenie
Úrad jadrového dozoru, ktorý cvičenie jadrovej havárie spoluorganizoval tvrdí, že bol vypracovaný návrh opatrení na zlepšenie. „Navrhnuté opatrenia sa týkajú všetkých relevantných orgánov štátnej správy podieľajúcich sa na cvičení, preto je súbor opticky rozsiahly,“ uviedli. Zároveň sa bránia, že nie je možné konštatovať, že by orgány štátnej správy neboli schopné správne reagovať počas udalosti na jadrovom zariadení.
Ministerstvo vnútra tvrdí, že postupne dovybavia záchranné zložky potrebným materiálno-technickým vybavením. Vytvoria tiež jednotný informačný systém krízového riadenia. „V prípade, že by nepostačovali sily a prostriedky záchranných zložiek, Slovenská republika môže ako členský štát EÚ požiadať o pomoc,“ dodali z rezortu.
1. Chabá príprava na včasné varovanie o radiačných udalostiach
Úlohou systému varovania je včasné získavanie informácií o mimoriadnych radiačných udalostiach, ktoré môžu ohrozovať zdravie ľudí. Vybavenie zložiek radiačnej monitorovacej siete je nedostatočné. Chýbajú monitorovacie prístroje aj on-line prepojenia meracích systémov a meraných výstupov. V prípade nehody by nebolo možné ani operatívne rozhodovať o nápravných opatreniach.
2. Ochrana obyvateľstva pri jadrovej havárii by zlyhala
Okresné úrady nie sú schopné zabezpečiť plnú ochranu obyvateľstva. Polícia nemá dostatok mobilných zátarasov na uzatvorenie priestorov pred vstupom nepovolaných osôb. Problematické je aj zabezpečenie hygienickej očisty kontaminovaných osôb, nedostatky sú v dodávkach náhradných odevov, v zabezpečení uskladnenia a likvidácie kontaminovanej vody, v zabezpečení odvozu zranených osôb po radiačnej havárii či hospitalizácii ožiarených osôb.
3. Slabo vybavení záchranári
Zdravotníctvo je nedostatočne vybavené osobnými ochrannými pracovnými prostriedkami, osobnými dozimetrami, technikou na meranie povrchovej a priestorovej rádioaktivity či kontajnermi na rádioaktívny odpad. Nedostatočne vybavené sú aj Záchranná zdravotná služba a Slovenský Červený kríž.
4. Hazard so životmi záchranárov
Nedostatočné zabezpečenie ochrany záchranných zložiek a polície podieľajúcich sa na záchranných prácach jódovou profylaxiou, osobnými dozimetrami a ochrannými odevmi a ochrannými maskami pre prípad ohrozenia rádioaktívnymi látkami.
5. Neaktuálny Národný havarijný plán
Chýba aktualizovaný Plán protiradiačných opatrení na národnej úrovni. Posledná prijatá verzia je z roku 2001, ktorá sa nezakladá na kompetenciách orgánov štátnej správy či legislatívnych požiadavkách platných v súčasnosti.
6. Nedostatok náhradných zdrojov elektrickej energie
V prípade rozsiahleho výpadku elektrickej energie nemajú pracoviská krízových štábov okresných úradov, ministerstiev ani ďalších orgánov zabezpečené dostatočné náhradné zdroje elektrickej energie. Táto situácia sa nikdy plošne neriešila.
7. Nemáme plán pre komunikáciu s verejnosťou
Nie je spracovaný Národný plán pre jednoznačné informovanie verejnosti o prípadnej havárii na jadrovom zariadení alebo závažnej radiačnej udalosti. Nie sú stanovené úlohy informačného centra pri rôznych krízových situáciách, nielen radiačných.
8. O 24-hodinovej pohotovosti možno len snívať
Odbor ochrany zdravia pri žiarení Úradu pre verejné zdravotníctvo (ÚVZ SR) nemá pracovníkov na platenú 24-hodinovú pohotovosť a nemá dostatočné technické prostriedky na komunikáciu, aby mohol zabezpečiť zástupcov v krízových štáboch.
Ďalšie odhalené nedostatky
9. Nedostatočné postupy štátu pri zavádzaní opatrení pre pohyb osôb a materiálu na území/z územia SR po jadrovej havárii v SR.
10. Je nutné zaviesť do plánov ochrany obyvateľstva príručky, ako sa vyrovnať so situáciou po jadrovej havárii.
11. Nie je spracovaný postup spätného informovania Úradu jadrového dozoru SR o opatreniach na ochranu obyvateľstva.
12. Prehodnotenie postupu okamžitého nariadenia užitia jódovej profylaxie - ktorá blokuje radiáciu v tele po zaznení sirén pri vyhlásení 3. stupňa.
13. Treba zvýšiť povedomie o postupoch pri ochrane ľudí v prípade jadrovej nehody zo strany štátu.
14. Nedostatočné postupy štátnych orgánov pri zavádzaní ochranných opatrení pri jadrovej havárii v zahraničí s možným ohrozením SR.
15. Chýbajú postupy na skladovanie, udržiavanie, distribúciu jódovej profylaxie za oblasťou ohrozenia.
16. V prípade radiačného ohrozenia z iných krajín sú orgány krízového riadenia vzájomne nedostatočne informované.
17. Pre celý havarijný manažment SR nie sú postupy dostatočne optimalizované.
18. Úprava zoznamu opatrení Národného systému reakcie na krízové situácie.
19. Nie je zabezpečené prednostné volanie medzi štátnymi orgánmi, ktoré majú zachraňovať životy.
20. Nedostatočné vybavenie štátu komunikačnými prostriedkami v prípade jadrovej havárie.
22. Nefunkčná radiačná monitorovacia sieť
Chýbajú nám technika, výcvik aj pravidlá
Jaroslav Naď, bezpečnostný analytik
- Civilná ochrana na Slovensku je vo veľmi zlom stave. Národný krízový manažment potrebuje komplexne nastaviť nové pravidlá a adekvátne financovanie, pretože štátne zložky nemajú dostatočne zabezpečenú techniku, výcvik ani pravidlá. Obce a ďalší aktéri sú na tom ešte horšie. Predpokladám, že toto by malo byť súčasťou komplexnej stratégie bezpečnostného systému, lebo sa pri viacerých krízových stavoch ukázalo, že naše zložky nie sú pripravené, a mali sme len veľké šťastie, že sme doposiaľ nečelili nejakému väčšiemu teroristickému útoku či priemyselnej havárii.