Najnovšie výsledky v testovaní PISA zverejnené Ministerstvom školstva SR však ukázali, že v minulom roku dosiahli historicky najhoršie skóre vo všetkých testovaných oblastiach - v prírodovednej, čitateľskej aj matematickej gramotnosti. Previerky však ani zďaleka nie sú jednoduché a žiaci v nich musia neraz zapojiť logické myslenie. Nový Čas vám prináša niekoľko úloh, nad ktorými si minulý rok lámali hlavy aj naši deviataci. Zvládli by ste ich lepšie?
Výkonnosť našich žiakov klesá, dlhodobo sa držíme pod priemerom OECD. „Zaznamenávame ďalší nárast zastúpenia žiakov v tzv. rizikovej skupine - s najnižšou úrovňou vedomostí. Zároveň klesá percentuálne zastúpenie žiakov v najvyšších vedomostných úrovniach,“ povedal minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS).
Podpriemerní v každej kategórii
V prírodovednej gramotnosti slovenskí žiaci získali 461 bodov, priemer OECD bol 493 bodov. Naši deviataci majú medzery aj v matematike, v testovaní dosiahli 475 bodov. Priemerný výkon ich rovesníkov v krajinách OECD bol o 15 bodov lepší. Deviatakom na Slovensku podľa výsledkov PISA robí najväčšie problémy čítanie s porozumením.
V čitateľskej gramotnosti dosiahli 453 bodov, priemerné skóre bolo 493 bodov. „V psychológii tomu hovoríme, že naše deti sú vzdelané, ale nie sú múdre. Majú mnoho informácií, dobré pamäťové učenie, ale nemajú pochopenie, aplikáciu a hodnotenie vecí,“ povedal psychológ a pedagóg Miron Zelina s tým, že PISA testy sú primerané, ale naše deti nie sú zvyknuté na takéto typy úloh.
Ako prebieha testovanie
Medzinárodné testovanie PISA sa uskutočňuje každé tri roky od roku 2000. V každom z týchto trojročných cyklov je hlavnou oblasťou testovania niečo iné. V prvom cykle to bola čitateľská gramotnosť, následne matematická a poslednou z troch obmieňaných bola prírodovedná gramotnosť.
Úlohy neboli rovnaké pre každého
Andrea Galádová, Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania - Štúdia PISA sa tento rok prvýkrát realizovala prostredníctvom počítačov. Každý žiak sa musel prihlásiť do testovacieho systému, ktorý mu následne automaticky pridelil jeden z celkovo 66 rôznych typov testovacích modulov. Každý obsahoval úlohy z hlavnej témy, ktorou bola tentoraz prírodovedná gramotnosť, a tá tvorila približne polovicu úloh. Zvyšok tvorili úlohy z matematickej alebo čitateľskej gramotnosti alebo z tímového riešenia problémov. Tieto mohli byť nakombinované rôzne. Nie nevyhnutne každý žiak musel mať úlohy zo všetkých oblastí, minimálne však z hlavnej a jednej vedľajšej. Na riešenie testu mal každý dve hodiny.