Nový Čas sa s ním zhováral o zmenách, ktoré slovenské školstvo nevyhnutne potrebuje.
Jednou z vecí, kde slovenskí žiaci prepadli bolo čítanie s porozumením. Ktoré konkrétne veci v školstve by ste zmenili, aby sa to nestávalo?
- Slovenské školstvo potrebuje mnoho opatrení, ktoré nás môžu posunúť k zlepšeniu vzdelávania. Absolútnou prioritou musí byť investícia do učiteľov - finančné a samotné vzdelávanie učiteľov. Už študenti pedagogických smerov musia dostávať špičkové svetové vzdelávanie, aby sa menila paradigma vzdelanosti. Neskôr je mimoriadne dôležité, aby bol na každej škole aspoň jeden profesionálny mentor na pedagogiku, ktorý bude chodiť učiteľom pravidelne na hodiny a dávať im cenný feedback ako sa to bežne robí vo firmách. Učiteľ sa nesmie báť vykročiť do neznáma, použiť inú techniku učenia. Špičkoví učitelia musia mať skúsenosti aj s prácou v inej oblasti. Ideálne v kolektíve projektového riadenia.
Ako je na tom výchova pedagógov na vysokých školách?
- Študenti pedagogických smerov musia dostávať špičkové svetové vzdelávanie v oblasti pedagogiky a medziľudských vzťahov. Mali by mať dostatočné množstvo praxe a dôveru od vedenia školy, aby si na vlastnej koži už počas štúdia zistili o čom je učiteľský chlebík. Vysokoškolskí učitelia by mali byť najmä ľudia z praxe, aby vedeli svojim študentom názorne ukázať ako by riešili úspechy, prípadne problémy v triede.
Ako rolu hrajú vo vyučovaní a následnom upevňovaní vedomostí rodičia? Nie je problém s tým, že očakávajú akési suplovanie ich úlohy zo strany učiteľa?
- Dnes učiteľ strávi s dieťaťom oveľa viac času ako samotný rodič. Je to výsledkom doby v ktorej žijeme. Mám skúsenosti z rôznych typov škôl. Na základe nej si dovolím povedať, že existuje istý predpoklad, že čím vyššie vzdelanie nadobudol rodič, tým vyššie nároky má na učiteľa, školu. Domnievam sa, že v súčasnosti naši učitelia, ktorí sú bez dostatočného podporného aparátu nedokážu výrazne ovplyvniť návyky detí, ktoré si prieniesli zo svojich rodín.
Minister školstva predstavil základné črty reformy školstva v nasledujúcich rokoch. Ako ju vnímate?
- Mnoho návrhov z dielne ministerstva školstva mi je sympatických. Každá reforma však potrebuje aj finančnú podporu. Bez adekvátne zaplateného učiteľa je každá reforma vzdelávania len v teoretickej rovine. Jeden z dôvodov prečo naše deti nemajú dobré výsledky v PISA je aj ten, že sa nám stále viac a viac zhoršujú najmä deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Myslím si, že v školách takého typu sú návrhy ako povinná predškolská výchova od troch rokov veľmi užitočná, pretože dnes sa tieto deti rodia do prostredia kde nemajú takmer žiadnu šancu v živote uspieť. Aj napriek výsledkom testov PISA si myslím, že tou najdôležitejšou hodnotou, ktorú môže učiteľ odovzdať deťom je vedieť vychádzať si s ľuďmi, pretože narastá veľký extrémizmus a ja ako učiteľ si uvedomujem jeho hrozbu. Dnes je mimoriadne dôležité, aby učitelia povzbudzovali deti ku kritickému mysleniu.
Ako hodnotíte systém výučby a následného hodnotenia žiakov?
- Učiteľ by mal na základe svojich možností pracovať s dieťaťom s veľkým citom, pretože jednou z najväčších túžob každého človeka je pocit ľudskej dôstojnosti. Je veľmi dôležité, aby žiaci nadobudli pocit, že im veríte. Pretože človek, ktorý si začína veriť, sa stáva postupne úspešným. A pod dojmom úspechu si kladie oveľa vyššie ciele.
Kto je Alexander Jakubčo:
- 2 roky učil v škole pre mimoriadne nadané deti, teraz učí na Súkromnej ZŠ Mercury
- na dva roky opustil Bratislavu, aby učil deti z rómskej osady pod Tatrami
- v rámci programu Teach for Slovakia sa snažil pozdvihnúť deti zo sociálne znevýhodneného prostredia
- bol na bezplatnej stáži na ministerstve školstva v kancelárii ministra
- dostal sa do finálovej osmičky súťaže Zlatý Amos o najobľúbenejšieho učiteľa
Reforma ministra Petra Plavčana
- zmeniť systém hodnotenia detí a priebežne hodnotiť aktivity na základe silných stránok a ďalšieho napredovania
- garantovať predškoské vzdelávanie v materských školách od 3 rokov
- zaviesť 12-ročné povinné vzdelávanie, pričom do škôl by nastupovali už 5-ročné deti a študovali by do 17 rokov
- učiteľ nemá byť sprostredkovateľom poznatkov, ale sprievodcom v procese učenia detí
- skvalitniť prípravu učiteľov na povolanie počas štúdia na vysokej škole