Ako informoval Vatikánsky rozhlas, posledný dokument tohto druhu vyšiel pred 46 rokmi. Časť dokumentu je venovaná aj "osobám s homosexuálnou tendenciou". Uvádza sa v nej, že homosexuáli a ľudia, ktorí ich podporujú, nemôžu byť v katolíckej cirkvi vysvätení za kňazov. Agentúra Religion News Service (RNS) napísala, že toto rozhodnutie Vatikánu nahnevalo aktivistov, ktorí s pápežom Františkom spájali nádeje na zmenu postoja katolíckej cirkvi k homosexualite.
"Pápež František bude mať čo vysvetľovať, aby zdôvodnil svoje schválenie najnovšieho dokumentu (o formácii kňazov)," uviedol pre RNS Francis DeBernardo, výkonný riaditeľ organizácie New Ways Ministry, ktorá sa zasadzuje za práva komunity LGBT v cirkvi. Dokument datovaný 8. decembrom výrazne čerpá z textu vydaného v roku 2005 Kongregáciou pre náuku viery, v ktorom sa písalo, že ľudia, ktorí "praktizujú homosexualitu, majú homosexuálne sklony hlboko zakorenené alebo podporujú kultúru gejov", nie sú oprávnení stať sa kňazmi. V texte sa podľa francúzskeho denníka La Croix zdôrazňuje, že neslobodno prehliadať negatívne dôsledky vysviacky takýchto ľudí.
Text z roku 2005 bol vydaný v čase hlbokej krízy, ktorá v katolíckej cirkvi nastala po zverejnení série škandálov spätých so sexuálnym obťažovaním duchovnými. Podľa následne vypracovanej krízovej štúdie viac ako 80 percent obetí sexuálneho zneužívania duchovenstvom tvorili osoby mužského pohlavia. V roku 2008 Vatikán vydal ďalší dokument venovaný formácii kňazov, v ktorom nabádal, aby sa vychovávatelia seminaristov viac zamerali na ich prípadnú "nezrelosť" vrátane "silných citových závislostí", "nejednoznačnej sexuálnej identity" a "hlboko zakorenených homosexuálnych sklonov", čo je u budúcich kňazov neželateľné.
V najnovšom dokumente sa však píše, že ak by sa ukázalo, že sklon k homosexualite je len "prechodným problémom", nemusí sa stať prekážkou k vysviacke. Takéto sklony je však nutné jasne prekonať najmenej tri roky pred vysvätením uchádzača za diakona (prvý stupeň kňazstva). Dokument pripomína, že samotná túžba stať sa kňazom nestačí a na vysvätenie za kňaza nie je ani žiadny nárok. Konštatuje tiež, že cirkev je zodpovedná za to, aby rozpoznala vhodnosť toho, ktorý chce vstúpiť do kňazského seminára, a aby ho sprevádzala celou kňazskou formáciou a povolala k vysviacke.