Okrem strojvocu musí v kabíne prikladať uhlie do pece poriadne silný kurič. Ten za jednu jazdu nahodí do kotla až 4 tony uhlia. V Železničnom múzeu v Rači sa pýšia unikátnou parnou lokomotívou. „Najstaršia súčiastka na rušni pochádza roku 1908 z Budapešti. V roku 1989 ho priviezli z Maďarska zámenou za iný historický vozeň,“ prezradil zamestnanec Železničného múzea Roman Guniš (28).
Od tých čias na lokomotíve odpracovali množstvo hodín, kým ju v roku 1997 uviedli do prevádzky. Dobrovoľníci celý rušeň rozobrali do poslednej skrutky. „Jednotlivé dielce museli byť opravené, nanovo sa vyrobilo oplechovanie kotla, armatúry a nový lak,“ doplnil Guniš.
Rušňovodič mal jazdu na parnej lokomotíve v minulosti poriadne náročnú, pretože cez kotol pred seba na koľajniciach toho veľa nevidel. Aj po rekonštrukcii musí byť pri jazde v kabíne okrem rušňovodiča aj kurič, ktorý sa poriadne namaká.
„Rozkuruje sa drevom a potom sa do pece prikladá uhlie. Vždy kúrime už deň vopred, aby sme vedeli opraviť drobné chyby. Príprava na jazdu trvá tak šesť až osem hodín, aby sa voda zohriala a začala vznikať para,“ uzavrel Guniš.
Dobrovoľníci za opravu historického rušňa dostali aj odmenu. "Za ich poctivú prácu ich nedávno ocenil aj veľkopopovický sládok Vojtech Homolka," prezradila PR manažérka Media Central Petra Bačová.
Lokomotíva v číslach
Dĺžka: 12 m
Šírka: 3 m
Zásobník: 4 tony uhlia
Vzdialenosť: z jednej zásoby max. 120 km
Utiahne: 200 ton (5 vagónov)
Zásobník vody: 5,6 m³
Teplota vody: 180 °C