Vyplýva to z Druhého prieskumu EÚ týkajúceho sa menšín a diskriminácie (EU-MIDIS II) Rómovia – vybrané zistenia, ktorého výsledky so zameraním na Slovensko prezentoval Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity s Agentúrou EÚ pre základné práva (FRA). Cieľom prieskumu bolo porovnať súčasný stav so zisteniami z roku 2008, v ktorom sa realizoval prvý prieskum EU-MIDIS.
Štúdia zhromažďuje porovnateľné údaje z deviatich členských štátov EÚ, vrátane Slovenska, v oblasti ochrany základných práv Rómov. Zameriava sa tiež na naplnenie kľúčových ukazovateľov na meranie pokroku pri implementácii rámca EÚ pre národné stratégie integrácie Rómov. Ako TASR informoval tlačový odbor Ministerstva vnútra (MV) SR, zo zistení prieskumu vyplynulo i to, že štvrtina Rómov na Slovensku žije v domácnostiach bez tečúcej vody v obydlí a 43 percent nemá vnútornú toaletu, sprchu alebo kúpeľňu.
Takmer tretina (31 percent) Rómov na Slovensku, vrátane detí, žije v domácnostiach, kde niektorý z jej členov išiel aspoň raz za posledný mesiac spať hladný, pretože si v rodine nemohli dovoliť kúpiť dosť jedla pre všetkých. Dve tretiny mladých slovenských Rómov vo veku 16 - 24 rokov nepracuje ani nenavštevuje školu. Predškolské zariadenie navštevuje 34 percent rómskych detí, čo je menej ako polovica podielu všetkých detí ich veku (77 percent), ktorá navštevuje škôlku alebo jasle.
Kým v celkovom podiele má platenú prácu na Slovensku 68 percent ľudí, z Rómov je v platenom zamestnaní iba štvrtina. Viac ako polovica (54 percent) Rómov na Slovensku má pocit, že boli počas predchádzajúcich piatich rokov diskriminovaní v každodenných situáciách, napr. pri hľadaní práce, v práci, v oblasti bývania, zdravotníctva či vzdelávania. Organizácie poskytujúce pomoc obetiam diskriminácie však nepozná až 80 percent Rómov. "Prieskum odhalil, že napriek svojim snahám členské štáty stále nedokážu plniť väčšinu cieľov v oblasti integrácie, ktoré sú kľúčovým prvkom rámca EÚ pre vnútroštátne stratégie integrácie Rómov z roku 2011," uviedol tlačový odbor MV.
Autori prieskumu na základe zistení odporúčajú, aby sa zvýšila podpora vzdelávania v ranom veku a tiež malo väčšiu podporu integrované vzdelávanie, vytvorili sa lepšie možnosti zamestnania a väčšej sociálnej ochrany na odstránenie chudoby. Snahy by takisto mali smerovať k cielenému vzdelávaniu a odbornej príprave s osobitnou podporou pre rómsku mládež a rómske ženy v rámci prechodu zo základnej školy na strednú a pri hľadaní zamestnania.