Banka zodpovednosť odmieta, pretože neidentifikovala narušenie svojho bezpečnostného systému. Zúfalí a okradnutí majitelia účtov sa domnievajú, že za podvodom môže byť organizovaná skupina, ktorá si dokáže zaobstarať prístup k telefónom a údajom o bankových účtoch. Všetci poškodení podali trestné oznámenia, no polícia si už mesiace nevie dať rady.
Rovnaký scenár a rovnaký šok pre majiteľov účtov z rozdielnych kútov Slovenska! Miloš Šlepecký (63) z Liptovského Mikuláša (63) a Radmila Štrbová (35) z Nitry zo dňa na deň zistili, že im ktosi vybielil účty v mBanky. V oboch prípadoch klientom zmizli desaťtisíce eur! Páchatelia sa mali zmocniť SIM kariet, cez ktoré získali prístup k overovaciemu kódu na uskutočnenie prevodu.
Vyzerá to tak, že za podvodmi je organizovaná skupina. Podľa okradnutých klientov totiž peniaze mali smerovať na účet bezdomovca v Košiciach, ktorý je „bielym koňom”. Ako sa to mohlo stať bez autorizácie majiteľov účtov, je naďalej záhadou. Banka pochybenie odmieta. „Na základe doposiaľ zistených skutočností sa nepotvrdilo neautorizované nakladanie s účtom klienta a zároveň neprišlo k narušeniu bezpečnostného systému banky,“ uviedol hovorca mBanky Tomáš Palovský s tým, že vzniknutá situácia banku mrzí, naďalej prebieha policajné vyšetrovanie a banka je nápomocná.
Miloš Šlepecký (63), Liptovský Mikuláš: Moje financie vybral z bankomatu motorkár
Miloš (63) sa už mesiace márne domáha svojich úspor. Začiatkom apríla mu totiž z účtu v mBanke ktosi vytiahol vyše 60-tisíc eur. V banke nepochodil, kontaktoval políciu a podal trestné oznámenie. „Ja som dňa 6. 4. 2016 nezadával banke žiaden príkaz na vykonanie prevodu fi nančných prostriedkov, ani som žiaden prevod finančných prostriedkov nepotvrdzoval. Je nepochybné, že tak niekto vykonal protiprávne, bez môjho vedomia a súhlasu,“ tvrdí vysokoškolský pedagóg. Niekto mu najprv peniaze previedol z jedného účtu na druhý v mBanke a potom na účet človeka, ktorého muži zákona označili za „bieleho koňa“. „Podľa zistení polície vychádzajúcich zo záznamových kamier, finančné prostriedky z bankomatu vybral jazdec na motorke s prilbou na hlave, ktorého nie je možné identifi kovať,“ tvrdí Šlepecký. „Vyzerá to tak, že s bankou sa budem súdiť,” dodáva.
Radmila Štrbová (35), Nitra: Operátor im vydal moju novú SIM kartu!
„Koncom mája mi volali z mBanky, či sme uskutočnili platbu za 33 800 eur a po odpovedi, že nie, sme to ihneď reklamovali. No bolo neskoro, lebo platba bola už uskutočnená,“ sťažuje si Radmila s tým, že banka s nimi vôbec nechcela komunikovať. Radmila však o svoje úspory bojuje a podala aj trestné oznámenie „Mala som toho istého páchateľa ako pán Šlepecký, ale oni mi hovorili, že to je len „biely kôň“,“ tvrdí Radmila s tým, že ju okradli aj vinou pochybenia mobilného operátora. „Niekto prišiel v Košiciach do predajne mobilného operátora a vyžiadal si na firmu - lebo mám firemný telefón, novú simkartu, ktorú mu neoprávnene vydali,“ hovorí zúfalá žena, ktorá prišla o peniaze nasporené na stavbu domu. Podľa jej slov nikde svoje údaje nezverejnila a má podozrenie, že informácie unikli priamo z banky. „Je veľmi smutné, že v prípade mojom aj pána Šlepeckého banka už vedela o tej osobe, že robí takúto činnosť, a nespravila nič, aby tomu za bránila,“ dodáva.
Ako by banka mala postupovať
Mária Segešová, právnička bankového ombudsmana
- po podaní reklamácie spustí interné prešetrovanie
- prešetruje, či sa klient korektne prihlásil do internet bankingu, či boli korektne zadané bezpečnostné prvky, napríklad kód z autorizačnej SMS
- banka vie zistiť, z akej IP adresy sa klient prihlasoval, či bola autorizačná SMS poslaná na telefónne číslo klienta uvedené v systémoch banky
- potom prešetrí, či platobný prevod nevykazoval prvky neoprávnenej platby
Prístup na účet banka nedokáže ochrániť, ak klient aj nevedome svoje prihlasovacie údaje, PIN kódy a iné bezpečnostné údaje poskytne inej osobe alebo budú zachytené škodlivým kódom v mobilnom zariadení či počítači.
Keď sa stane podvod
Zuzana Hošalová, ESET
Ak by sa už stalo, že niekto zistí vaše heslo a zneužije ho, ihneď kontaktujte banku a následne aj políciu. Pri skúmaní príčiny pomôže preskenovanie počítača a mobilného telefónu spoľahlivým bezpečnostným riešením. Až potom by si mal človek zmeniť heslá alebo prístupové údaje do napadnutých účtov. Niektoré poisťovne ponúkajú poistenie aj pri takomto type krádeže a v prípade potreby zabezpečujú právnu pomoc.
Ako predchádzať problémom
- nastavte si limit na transakcie
- zvoľte bezpečnejšie mechanizmy overovania totožnosti ako SMS notifikácie
- nastavte si overovanie vyšších transakcií
- notifikácie o odchode peňazí z účtu
- informovať sa pred založením účtu u banky o procesoch v prípade krádeže
Ako sa vyhnúť phishingu
Phishing je činnosť, pri ktorej sa podvodník snaží od vás vylákať heslá, napríklad k bankovému účtu.
- používajte internet banking len na zabezpečenom zariadení
- vyhnite sa pripájaniu do internet bankingu vo verejných WiFi sieťach (kaviarne)
- používajte komplexné, ťažko zistiteľné heslá
- neuvádzajte svoje prihlasovacie údaje vo formulároch, neposielajte ich e-mailom (ani banke)
Klient sa môže domáhať náhrady škody
Róbert Bános, advokát:
Klient banky môže žiadať o nápravu priamo u poskytovateľa fi nančnej služby v banke, ktorá má povinnosť sa touto sťažnosťou zaoberať a podať k nej vyrozumenie. Klient tiež môže podať trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu podvodu, rovnako sa môže súdne domáhať náhrady škody, ktorá mu neoprávneným zásahom vznikla. V prípade, ak ku škode došlo spáchaním trestného činu, môže túto škodu vymáhať od páchateľa trestného činu. V prípade, ak ku škode došlo porušením povinností zo strany banky, môže túto škodu vymáhať od banky.