Malý, veľký, úzky, široký, nevhodný či duplicitný – nezáleží na tom, prečo chcete vianočný darček vrátiť. Dôležité je, kde ste ho vy alebo ľudia, ktorí vás chceli obdarovať, kúpili. „Bezdôvodne vrátiť tovar možno len pri zmluvách uzatváraných na diaľku, a to do 14 dní,“ tvrdí Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Ide najmä o prípady, keď tovar pochádza z internetového obchodu – e-shopu. ,,Primeraná starostlivosť o tovar musí byť zachovaná,“ dodáva Krkošová.
Tovar z internetového obchodu
- ide o predaj tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho
- ak ste zmluvu uzavreli výlučne prostriedkami diaľkovej komunikácie (internet, telefón, telefax), máte právo od nej odstúpiť bez uvedenia dôvodu do 14 dní
- lehota začína plynúť prevzatím tovaru alebo uzavretím zmluvy o poskytnutí služby alebo o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči (napríklad e-knihy)
- predávajúci je povinný tovar vziať späť a vrátiť vám peniaze najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy
Niekedy môže byť použitý
- žiadny právny predpis neupravuje spôsob, ako sa tovar má vrátiť
- vo všeobecnosti sa vyžaduje, aby bol nepoškodený, v originálnom obale, visačky a štítky boli na pôvodnom mieste, aby nechýbala žiadna súčasť ani návod na použitie
- či predávajúci prijme napríklad rozbalený tovar, je výlučne na jeho rozhodnutí
Záleží na predávajúcom
Danuša Krkošová, hovorkyňa ÚI SOI - niektorí predávajúci, predovšetkým obchodné reťazce, vychádzajú spotrebiteľom v ústrety a v určitom čase – niekoľko dní po kúpe – tovar, ktorý nebol používaný, alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze. Je to koniec koncov vecou obchodnej politiky každého predávajúceho. Spotrebiteľ sa bude rád k takémuto obchodníkovi vracať a využívať jeho služby.
Kedy nemôžete od zmluvy odstúpiť
- predaj tovaru, ktorý rýchlo podlieha skaze
- predaj zvukových, obrazových, zvukovo-obrazových záznamov, kníh alebo počítačového softvéru v ochrannom obale, ak spotrebiteľ tento obal rozbalil
- predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, tovaru vyrobeného na mieru alebo pre jedného spotrebiteľa alebo
- poskytnutie služby, ak sa začalo s vaším výslovným súhlasom a vyhlásili ste, že ste boli riadne poučení o tom, že vyjadrením súhlasu strácate právo na odstúpenie od zmluvy
V kamenných obchodoch nemusia vyhovieť
Ak ste vianočný darček – alebo akýkoľvek iný tovar – zaobstarali v klasickom, kamennom obchode, predávajúci nie je povinný vziať ho späť, alebo vymeniť za iný. Ak s takým niečím počítate, je potrebné, aby ste sa vopred informovali, či by to bolo možné. Je to vždy vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim. „Jednoznačne platí, že kúpou tovaru (zaplatením a prevzatím) jeho vlastnícke právo prechádza z predávajúceho na kupujúceho. Ide o klasický spôsob predaja v predajni, kde si spotrebiteľ môže tovar pred kúpou prezrieť a vyskúšať,“ ozrejmuje Slovenská obchodná inšpekcia.