Na palube stroja letiaceho z Moskvy za ruskými vojakmi na leteckú základňu Hmímím v Sýrii sa nachádzalo 64 členov armádneho súboru Alexandrovci, 8 členov posádky, 9 novinárov a 11 vojenských či civilných zamestnancov a členov humanitárnych organizácií. Lietadlo sa krátko po medzipristátí v Soči zrútilo do mora. Zdrvený ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil jednodňový štátny smútok. Lietadlo TU-154 (číslo letu RA-85572) odletelo v noci na nedeľu z podmoskovského letiska Čkalovskij.
S jedným medzipristátím na letisku pri Soči malo doletieť na leteckú základňu Hmímím v sýrskej provincii Latákíja. Až po medzipristátie bol let úplne bezproblémový. Po dotankovaní paliva v Soči pilot ešte pokojne komunikoval s dispečermi a vzlietol. Nič nenasvedčovalo, že sa blíži tragédia. Približne dve minúty po vzlietnutí lietadlo zmizlo z radarov dispečerov a približne 1,5 km od pobrežia sa zrútilo do mora.
Rozsiahla pátracia akcia
Ihneď po zmiznutí lietadla sa spustila obrovská pátracia akcia. V Čiernom mori operuje pri hľadaní trosiek a tiel obetí až 3 500 ľudí (139 potápačov). Pátrajú pritom na 39 lodiach, 7 miniponorkách a zapojili aj vrtuľníky a lietadlá. „Záchranné práce budú pokračovať nonstop, nezastavíme sa ani na minútu,“ povedal hovorca ministerstva obrany Igor Konašenkov. Záchranné práce koordinuje osobne ruský minister obrany Sergej Šojgu a prezident Vladimir Putin je o udalosti priebežne informovaný.
Z Čierneho mora zatiaľ záchranári vytiahli 13 tiel obetí, trup lietadla a desiatky trosiek a ostatkov z plochy viac ako 10 štvorcových kilometrov. Keďže trosky lietadla sa nachádzajú na pomerne veľkom priestore, nasvedčuje to tomu, že sa rozpadlo ešte pred pádom do mora. Žeby výbuch na palube? Vyšetrovatelia v tejto fáze pripúšťajú aj túto možnosť, no na zatiaľ nájdených troskách a telách nie sú stopy po výbušnine.
Zlyhala technika alebo pilot?
Odborníci sa skôr prikláňajú k názoru, že došlo k poruche techniky či chybe pilotov. Toto potvrdzuje aj ruský minister dopravy Maxim Sokolov: „Prvé závery vyšetrovania prakticky vylučujú, že došlo k teroristickému útoku. Pracujeme najmä s verziami, že išlo o technickú poruchu alebo chybu pilotov.“ Hlavným pilotom stroja bol skúsený Roman Volkov, vojenský pilot prvej triedy.
U takéhoto profesionála nikto nepredpokladá, že by urobil chybu vedúcu k takejto tragédii. Vyšetrovatelia sa zatiaľ prikláňajú k trom možným príčinám nešťastia: 1. do motora sa mohol dostať nejaký predmet, prípadne nekvalitné palivo, čo malo za následok stratu ťahu a zastavenie motorov, 2. chyba v pilotovaní, 3. technická porucha lietadla.
Zásadné svedectvo podajú vyšetrovateľom čierne skrinky lietadla, prvú z nich sa už podarilo nájsť. Ministerstvo obrany vydalo vyhlásenie, že príbuzní každého vojaka a civilného zamestnanca ministerstva, ktorí pri nešťastí zahynuli, dostanú odškodné 5,8 miliona rubľov (90 613 eur).
Kapitán Peter Švec: Rusi zaostali v trendoch bezpečnosti
Ruská tajná služba odmietla verziu, že by išlo o teroristický útok. Pracujú s tým, že do motora sa dostal nejaký predmet či nekvalitné palivo spôsobilo stratu ťahu motorov. Ako relevantné sú tieto verzie?
- pri leteckých nehodách je teroristický útok málo pravdepodobnou verziou. Trup lietadla je blízko pobrežia, v malej hĺbke, vôbec nepochybujem, že vyšetrovatelia už do pár dní určia bezprostrednú príčinu leteckej katastrofy, kde prišlo Rusko, aj svet, o skutočný národný poklad. S nádejou na identifikáciu skutočných a hĺbkových príčin budem dosť skeptický. Možno sa ako bezprostredná príčina potvrdí nejaký skrytý problém, čiže boli v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Taká pravdepodobnosť je promilová. Možno sa potvrdí nejaká hrubá nedbanlivosť až trestný čin povedzme v kontaminovanom palive, čo by spôsobilo vysadenie motorov. Aj to vidím málo reálne. Nepomerne vyššia pravdepodobnosť je v tom, že hĺbková príčina je komplexná nazvem ju „prekonaná organizačná kultúra“. Rusi urobili veľké pokroky v merateľných vojenských faktoroch svojich ozbrojených síl. Ale svoje menej viditeľné prístupy nezmenili, a bude sa treba pozrieť aj na faktor, ktorý súvisí s tzv. ruskou dušou, prejavujúcou sa aj hrdosťou, dôstojnosťou, odvahou, odhodlanosťou, obetavosťou... Viem presne o čom hovorím, lebo moja slovenská podstata je veľmi kompatibilná. Profesionál v dopravnom lietaní sa v záujme bezpečnosti musí naučiť tieto vlastnosti aktívne potláčať.
Hovoríte o hĺbkovom probléme. Čo konkrétne máte na mysli?
- Latentná úroveň letovej bezpečnosti je v Ruských vzdušných silách rovnako nízka ako v iných štátnych letectvách veľkého množstva krajín z dôvodu prevádzkových ale aj „zdedených“ faktorov. Bohužiaľ sa nimi často prepravujú najvzácnejšie zdroje štátu, neraz aj štátnici. Tak ako my, tak aj Rusi zaostali v trendoch bezpečnosti lietania desiatky rokov. Prvým predpokladom nápravy zo strany inštitúcie, čiže štátu bude „dosebavstúpenie“. To lietadlo malo šesť a pol tisíc nalietaných hodín za 33 rokov, ročne asi dve stovky. Pilot mal tri tisíc hodín, to že bol pilotom prvej triedy je úplne nepodstatné. Veľmi podobné hodnoty poľskému kapitánovi, kde zahynul ich prezident. Možno sa dozvieme, že lietal pár desiatok hodín za rok. Z tohto pohľadu je kritérium skúsenosti na tento typ prevádzky veľmi vratké. Oni, tak ako my, iné typy vojenských pilotov ani nemajú. Aj u nás po katastrofe An-24 roky existujú pripravené nekonvenčné kompenzačné opatrenia, ani u nás sa nikto o ne nezaujíma. Inštitucionálna zadubenosť a inercia je prekliatím nielen štátnych letectiev malých štátov.
Mohli by ste naznačiť niektoré konkrétnosti a kritériá?
- Napríklad vo vzdušných silách so „zdedenou“ kultúrou sa nádrže typicky naplnili „po štuple“. Pri 90 cestujúcich je ľahko možné prekročiť maximálnu vzletovú hmotnosť a správanie lietadla pri istých poruchách môže byť veľmi nepredvídateľné. Laxný prístup je typický aj pri rozmiestnení cestujúcich a nákladu. Okrem toho, v prípade núdze jeden zo 4 členov posádky urobí ľahšie osudovú chybu ako jeden z dvojčlennej. To je ďalší komplexný faktor. Úlohu hrá často aj únava, zhon a režim pred letom, to je tiež hlboko „zdedené“. Základným kritériom latentnej úrovne bezpečnosti lietania je nálet hodín na leteckú katastrofu. Ak sa na jednom konci pohybujú štátne letectvá Slovensko a Poľsko nevynímajúc, s úrovňou niekde medzi 50 až 100 tisíc hodín na katastrofu, tak vrchol sveta sa pohybuje vo vysokých miliónoch až stámiliónoch. Ja ruským vojakom veľmi držím palce, aby našli cesty na radikálne zmeny, ale mám obavy, že hrdosť im zabráni učiť sa od tých, ktorí procesom transformácie prešli.
Lietadlo bolo vyrobené v roku 1983. Dá sa vylúčiť vplyv jeho veku na nehodu?
- Nemyslím si, že vek lietadla zohrával úlohu. Aj u nás bezpečne lietajú ešte staršie lietadlá.