Ruské vyšetrovacie orgány takmer okamžite vylúčili teroristický útok, a tak sa momentálne najviac špekuluje o technickej chybe či vine pilota. Viac svetla do celého prípadu by mali vniesť čierne skrinky, prvú už má Kremeľ k dispozícii.
Aj tretí deň po tragickej havárii pokračovalo pátranie, do ktorého bolo v istej chvíli zapojených až 3 500 ľudí. Letecké nešťastie si vyžiadalo životy všetkých 92 ľudí na palube, medzi ktorými sa nachádzalo aj 64 členov ruského armádneho speváckeho súboru Alexandrovci.
Tí mali podľa slov sýrskeho prezidenta Bašára Asada čoskoro vystúpiť v meste Aleppo, ktoré za významnej pomoci ruského letectva nedávno dobyla sýrska armáda. Na palube sa okrem drvivej väčšiny Alexandrovcov nachádzal aj ďalší vojenský personál a okrem iných aj známa humanitárna pracovníčka Elizabeta Glinka.
Príčina nešťastia nejasná
Napriek obrovskému ľudskému nasadeniu sa zatiaľ podarilo z mora dostať len 12 tiel, ktoré už putovali do Moskvy na identifikáciu. Záchranárom sa zároveň podarilo nájsť prvú z troch čiernych skriniek, ktorá by mala pomôcť objasniť, čo bolo príčinou havárie. Nachádzala sa v hĺbke 17 metrov približne 1,5 kilometra od pobrežia. Ruská tajná služba FSB momentálne pracuje s troma verziami - chyba pilota, zlyhanie techniky, prípadne nekvalitné palivo, ktoré mohlo zastaviť motory.
Leteckí experti však upozorňujú, že by nemal byť z hry úplne vylúčený ani teroristický útok. „Technické zlyhania by určite nezabránilo posádke v tom, aby ich aspoň nahlásili,“ vysvetľuje pre agentúru RIA Novosti bývalý ruský letecký kontrolór Vitalij Andrejev. Agentúra Interfax taktiež priniesla informáciu od zdroja blízkeho vyšetrovaniu, podľa ktorého mohlo byť lietadlo pri odlete zo Soči preťažené.
Pátranie pokračuje
Podľa najnovších informácií sa vyšetrovateľom podarilo nájsť ďalšie trosky lietadla, medzi nimi aj trup či motor. Interfax dodáva, že sa našla aj zadná časť lietadla, v ktorej by sa mohli nachádzať zvyšné záznamové skrinky. Prvá nájdená je podľa dostupných informácií v celkom dobrom stave, čo by mohlo uľahčiť vyšetrovania. Skúšobný pilot Magomed Tolbajev si myslí, že prvé informácie by mohli byť známe už dnes, ale upozorňuje, že analýza môže trvať aj niekoľko týždňov.
Ťahúň ruského letectva
- Tupovlev Tu-154 je chrbtovou kosťou ruského letectva desiatky rokov
- Má tri motory, rovný trup a stredný dolet
- Prvý dizajn pochádza z polovice 60. rokov, do služby bolo uvedené v roku 1972 a modernizované v roku 1986.
- Doteraz bolo zaznamenaných 39 smrteľných nehôd v spojitosti s týmto lietadlom, len máloktorá bola zavinená technickými problémami
- V ruskom civilnom letectve sa už nepoužíva, v armáde ešte áno
- Celosvetovo je v službe ešte približne 50 strojov
- Tu-154 sa stalo osudným aj poľskému prezidentovi Lechovi Kaczinskému, lietadlo havarovalo pri pokuse o pristátie v roku 2010