Záznamy z čiernych skriniek priblížili, v akej bezútešnej situácii sa nachádzali piloti lietadla smrti. Ako zneli ich posledné slová predtým, než ich pohltili vody Čierneho mora?
Nečakaná tragédia! Tá postihla posádku lietadla TU-154 len dve minúty po tom, ako opustila letisko v Soči a následne na to ju pohltili vody Čierneho mora. Na palube letu s cieľovou stanicou v sýrskom Humajmíme sedelo 64 členov svetoznámeho speváckeho zboru Alexandrovci spolu s novinármi a vojakmi. Čerstvý nález prvej čiernej skrinky priblížil situáciu v kokpite len chvíľu pred zrážkou.
„Veliteľ, padáme!“ zneli posledné slová jedného z pilotov. Útržky rozhovorov pilotov pochádzajúcich z dešifrovaných údajov z čiernej skrinky zverejnil ruský portál Life.ru. „Klapky, s*ka,“ malo zaznieť v kokpite a zároveň tak poodhaliť jednu z možných príčin nehody. Piloti, členovia armádneho súboru či novinári smerujúci na novoročný koncert na vojenskej základni v Sýrii let neprežili.
Ruskí vyšetrovatelia prešetrujú viacero možných príčin tragédie. Mohlo za ňou stáť nekvalitné palivo, poškodené prístroje, ale aj chyba pilotov. Podľa ruského ministerstva obrany sa na mieste zrážky našla časť trupu TU-154, 17 obetí a 233 častí tiel posádky.
Čo nahrala čierna skrinka v kabíne
- Rýchlosť... 300...!
- Nezabrali klapky, veliteľ.
- Uch, do b*ha!
- Klapky! S*ka! Čo sa deje?
- Výškomer!
- Nám... (nezrozumiteľné)
- (Zaznel signál nebezpečného priblíženia k zemi)
- (Nezrozumiteľné výkriky)
- Veliteľ, padáme!
Kapitán Švec o nehode lietadla s Alexandrovcami: Problém bol v klapkách
Mám na to jediné vysvetlenie, že lietadlo nemalo mechanizáciu krídla v tzv. vzletovej konfigurácii. Laicky povedané ide o komplexný súbor prvkov na nábehovej aj odtokovej hrane krídiel, ktorých úlohou je znížiť vzletovú rýchlosť a zabrániť pádu lietadla pri vzlete. Celý tento mechanizmus sa pri kontrolných úkonoch nazýva „klapky“. Pre vzlet je najhoršie „pochybenie“, ktoré posádka môže urobiť práve vtedy, keď nemá vysunuté klapky. Čiže má tzv. čisté krídla. Podľa požadovanej a nastavenej hodnoty vzletových klapiek sa potom určujú vzletové rýchlosti.