Zvýšila tak tlak na koncern, aby odškodnil aj európskych klientov, ktorých sa dotkol jeho emisný škandál.
Volkswagenom otriasol predvlani na jeseň najväčší škandál v jeho histórii, ktorý dostal prezývku dieselgate. VW sa v septembri 2015 pod tlakom amerických úradov priznal, že do dieselových vozidiel nainštaloval softvér, ktorý mu umožnil manipulovať s emisiami a počas testovania zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete jazdí zhruba 11 miliónov takýchto vozidiel, z toho približne 8,5 milióna v Európe a viac ako 500.000 v USA.
Najväčšia európska automobilka sa pritom s americkými úradmi dohodla na zaplatení odškodneného klientom v USA, ale majiteľom 8,5 milióna jej áut v Európe odmieta poskytnúť finančné kompenzácie. Odvoláva sa pritom na rozdielne zákony. Tie skutočne znižujú ich šancu na odškodné. Okrem toho VW tvrdí, že škandál nezredukoval hodnotu ich vozidiel na európskom trhu.
VW medzitým v Európe vymieňa problematický softvér. Automobilka dúfa, že do konca tohto roka ho odstráni zo všetkých vozidiel, ktoré jazdia po európskych cestách.
MyRight, ktorá zastupuje vyše 100 000 majiteľov problematických dieselových vozidiel z produkcie VW, obvinila automobilku, že porušila pravidlá Európskej únie (EÚ), keď im predala autá so zakázaným softvérom.
MyRight sa nesnaží získať súdnou cestou od VW kompenzácie za zníženie hodnoty vozidiel. Jej cieľom je prinútiť automobilku, aby tieto autá odkúpila späť za pôvodnú cenu, uviedol zakladateľ organizácie Jan-Eike Andresen.
MyRight poverila žalobou americkú právnickú firmu Hausfeld, ktorá tak zastupuje poškodených majiteľov a akcionárov na oboch stranách Atlantiku.
Súdny proces myRight by mohol slúžiť ako model pre riešenie ďalších sporov.
Volkswagen na svoju obranu tvrdí, že použitím problematického softvéru v motoroch EA 189 neporušil európske zákony. Odmietol však komentovať žalobu myRight.