Megalomanské plány s podchodom na Šancovú ulicu, nákupné centrum či nová trať električky pod úrovňou terénu sú tak minulosťou. Čoraz častejšie sa začína hovoriť o tom, že budúcnosťou železničnej dopravy bude stanica Filiálka v Novom Meste, ktorá chátra. Jej výstavbu presadzuje aj primátor Ivo Nesrovnal. Stane sa novou hlavnou stanicou?
Katastrofálny stav vstupnej brány do metropoly robí cestujúcim vrásky na čele dlhé roky. V roku 2010 mesto podpísalo zmluvu s Transprojektom, ktorý sa mal postarať o znovuzrodenie stanice. K tomu však nedošlo, zmluva vypršala a budova stále traumatizuje Bratislavčanov. Čo s tým chce urobiť primátor Nesrovnal?
„Hlavná stanica je na dlhšiu diskusiu, ktorá súvisí aj so stanicou na Filiálke. Musí sa určiť, či tam bude stanica, aká bude a s akým objemom. Od toho sa spätne odvinie aj osud stanice, ktorú teraz voláme Hlavnou. Som presvedčený, že stanica na Filiálku patrí a musí tam byť,“ prezradil Novému Času primátor. Jeho slová naznačujú, že v budúcnosti bude hlavnou iná stanica. Ako vysvetlil, naša krajina je od Bratislavy smerovaná na sever a východ a práve odtiaľ prichádza do mesta najviac ľudí. Tiež dodal, že potrebujeme severo-južné spojenie cez Dunaj.
Čakajú na štúdiu
Nový Čas sa informoval v ŽSR, čo hovoria na to, že by sa novou hlavnou stanicou stala Filiálka a aká je budúcnosť tej starej. „V najbližšom čase budeme analyzovať všetky možnosti a železnice budú súčinné s hlavným mestom,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Veľké znovuzrodenie Filiálky tak nevylúčila. Dôležité je však podľa nej počkať si na štúdiu realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má byť hotová toto leto. Prinesie komplexnú analýzu súčasného stavu a bude riešiť budúcnosť, modernizáciu a vzájomné dopravné prepojenia 10 železničných úsekov v Bratislave a okolí, 12 železničných staníc v rámci mesta a 12 medzistaničných úsekov.
Mohlo by to spôsobiť zápchy v meste
Dopravný analytik Jozef Drahovský
- Filiálka má len jeden prípoj trate, čiže je konečnou zastávkou. Problémom však je, že trať vedie cez viacero železničných priecestí na úrovni cesty. Pri veľkom počte vlakov by bolo potrebné urobiť mimoúrovňové križovanie, čiže buď vlak pod zem alebo na estakádu, alebo autá pod zem alebo na nadjazd. Inak sa vypnú semafory, čo spôsobí obrovské zápchy v oboch smeroch. Zo strategického hľadiska by bol rozumný tunel popod Dunaj. Filiálka by bola priebežnou stanicou, ktorou by sa spájalo aj so zahraničím hociktorým smerom.
Železniciam došla trpezlivosť
Žalostný stav Hlavnej stanice priviedol ŽSR k rozhodnutiu, že rekonštrukciu vezmú do vlastných rúk a budovu aspoň čiastočne obnovia. Aj tieto kozmetické úpravy si vyžiadajú dva milióny eur, začať by sa mali v tomto roku. Stanica dostane nový šat, nákladné výťahy na nástupištia sa prestavajú na osobné výťahy, čo konečne zabezpečí aj prístup pre imobilných. Pribudnú aj kamery či prekládka rozvodov.