Obchodný reťazec vyvolal rozruch v aktuálnom letáku "XXL týden". V rámci neho na dvojstrane venovanej oblečeniu pózuje vyšportovaný model tmavej pleti. A práve ten rozohnil početnú skupinu zákazníkov. Tí sa reťazcu vyhrážajú, že už tam nikdy nevkročia, iní sa dokonca uchýlili aj k rasistickým komentárom.
Obchodný reťazec Lidl sa ohradil proti kritike, ktorú na sociálnych sieťach vyvolal jeho ponukový leták s černošským modelom. Reťazec vo vyhlásení zaslanom ČTK označil reakcie na modela za rasistické, v podobnej miere sa s nimi v Česku ešte nestretol. Na stranu Lidli sa postavil celý zástup osobností vrátane niektorých ministrov. Na sociálnych sieťach si ľudia z rasistických príspevkov začali robiť srandu.
"V našich letákoch venujeme všetko úsilie propagácii nášho tovaru a akúkoľvek rasovú manipuláciu či uprednostňovanie absolútne odmietame. Vzhľadom na skutočnosť, že Česká republika je súčasťou Európy, v ktorej žijú ľudia rôznych národností aj rôzne farby pleti, považujeme modelky a modelov v našich reklamných letákoch za úplne v poriadku," uviedol Lidl.
"Leták pre Českú republiku pripravujeme výlučne s ohľadom na tovar, ku ktorého propagácii je určený, a využívame k tomu ako vlastné, tak medzinárodné podklady. Tento postup zachováme aj naďalej," povedal Lidl. "S ojedinelými prejavmi rasizmu sme sa na Facebooku stretli už v minulosti, nikdy však v takej miere ako dnes," uviedol reťazec.
Okrem odsudzujúcich reakcií sa na facebokovom profile Lidla objavili aj vyjadrenia ľudí, ktorí postup reťazca chválili a uvádzali, že postoj reťazca v afére je pre nich dôvodom častejšie v jeho obchodoch nakupovať. Pripojili sa k nim aj niektorí členovia vlády. "Letáky moc nemusím, ale kritizovať Lidl, že majú za modela černošského chlapca, je mimo!" uviedol na twitteri minister poľnohospodárstva Marian Jurečka (KDU-ČSL).
"Rozhodol som sa, že si nové športové oblečenie kúpim v Lidli. Normálne letákové akcie nesledujem, ale tentoraz ma reklama celkom zaujala," reagoval minister pre ľudské práva Jan Chvojka (ČSSD). Reťazca sa zastali aj viacerí zákazníci:
Fotky černošského modela boli použité aj v slovenskej verzii aktuálneho letáku s názvom "Fit v roku 2017". Negatívne reakcie na facebookovej stránke Lidla sa však nedostavili.