Jedným z nich je aj ľadoborec Brezno, ktorý zachraňuje rieku v hlavnom meste už 27 rokov. Pod jeho plechmi ľad nemá šancu a bez problémov praská. BRATISLAVA - Krízová situácia! Pre dlhodobé mínusové teploty začal Dunaj zamŕzať a vodohospodári preto museli do terénu nasadiť ľadoborce, aby v ľade neuviazla žiadna loď. Jedným z nich je aj ľadoborec Brezno, ktorý zachraňuje rieku v hlavnom meste už 27 rokov. Pod jeho plechmi ľad nemá šancu a bez problémov praská.
Vodohospodári majú na Dunaji plné ruky práce. „Vo flotile máme dva ľadoborce a jeden remorkér, ktoré v rámci zimného režimu zabezpečujú rozrúšanie ľadových celín v prístave, v prístavných bazénoch a prívodných kanáloch,“ povedal riaditeľ Slovenského vodospodárskeho podniku Jozef Dúcz. Výletné lode by si s ľadom už s hrúbkou 10 centimetrov neporadili a ľadoborec Brezno im preto cestu musí preraziť. „Nemá problém rozraziť ľad do hrúbky maximálne 30 centimetrov, ale máme dohodu s maďarskými vodohospodármi, v prípade potreby rozbitia hrubšieho ľadu majú k dispozícii ľadoborec, ktorý rozbíja ľad kývaním sa zo strany na stranu,“ povedal kapitán lode Ľubor Chovan (44), ktorý šéfuje ľadoborcu Brezno už 15 rokov. Konštrukcia tejto lode je iná ako u bežných.
„Má hrubší oceľový plech a vlastnou váhou sa dostane na ľad, a tak ho rozbije,“ doplnil Dúcz. Dunaj by zamrzol úplne len ak by v ňom bolo málo vody a pretrvávali arktické dni s mrazmi minimálne mínus 20 stupňov. „Naposledy to bolo v roku 2006. Voda zamŕzala nepretržite, takže sme museli 24 hodín lámať ľad,“ zaspomínal kapitán.
Ľadoborec Brezno
rok výroby: 1989
dĺžka: 35,25 m
šírka: 8,28 m
ponor: 1,8 m
výkon motora: 515 kW (700 koní)
výtlak lode: 306 t