Nový Čas zistil, že mastnú pokutu vo výške 30-tisíc eur vyrubili bazáru Autowilis v bratislavskom Lamači. Podľa správy z kontroly predávali tátoša, ktorého tachometer ukazoval minimálne o 68-tisíc kilometrov menej, ako v skutočnosti mal. Zisťovali sme, ako nenaletieť podvodníkom pri predaji áut.
Právoplatné rozhodnutie o pokute pre bratislavský autobazár visí na webovej stránke SOI. Uložili ju okrem iného „pre porušenie zákazu nekalých obchodných praktík formou klamlivého konania“. Týkať sa to malo auta Mercedes-Benz Coupé, ktorý ešte v roku 2014 predávali spotrebiteľovi. Podľa zmluvy mal tátoš mať najazdených 81 340 kilometrov. Obchodná inšpekcia ale vykonala kontrolu v sídle
Mercedesu a zistili, že pri poslednej garančnej správe v Taliansku z mája 2013 uvádzali stav tachometra 149 916 km, čo je o vyše 68-tisíc kilometrov viac, ako tvrdili kupujúcemu. „Predávajúci tak v rozpore s odbornou starostlivosťou uvádzal v zmluve nepravdivú informáciu, ktorá bola spôsobilá uviesť spotrebiteľa do omylu a mať za následok, že tento urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil,“ konštatuje inšpekcia v rozhodnutí o pokute, ktorá ešte postupovala podľa starej legislatívy. Okrem toho inšpekcia zistila ďalšie prevádzkové nedostatky ako napríklad nevyznačenú prevádzkovú dobu či to, že nemali evidenciu o reklamáciách.
Zmenili majiteľa
Nový Čas autobazár navštívil. Chceli sme zistiť, či tachometer stočili oni alebo tiež boli uvedení do omylu, keď ho kupovali. Našli sme tam len zamestnanca. O pokute nevedel. Pred nami zatelefonoval šéfovi spoločnosti, ale ten odkázal, že sa k veci nebude vyjadrovať. V čase, keď ku problémovému predaju došlo, bol vlastníkom a konateľom spoločnosti Viliam Kulacs z Bratislavy. Ten sa paradoxne pre médiá vyjadroval, ako sa nenechať nachytať pri kúpe lacného auta. Kulacsa sme kontaktovali, no do uzávierky neodpovedal. Od decembra 2015 však ako vlastník a konateľ firmy v obchodnom registri figuruje Maďar Tamás Gyula Szabó z Győru.
Obchodnej inšpekcie sme sa pýtali, či konali na základe podnetu od kupujúceho. „Tieto informácie sa nezverejňujú - ide o tretie osoby. Pokuta sa ukladá za porušenie povinností a pri určení jej výšky sa prihliada na závažnosť porušenia, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania a na rozsah a mieru hroziacej alebo spôsobenej ujmy,“ uviedla hovorkyňa Danuša Krkošová.
Mercedes E kupé, 2011, diesel
Pôvodných: 149 916 km
Odhadovaná cena: 23 652 €
Po stočení: 81 340 km
Odhadovaná cena: 27 125 €
Pokuta je mastná
Juraj Bizoň, právnik
Stáčanie kilometrov je trestné od marca 2016, keď zákon vyslovene zakázal manipulovať s počítadlom kilometrov. Kontroluje to Slovenská obchodná inšpekcia. Keď zistí manipuláciu s kilometrami, môže uložiť pokutu od 3 000 do 50 000 eur. Vozidlo sa takisto nesmie ďalej predávať. Je tu veľký rozdiel oproti minulosti, keď samotné stáčanie kilometrov nebolo možné stíhať a riešilo sa to „len“ ako trestný čin podvodu. Rozdiel na hodnotách pôvodného a „nafejkovaného“ vozidla bola výška škody. Čím je väčšia škoda, tým je vyšší trest.
Môže sa to týkať až 60 % áut
Podľa štatistík sa stočený tachometer týka 40 % jazdeniek, v skutočnosti to môže byť až 60 % všetkých jazdených áut. „Keď vidím, že auto má 140- až 160-tisíc km, tak spozorniem. Stalo sa nám, že auto malo vyše 500-tisíc km a bez mihnutia oka to stočili na 120-, 130-tisíc,“ tvrdí šéf SOVA Július Petrus.
Tachometer nám stočili o štvrť milióna kilometrov
Marián (41), Trenčín
„Predali sme nové dvojročné auto, aby sme si kúpili staré, ročník 2004, s tým, že sme neriešili jeho stav, boli sme rozhodnutí doň investovať a opraviť ho od piky. Vedeli sme, že je takmer pravidlom, že slovenské autá sú stočené, či už z bazára, alebo od súkromníkov, ale nečakali sme, že bude stočené takmer o 250-tisíc kilometrov. Zistili sme to cez S-EKA, organizáciu poverenú pre emisné kontroly. To, že bolo stočené, sme v konečnom dôsledku neriešili, do opravy vozidla sme investovali vyše päťtisíc eur,“ povedal vodič Marián (41).