Mnohí sa pohybujú výlučne v zákulisí šoubiznisu a bežní ľudia nepoznajú ich tváre ani mená. To však neznižuje ich obrovský vplyv.
1. Marcel Grega (38), generálny riaditeľ TV JOJ
Kto je to?
V rokoch 1996-1997 študoval na Nonnewaug High School v americkom Woodbury a magisterský titul v oblasti finančný manažment získal v roku 2003 spoločne s červeným diplomom na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave. Prvé pracovné skúsenosti zbieral v Newtown Savings Bank v americkom Newtone a v Capital Growth Management v Bostone. Predtým, než v máji 2007 nastúpil na pozíciu výkonného finančného riaditeľa TV JOJ, pracoval pre celosvetovú sieť firiem PricewaterhouseCoopers. Po príchode do Jojky sa zároveň stal členom predstavenstva Slovenskej produkčnej, a. s. (vlastníka Jojky a internetových portálov Joj.sk a Huste.tv). V júni 2011 začal Grega pracovať už pre novú spoločnosť JOJ Media House, a. s., ako finančný riaditeľ, pričom sa stal zodpovednou osobou za mediálny segment v rámci skupiny J&T.
Prečo 1. miesto?
Nemal to jednoduché, keď pred tromi rokmi zasadol do kresla generálneho riaditeľa po Františkovi Borovskom. Finančný expert Marcel Grega sa však veľmi rýchlo zorientoval a televízia pod jeho vedením chytila druhý dych. V poslednom čase sa hlavné spravodajstvo dostáva pravidelne na čelo sledovanosti spomedzi všetkých slovenských televízií, Jojka vyhráva v hlavnom vysielacom čase aj celodenne, určuje trendy, vyhľadáva ju najmä mladší divák a do kariet jej hrá aj nedávny odchod skupiny Markízy z DVB-T respektíve antény. Na Jojke sa tradične darí seriálovej tvorbe (Za sklom, ZOO, Naši), bodujú veľké šou (Česko Slovensko má talent, V siedmom nebi) a program má aj ďalšie silné piliere (Moja mama varí lepšie ako tvoja, Inkognito, Nové bývanie). Svoje pevné miesto na televíznom trhu si našli aj dva ďalšie kanály - Plus a Wau.
2. Matthias Settele (50), generálny riaditeľ TV Markíza
Kto je to?
Študijné odbory Rakúšana Matthiasa Setteleho boli nemecká literatúra a história. Na európskom televíznom trhu pôsobí viac ako dvadsať rokov a jeho začiatky sú spojené s lokálnym rádiom. Neskôr pracoval ako novinár v rakúskej verejnoprávnej televízii, potom pôsobil ako asistent CEO nemeckej RTL Group, kde bol po čase zodpovedný za uzatváranie obchodov. Pred nástupom do spoločnosti CME, ktorá vlastní televíziu Markíza, toho stihol ešte veľmi veľa. Žije vo Viedni, kde prednášal na dvoch vysokých školách a v metropole Rakúska sídli aj jeho konzultantská spoločnosť, ktorá sa venuje vývoju nových formátov a platforiem pre televíziu a internet a tiež poradenstvu pre miestne aj zahraničné televízie. Momentálne je zodpovedný za riadenie všetkých televíznych staníc skupiny CME na Slovensku.
Prečo 2. miesto?
Do Markízy prišiel v roku 2013 a podarilo sa mu, pokiaľ ide o financie, vytiahnuť ju z červených čísel do čiernych. Pod jeho vedením televízia začala vysielať hit Horná Dolná a vlani mal dobrý čuch na formáty Tvoja tvár znie povedome a Dobre vedieť! Oprávnenosť svojej existencie dokazujú aj menšie stanice Dajto a Doma. Problém však je, že hlavné spravodajstvo Markízy neustále prichádza o divákov, a tí prepínajú aj pre časté programové zmeny a nakopenie repríz v hlavnom vysielacom čase. No a Markíze rozhodne neprospieva ani spomínané ukončenie šírenia jej signálu cez anténu.
3. Milan Dubec (36), generálny riaditeľ a spolumajiteľ Ringier Axel Springer Slovakia a Azet.sk
Kto je to?
Napriek svojmu mladému veku toho už má za sebou veľmi veľa. Internetovú službu Zoznamka.sk založil ako stredoškolák a neskôr spustil Pokec.sk, ktorý znamenal v našich končinách doslova revolúciu. To však bol len začiatok. Milan Dubec v roku 2000 uviedol do chodu portál Azet.sk, a ten priebežne rozširoval o stále nové služby. Azet.sk je dlhodobo jednotkou slovenského internetu a spolu s ostatnými webmi RAS SK dosahuje mesačnú návštevnosť takmer 3,5 milióna ľudí. Svoju pozíciu si Milan Dubec upevnil po spojení so spoločnosťou Ringier Axel Springer, takže dnes šéfuje viac ako štyridsiatke najznámejších slovenských webov - spravodajským značkám - Aktuality.sk, Cas.sk; športovému webu Sport.sk; inzertným produktom a službám - Autobazar.sk, Bazar.sk, Nehnutelnosti.sk, Reality.sk, Byty.sk, Bistro.sk; magazínom - Diva.sk, Casprezeny.sk, Najmama.sk, Dobruchut.sk; videoportálu Tivi.sk, ako aj stránkam pre mužov - Badman.sk, Adam.sk, Autobild.sk, Zive.sk, Mobilmania.sk. Najvplyvnejší muž slovenského internetu sa zároveň stal najvplyvnejším mužom printového trhu, keď zasadol na stoličku generálneho riaditeľa a stal sa spolumajiteľom vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia, ktoré vydáva najpredávanejší denník Nový Čas, týždenníky Nový Čas pre ženy, Život a Nový Čas Nedeľa, mesačníky Eva, Madam Eva, Nový Čas Krížovky, Geo, Auto Bild a Nový Čas Bývanie.
Prečo 3. miesto?
Internetový vizionár vybudoval gigantický virtuálny svet a keď svoje aktivity prepojil so silnou nadnárodnou firmou s dlhoročnou tradíciou v oblasti printu, stal sa v našich končinách tým najväčším hráčom v danej oblasti. Ringier pod jeho vedením neustále investuje do rozvoja svojich internetových aktivít, o čom svedčí napríklad spustenie prvých internetových videospráv.
4. Václav Mika (53), generálny riaditeľ RTVS
Kto je to?
Šéf našich verejnoprávnych médií prekvapivo vyštudoval Fakultu ekonomiky riadenia výrobných odvetví VŠ ekonomickej v Bratislave. Okrem toho však má aj diplom z produkcie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. K špičkovým riadiacim pracovníkom sa zaradil ako generálny riaditeľ Rádia Expres, ktoré vytiahol z nuly na vrchol počúvanosti, no verejnosť ho výrazne zaregistrovala najmä ako generálneho riaditeľa Markízy. Nebol to však krok do neznámeho prostredia, veď v rokoch 1986 - 1994 pracoval v Slovenskej televízii ako poradca riaditeľa ekonomiky a obchodu, neskôr ako jeho zástupca a riaditeľ kancelárie STV. Pred štyri a pol rokom sa do rovnakej ustanovizne s iným názvom vrátil a stal sa jej generálnym riaditeľom.
Prečo 4. miesto?
Od revolúcie sa žiadnemu jeho predchodcovi nepodarilo na tomto poste tak dlho vydržať a odviesť toľko viditeľnej práce. Televízna Jednotka dokáže zábavnými programami či seriálmi úspešne konkurovať komerčným vysielateľom, neustále stúpa sledovanosť, vrátane správ, ktoré sú podľa minuloročného prieskumu najobjektívnejšie spomedzi všetkých televízií na našom trhu. Mikovi sa podarilo oživiť aj filmovú tvorbu, dotiahnuť do Mlynskej doliny renomovaných režisérov i populárnych hercov, aktívne spolupracovať s Českou televíziou. Pod palcom má navyše aj rozhlas, pod ktorý patrí deväť rádií, pričom Rádio Slovensko si stabilne udržuje druhé miesto v počúvanosti (792-tisíc poslucháčov) a je neodmysliteľným každodenným spoločníkom celých generácií Slovákov.
5. Peter Mertus (53), generálny riaditeľ News and Media Holding, a. s.
Kto je to?
Po ukončení Slovenskej vysokej školy technickej získal v americkom Seattli titul MBA z marketingu. Pracoval pre IBM Slovensko ako manažér pre systémovú integráciu a veľké projekty a neskôr sa cez spoločnosť Mediatel dostal do najväčšieho multimediálneho vydavateľského domu na Slovensku Ringier Axel Springer, ktoré viedol 14 rokov. Pred tromi rokmi prešiel do vydavateľského domu News and Media Holding, kam patrí vydavateľstvo Spoločnosť 7 plus, vydavateľstvo Trend a holding má tiež menšinový podiel v Petit Presse.
Prečo 5. miesto?
Má dlhoročné skúsenosti a popredné miesto v rebríčku mu momentálne zabezpečuje dohľad nad printovými titulmi, ako sú denník Plus jeden deň, týždenník Plus 7 dní či mesačníky Emma, Zdravie a Záhradkár. V online svete sú to zase značky Centrum.sk, Aktualne.sk či Atlas.sk.
6. Roland Kubina (44), šéf spravodajstva a programu v TV JOJ
Kto je to?
Televízia je jeho druhý domov. Ako devätnásťročný chlapec začínal v Českej televízii a z asistenta sa neskôr stal produkčný, zvukár, osvetľovač, technik, strihač, kameraman, režisér i spravodajca. Bol súčasťou nezávislej TV spoločnosti, s ktorou robil spravodajstvo pre Primu, Novu, Českú televíziu, všetky maďarské stanice, pre Reuters i CNN. Do Jojky sa dostal cez lokálnu stanicu v Košiciach, z ktorej neskôr vznikla práve dnešná TV JOJ. V nej dlhé roky viedol spravodajstvo a po odchode Františka Borovského mu pribudla aj starosť o program.
Prečo 6. miesto?
R. Kubina je žijúca legenda, otec televíznej rodiny, workoholik, človek, ktorý drží pokope výborne fungujúci a stabilný kolektív Jojky. Práve on rozhoduje, čo a kedy sa bude vysielať a ako to bude vyzerať. Seriálovú tvorbu posúva od kvantity ku kvalite. Navyše má absolútnu kontrolu nad spravodajstvom, ktoré bolo vždy silnou zbraňou Jojky a v poslednom čase je najsilnejším spravodajstvom na trhu.
7. Gabriel Popescu (45), riaditeľ centra produkcie vlastnej tvorby Markízy
Kto je to?
Pracoval pre najväčšiu komerčnú televíziu v Rumunsku PRO TV a medzinárodnú produkčnú spoločnosť Media Pro Pictures. Ďalej sa ako nezávislý producent podieľal na desiatkach medzinárodných reklám a na prevažne amerických koprodukciách. V roku 2010 nastúpil ako producent – konzultant pre spoločnosť CME, v januári 2011 sa stal generálnym riaditeľom MediaPro Entertainment Slovakia, s. r. o., a momentálne je riaditeľom centra produkcie vlastnej tvorby, inými slovami, vyberá a následne zabezpečuje výrobu vlastných formátov Markízy.
Prečo 7. miesto?
Podieľa sa na vypracovaní charakteristiky vysielacej štruktúry. Navrhuje programovú koncepciu jednotlivých cyklov i samostatných relácií. Pod jeho taktovkou Markíza vyrába dlhodobo úspešné formáty ako Farma, Búrlivé víno a mnohé ďalšie.
8. Alexej Fulmek (50), generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press
Kto je to?
Legenda našej žurnalistiky. V roku 1989 začal písať pre denník Smena a už o štyri roky neskôr spoluzaložil noviny Sme, kde sa stal zástupcom šéfredaktora. Postupne sa vypracoval na špičkového manažéra a momentálne je predsedom predstavenstva Petit Press, a. s., spoločnosti vydávajúcej denníky Sme a Új Szó, týždenník TV Svet, mesačníky Profit, Lišiak a Magazín zdravia, množstvo regionálnych periodík (Korzár, MY) a tiež bezplatné noviny Echo. Vlastní tlačiarne a pokiaľ ide o internet, tu určite treba spomenúť stránku Sme.sk, ktorej patrí s viac ako 2 miliónmi reálnych užívateľov tretie miesto na Slovensku.
Prečo 8. miesto?
Petit Press hrá prvé husle na regionálnom printovom trhu vďaka množstvu titulov a darí sa aj webu. Sme sú stále rešpektované noviny, i keď po tom, čo do Petit Pressu vstúpila Penta, časť čitateľov odišla k Denníku N, ktorý si založili odídenci zo „Smečka“.
9. Ivan Antala (40), generálny riaditeľ Rádia Expres
Kto je to?
Najskôr pôsobil ako moderátor v alternatívnom rádiu Ragtime a po čase sa stal jeho hudobným dramaturgom. Veľký kariérny zlom v jeho prípade nastal v roku 2000, keď odišiel do rádia Expres, kde sa rovnako stal hudobným dramaturgom, no piesne tentoraz vyberal pre nepomerne väčšiu masu poslucháčov. V roku 2006 sa stal v Exprese programovým riaditeľom a pred tromi rokmi išiel nahor opäť, keď nahradil Evu Babitzovú vo funkcii generálneho riaditeľa. Je tiež viceprezidentom v Asociácii nezávislých rozhlasových a televíznych staníc.
Prečo 9. miesto?
Nebyť Rádia Slovensko, ktoré mu dýcha na chrbát, Expres neohrozene tróni na vrchole počúvanosti v našich končinách. Posledné čísla hovoria o podiele 19,3 %, čo znamená, 864-tisíc denných poslucháčov vo veku 14 - 79 rokov. Speváci dlhé roky túžia práve po tom, aby z ich piesní spravil hit práve Expres.
10. Tibor Búza (48), riaditeľ sekcie programových služieb STV
Kto je to?
Kedysi šéfoval spravodajstvu STV, bol pri zrode Rádia Expres a následne sa opäť vrátil do televízneho sveta - v Markíze riadil Centrum spravodajstva a publicistiky. Keď sa Václav Mika stal generálnym riaditeľom RTVS, zlákal do verejnoprávnej televízie aj Tibora Búzu a obaja sa dali na ťažkú misiu - postaviť túto ustanovizeň opäť na nohy.
Prečo 10. miesto?
Stal sa zázrak - televízia pod jeho vedením produkuje programy, ktoré dostatočne plnia funkciu verejnoprávnosti, sú kvalitné, a zároveň dokážu zaujať divácke masy. Dôkazom toho sú šou Milujem Slovensko, seriály Tajné životy, Kolonáda i Doktor Martin či vydarené súťažné programy Duel a 5 proti 5. Čo je najdôležitejšie, v televízii to opäť žije a naplno sa vyrába.
11. Patrik Ziman (45), generálny riaditeľ FUN Rádia
Kto je to?
Vyštudoval Obchodnú fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave odbor zahraničný obchod, no kariéru najskôr spravil ako moderátor FUN Rádia. Deväť rokov pracoval za mikrofónom a vyskúšal si aj hudobnú dramaturgiu. Z rádia odišiel na päť rokov do Spoločnosti 7 Plus, kde bol obchodným a marketingovým riaditeľom, no potom sa vrátil a stal sa generálnym riaditeľom FUN-ka. Je ním už 12. rok a je tiež prezidentom Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc.
Prečo 11. miesto?
Pretože FUN Rádio si dlhé roky drží tretiu priečku v počúvanosti a státisíce poslucháčov naň nedajú dopustiť. Podľa posledného prieskumu ho denne počúvalo 11 % ľudí.
12. Andrea Gavačová (49), riaditeľka predaja formátov spoločnosti FremantleMedia pre región strednej a východnej Európy
Kto je to?
Spravila kariéru v jednej z najväčších distribučných televíznych spoločností na svete. Už jej študentský život bol naplnený prácou, keďže počas štúdia produkcie na VŠMU ju v roku 1990 oslovil jej učiteľ Slavomír Magál, aby spoluzaložila pobočku nemeckej televíznej distribučnej spoločnosti Betafilm. S jej pomocou vznikla firma Telefilm Eurokim, pričom nasledujúce roky riadila predaj distribučných práv na filmy a seriály a už vtedy mala na starosti celú strednú a východnú Európu. V roku 2003 prešla do STV, kde šéfovala akvizíciám a o ďalšie dva roky spravila kariérny skok, keď prešla na pozíciu riaditeľky predaja formátov spoločnosti FremantleMedia pre teritórium strednej a východnej Európy.
Prečo 12. miesto?
Aj keď všetky naše televízie sa snažia vyrábať aj vlastné programy, piliere ich programu stále tvoria licencované formáty, pričom najviac ich na Slovensko predáva práve FremantleMedia. Markíza cez A. Gavačovú kúpila SuperStar a Dobre vedieť!, Jojka Česko Slovensko má talent a Moja mama varí lepšie ako tvoja a na Jednotke RTVS môžeme dlhé roky vidieť šou 5 proti 5.
13. Marián Chudovský (57), generálny riaditeľ Slovenského národného divadla
Kto je to?
Vyštudovaný operný režisér spojil svoj profesionálny život doslova so všetkými kútmi Slovenska. Najskôr pôsobil v Opere Štátneho divadla v Košiciach, kde bol dramaturgom, režisérom a neskôr aj umeleckým šéfom. Post umeleckého šéfa a riaditeľa zastával aj v Opere SND v Bratislave či v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Istý čas bol režisérom Spevohry Novej scény v Bratislave a režíroval pre televíziu Markíza. Generálnym riaditeľom SND v Bratislave je od roku 2012.
Prečo 13. miesto?
Asi nikto nepochybuje o tom, že vďaka bohatým skúsenostiam je v danej oblasti skutočným odborníkom. Naša prvá divadelná scéna je zároveň domovom pre väčšinu hereckých hviezd známych z televíznych seriálov.
14. Gabriela Belopotocká (60), generálna riaditeľka Ikar, a. s., generálna manažérka Euromedia group
Kto je to?
Vyštudovala ekonómiu a svoj život spojila s knihami. Po škole sa zamestnala vo vydavateľstve Mladé letá ako vedúca odbytu, vo vydavateľstve Tatran sa neskôr stala vedúcou marketingu a v rokoch 1990 - 1993 pôsobila súčasne aj ako obchodná riaditeľka dánskeho vydavateľstva Egmont. Zlom v jej kariére nastal, keď spolu s ďalšími desiatimi nadšencami založila knižné vydavateľstvo Ikar, a. s, ktoré sa čoskoro stalo bezkonkurenčne najúspešnejším v našich končinách.
Prečo 14. miesto?
Ikar dodnes vydal približne 4 600 titulov, z ktorých sa predalo viac ako 27,5 milióna výtlačkov, čo spoľahlivo vyvracia teórie o tom, že knihy postupne ľudí prestanú zaujímať. Navyše v Ikare pravidelne vychádzajú životopisy našich celebrít - naposledy tak urobila Marika Gombitová či Jana Kocianová.
15. Peter Núňez (44), režisér, konateľ produkčnej spoločnosti Nunez NFE
Kto je to?
Televízny chlebíček ochutnal tento vyštudovaný slovenčinár a dejepisár v dnes už neexistujúcej VTV. Odtiaľ putoval do Markízy, kde vyrábal upútavky a následne spolu s Martinom Hudákom založil produkčnú spoločnosť Oreo. Tú potom opustil a vznikla jeho vlastná spoločnosť Nunez NFE. Meno si spravil najmä ako režisér SuperStar a ďalších veľkých projektov vrátane tanečných šou Markízy Bailando či Let‘s Dance. Aktívny je aj v Česku a je tiež spoluvlastníkom televízie Senzi.
Prečo 15. miesto?
Vlani vyrábal pre Jojku program V siedmom nebi, pre Jednotku RTVS súťaž 5 proti 5 a po dokumentárnom filme Arcibiskup Bezák je aktuálne producentsky podpísaný pod filmom Všetko alebo nič. Okrem toho sa venuje aj kreatíve a produkcii reklamných televíznych a rádio spotov, ako aj nákupu médií.
16. Peter Riava (45), šéf vydavateľstva Universal Music Slovensko
Kto je to?
Oveľa dlhšie než spevácka kariéra trvá v prípade Petra Riavu kariéra manažérska. Všetky hviezdy našej hudobnej scény veľmi dobre vedia, o koho ide, Riava totiž stojí dlhé roky na čele slovenskej pobočky amerického hudobného gigantu Universal Music.
Prečo 16. miesto?
Richard Müller, Meky Žbirka, Adam Ďurica - títo všetci a mnohí ďalší vydávajú svoje albumy u Riavu a, samozrejme, spolu s nimi množstvo hviezd svetovej popmusic.
17. Dano Dangl (42), producent, scenárista, konateľ Noemo production, s. r. o.
Kto je to?
Po ukončení VŠMU pôsobil v menších divadlách a živil sa najmä dabingom, no skutočnú hereckú kariéru vlastne nikdy nespravil. Verejnosť ho spoznala najmä ako jedného z kvarteta v humoristickej relácii S.O.S., ktorú vysielala Jednotka STV. Už vtedy sa prejavil ako šikovný scenárista a neskôr na Markíze ako režisér pripravoval zábavnú šou Partička. Spolu s manželkou si založil vlastnú produkčnú spoločnosť, a následne začal najmä pre Markízu (Vo štvorici po Slovensku, Kredenc) a Jojku (Haló!, Kukátko) vyrábať jeden program za druhým. Zabúdať nesmieme ani na jeho film o Paľovi Demitrovi s názvom 38 a účinkovanie v top programoch Milujem Slovensko a Tvoja tvár znie povedome.
Prečo 17. miesto?
Neustále vymýšľa nové projekty a posúva hranice vlastnej pôsobnosti. Markíza dlhodobo vysiela jeho Kredenc, natočený je sitkom Kávomat - miestny úrad Hodrušany a Dangl sa podieľa aj na komediálnom seriáli Divoký Zapadákov, ktorý sa čoskoro dostane na obrazovky. Navyše jednou z filmových udalostí tohto roka bude komédia Cuky Luky Film, ktorú producentsky zastrešuje.
18. Ján Kováčik (54), veľkopodnikateľ, predseda predstavenstva Forza, a. s.
Kto je to?
V našom rebríčku nikdy nechýbal, i keď mali sme ho aj oveľa vyššie. Najmä v časoch, keď vlastnil podiel v televízii Markíza, patril k top hráčom slovenského šoubiznisu. Svoj záujem medzičasom preniesol skôr na šport - od roku 2010 je prezidentom Slovenského futbalového zväzu. Okrem toho mu stále patrí produkčný dom Forza, ktorý organizuje súťaž krásy Miss Slovensko či Art Film Fest, hudobné vydavateľstvo Forza Music i tučný archív socialistického gigantu Opus. Spolu s Milanom Lasicom sú vlastníkmi Štúdia L & S.
Prečo 18. miesto?
Jeho záber je nesmierne široký a aj keď je posledné roky viac viditeľný v súvislosti s naším futbalom, stále ťahá za nitky vo svete ženskej krásy, hudby, divadla či filmu.
19. Tomáš Eibner (38), režisér, konateľ Eibner Production, s. r. o.
Kto je to?
Televízia je preňho celoživotným poslaním. Mal len štrnásť, keď začal obsmŕdať v mestskej televízii v rodnom Fiľakove. Tam mu jedného dňa strčili do ruky kameru a už ju nepustil. Vyštudoval audiovizuálnu techniku na priemyslovke, následne odišiel do Maďarska, kde pre televíziu RTL Club točil reportáže i dokumentárne filmy. Postupne prešiel cez všetky možné pozície od strihača cez dramaturga až po zvukára, no definitívne skončil pri réžii. Jeho veľkým debutom v režisérskom kresle sa stali VyVolení a keďže sa osvedčil, prichádzali ďalšie ponuky ako SuperStar, Hit storočia, Miss Slovensko, Eurosong, Hviezdy na ľade či Showdance.
Prečo 19. miesto?
Má za sebou veľmi úspešný rok, počas ktorého pre RTVS pripravoval kvízovú šou Čo ja viem a pre Jojku zase podvečerný hit Moja mama varí lepšie ako tvoja. Okrem toho režíroval veľkolepý galavečer Srdce pre deti.
20. Danica Hričová (39), vedúca vývoja hraných formátov TV JOJ
Kto je to?
Je dcérou známeho dramaturga a scenáristu Miloša Ruppeldta, takže neprekvapivo na VŠMU vyštudovala práve divadelnú dramaturgiu. Zarábala si ako prekladateľka na voľnej nohe, neskôr bola dramaturgičkou v Jojke, no naplno sa presadila o čosi neskôr v Markíze, kde ako kreatívna producentka priviedla k životu seriálové hity Búrlivé víno a Chlapi neplačú. Potom sa však dostala s televíziou do konfliktu a vrátila sa do TV JOJ, kde sa stala vedúcou vývoja hraných formátov. Bola vydatá za herca Róberta Haláka, s ktorým má syna Adama.
Prečo 20. miesto?
Na dramatické seriály je macher, o čom svedčí aj jej počínanie na Jojke, kde postavila na nohy Divoké kone i ZOO. Vlani ju nezastavili ani materské povinnosti a do vysielania sú pripravené jej ďalšie tromfy - romantické seriály Pravá tvár a Hotel.
22. Andy Kraus (48), scenárista, spolumajiteľ spoločnosti Továreň 5/7/11
Kto je to?
V Svákovi Raganovi mu Jozef Kroner strčil ruky do medu, v Diskopríbehu robil zlobu Rudolfovi Hrušínskemu najmladšiemu, spolu s Petrom Marcinom nás dlhé roky zabával v rozhlasovom Twisteri, televíznom Uragáne, Hurikáne a neskôr v Susedoch... Andy Kraus však postupne prešiel do zákulisia, stal sa rešpektovaným scenáristom, ktorého firma vyrába dlhé roky seriály pre Jojku.
Prečo 21. miesto?
Aj on zažil v tomto rebríčku oveľa lepšie časy, no posledné roky mu nejde karta. Predvlani mu skončil Panelák a odvtedy sa nechytil, prepadol sitkom Dvojičky i komediálny seriál Dovidenia, stará mama! Bude zaujímavé sledovať, či spolu s novým Panelákom vstane z popola aj Andy.
22. Michal Kaščák (44), šéf festivalu Pohoda
Kto je to?
Aj keď má pod palcom „len“ jeden a stále ten istý projekt, jeho vplyv je nespochybniteľný. Michal Kaščák sa ešte ako chlapec preslávil spevom vo formácii Bez ladu a skladu a v období, keď tu poriadne nefungoval žiaden letný hudobný festival, založil Pohodu. Bude to už dvadsať rokov, čo na trenčianskom mestskom štadióne vznikol kult, ktorý zaberá popredné miesto v prázdninových plánoch (nielen) mladých ľudí. Kaščákovu snahu nedávno ocenil aj prezident Andrej Kiska, ktorý mu udelil vyznamenanie - Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.
Prečo 22. miesto?
Iné festivaly vznikajú, zanikajú a ľudia ich od seba len s ťažkosťami rozoznávajú. Pohoda má atmosféru, akú nenájdete na žiadnom inom podujatí u nás. Rokmi sa navyše rozrástla, pokiaľ ide o počet návštevníkov, koncertných pódií i ponuku pre milovníkov literatúry, tanca, výtvarného umenia, filmu i divadla.
23. Radoslav Štefanov (41), režisér, konateľ produkčnej spoločnosti Goodtv
Kto je to?
Na VŠMU vyštudoval filmovú a televíznu dramaturgiu a scenáristiku. Päť rokov pracoval v televízii Markíza v Centre kreatívnych služieb a jeho prvou naozaj veľkou robotou bolo režírovanie reality show Mojsejovci. Od roku 2006 bol konateľom produkčnej spoločnosti KUUL.TV, ktorá neskôr zmenila názov na Goodtv.
Prečo 23. miesto?
Jeho meno bolo dlho spojené najmä s kontroverznými programami ako Farmár hľadá ženu, Extrémne rodiny či Hotel Paradise, no medzičasom preladil na oveľa príjemnejšiu tvorbu. Pre Jednotku RTVS dlhodobo pripravuje formáty Naj dedinka Slovenska, Slovensko chutí a predovšetkým hit piatkových večerov Milujem Slovensko! No a pre Markízu zase trhák Dobre vedieť!
24. Adela Banášová (35), moderátorka
Kto je to?
Vyštudovaná kulturologička začínala už vo veľmi mladom veku ako moderátorka FUN Rádia, no zároveň poškuľovala po televízii. Popri osobnostiach nášho kultúrneho života glosovala v relácii 7 s.r.o. a následne úplne zmenila žáner, keď vyhrala konkurz na moderátorku prvej SuperStar. Potom už nasledoval jeden veľký projekt za druhým, v ktorých bola Adela moderátorkou, porotkyňou alebo dokonca súťažiacou. Ostro sledovaný je aj jej súkromný život, v ktorom vlani nastalo zemetrasenie - po siedmich rokoch sa rozišla s Petrom Modrovským a dala sa dokopy s moderátorským kolegom Viktorom Vinczem.
Prečo 24. miesto?
Bláznivo súťaží v Milujem Slovensko, kladie otázky zaujímavým ľuďom vo svojej talkšou Trochu inak, má leví podiel na úspechu Chart show. Adela je osobnosť, ktorá dokáže vždy prekvapiť, vhodne zaimprovizovať, rozosmiať a ľudia ju majú radi.
25. Peter Majeský (41), režisér, konateľ ALL IN Production, s. r. o.
Kto je to?
Peter Majeský, ktorému každý hovorí Pepe, začínal ako asistent produkcie v STV a k réžii sa dostal v Markíze, konkrétne v Teleráne. Dlho mal na starosti upútavky, no postupne sa prepracoval do prvej ligy a dnes je v televízii zo Záhorskej Bystrice špecialistom na veľké šou programy. Posledné roky režíroval SuperStar, Hlas Česko Slovenska či Chart Show. Zaujímavé je, že sa podieľal na podobných šou aj v Rumunsku - konkrétne zastrešil The Voice of Romania či Romania Got Talent.
Prečo 25. miesto?
Pod jeho taktovkou vznikajú tie najväčšie projekty, ktoré majú väčšinou veľmi dobrý divácky ohlas. Najnovšie skončila veľkým úspechom šou Tvoja tvár znie povedome, ktorá má mať svoje pokračovanie aj v tomto roku.
26. Ján Ďurovčík (44), tanečný choreograf, režisér a podnikateľ
Kto je to?
V šoubiznise sa pohybuje s úplnou ľahkosťou, koniec koncov je jeho súčasťou celý svoj profesionálny život. Po absolvovaní VŠMU na katedre tanečnej tvorby si spravil veľmi dobré meno ako tanečník, no rýchlo získaval uznanie aj ako choreograf a režisér. Založil balet Torzo či Bratislavské Divadlo Tanca a podieľal sa na mnohých muzikáloch v zahraničí i na Slovensku (najnovšie Atlantída či Šľahačková princezná). Je spoluvlastníkom divadla Tower Stage, s Petrom Modrovským má tanečnú školu Dansovia a veľmi úspešne sa zhostil aj úlohy tvrdého porotcu v tanečných šou. Mimoriadne úspešná je aj jeho spolupráca s Ivanom Táslerom respektíve skupinou IMT Smile.
Prečo 26. miesto?
Má čuch na talenty, skvelé kontakty, všetci ho rešpektujú a ak je pod niečím jeho meno, zvyčajne sa to skončí úspechom. Navyše rád prijíma nové výzvy a najnovšie plánuje postaviť divadlo.
27. Vladimír „Jeffo“ Minařík (41), režisér, majiteľ produkčnej spoločnosti JEFFO
Kto je to?
S Vilom Rozborilom kedysi pripravoval Vilomeniny či Modré z neba, s Jožom Pročkom zase divoký program Je to možné? Režíroval aj reality show Mojsejovci, Big Brother a Celebrity Camp, no macher je najmä na nablýskané galavečery - na svojom konte má viacero ročníkov Miss aj Slávika, posledné roky stojí za úspechom Česko Slovensko má talent.
Prečo 27. miesto?
Predchádza ho povesť tvrďasa, ktorý však vie urobiť veľkolepú šou. Jeho služby využíva počas svojich koncertov Lucie Bílá a pod jeho taktovkou má vzniknúť aj komediálny western Jojky Štyria statoční.
28. Martina Kyselová (50), generálna riaditeľka TA3
Kto je to?
Televíznej práci a spravodajstvu sa začala venovať v bývalej Slovenskej televízii Bratislava. Od začiatku sa špecializuje najmä na zahraničné spravodajstvo. Z eléva sa postupne vypracovala na vedúcu vydania a neskôr vyhrala výberové konanie na post šéfredaktorky Centra spravodajstva a športu STV. Do TA3 prišla v roku 2007, kde najprv pôsobila ako editorka, vedúca vydania a od roku 2012 ako šéfredaktorka. V októbri 2016 sa stala generálnou riaditeľkou jedinej spravodajskej televízie na Slovensku.
Prečo 28. miesto?
Keď sa na Slovensku či vo svete deje niečo dôležité, TA3 je ideálnou voľbou pre všetkých, ktorí potrebujú aktuálne informácie.
29. Peter Sagan (27), cyklista
Kto je to?
Najväčšia hviezda svetovej cyklistiky, najúspešnejší slovenský športovec posledných rokov, šoumen, prvotriedna reklamná tvár. Vlani si Peter Sagan našiel nového zamestnávateľa, nemecký cyklistický tím Bora-Hansgrohe a tento rok ho čaká obhajoba množstva skvelých umiestnení.
Prečo 29. miesto?
Na najslávnejších pretekoch sveta Tour de France získal vo svojich piatich štartoch 5-krát zelené tričko, dvakrát po sebe vyhral Majstrovstvá sveta v pretekoch s hromadným štartom v kategórii elite, stal sa majstrom Európy, triumfoval na prestížnej klasike Okolo Flámska... Keď sa jeho meno objaví v médiách, okamžite stúpa ich sledovanosť.
30. Daniel Štrauch (20) alias GoGo, vloger
Kto je to?
Viac ako 1,5 milióna odberateľov na najväčšom serveri pre zdieľanie videí Youtube z neho robí slovenskú internetovú hviezdu. Idol detí a mládeže začínal pred piatimi rokmi vo svojej detskej izbe a z nadšeného amatéra sa postupne vypracoval na profesionála s vlastným tímom spolupracovníkov. Hrá počítačové hry, a zároveň to komentuje, plní bláznivé úlohy, ochutnáva cudzokrajné jedlá a otvorene sa delí o svoje pocity.
Prečo 30. miesto?
Jeho videá sa bez zásahov pravidlami zošnurovaných šéfov dostávajú doslova už pár sekúnd po nahratí k státisícom fanúšikov po celom svete. Pred pár rokmi nemysliteľné, dnes realita.