Informovala o tom Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá im postupne začala vypovedať zmluvy. Množstvo pacientov tak bude musieť svojho všeobecného či špecializovaného lekára zmeniť. Koľkých poistencov sa toto opatrenie dotkne, zatiaľ poisťovňa nezverejnila. Pacientov však pribúda zatiaľ čo lekárov je stále menej a ich stavy sa plnia. Môže vás nový lekár odimetnuť prijať? Ako postupovať pri jeho zmene?
Počet ambulancií sa stále znižuje, tento rok bude ich pokles ešte väčší. „V rámci Ozdravného plánu sa poisťovňa rozhodla vypovedať zmluvy cca 100 ambulanciám. Ide o prípady, keď lekár pracuje v nemocnici a zároveň na čiastočný úväzok v tejto ambulancii. V mnohých prípadoch nefungujú plnohodnotne. Tiež sme odzmluvnili neefektívne zariadenia. Ide o približne 20 ambulancií.“ tvrdí hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová.
Zuzana Eliášová, hovorkyňa Ministerstva zdravotníctva SR
- Mať všeobecného lekára nie je zákonom stanovená povinnosť. Osoba, ktorá takéhoto lekára nemá, sa vystavuje riziku, že jej bude poskytovaná len neodkladná zdravotná starostlivosť v prípade náhlej zmeny zdravotného stavu ohrozujúcej život. Ak poistenec všeobecného lekára má, má nárok aj na preventívne prehliadky hradené z verejného zdravotného poistenia.
Petra Balážová, hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne
Beáta Dupaľová Ksenzsighová, hovorkyňa Union Zdravotná poisťovňa
- Pokiaľ poistenec nevie v okolí zistiť dostupného všeobecného lekára, na web stránke poisťovne máme uverejnený zoznam zmluvných lekárov. Rovnako vieme poradiť klientovi prostredníctvom kontaktných miest alebo call centra zmluvného vzťahu.
Veronika Rezáková, Trenčiansky samosprávny kraj
- Samosprávny kraj má v zmysle zákona kompetenciu určiť rozsah zdravotného obvodu všeobecným lekárom. Trenčiansky samosprávny kraj sa nad rámec rozhodol zverejniť na web stránke určené zdravotné obvody, v ktorých sa pacienti môžu orientovať podľa svojho bydliska (zadaním ulice). Naďalej má však pacient slobodnú voľbu lekára, teda ten v jeho zdravotnom obvode nemusí korešpondovať s jeho aktuálnym lekárom. V tomto prípade sa môže pacient obrátiť na svoju zdravotnú poisťovňu, kde mu povedia ktorému lekárovi za neho uhrádzajú platbu.
Zo zákona
- Zmena lekára je bezplatná
- Pacient má nárok vybrať si sám všeobecného lekára
- Dohoda o poskytovaní zdravotnej starostlivosti sa uzatvára na min. 6 mesiacov
- Odstúpenie od zmluvy má písomnú formu a obsahuje meno a rodné číslo pacienta a údaje lekára
- Dôvod odstúpenia od zmluvy nemusí uvádzať
Kedy vás lekár nemusí prijať
- prekročil by únosné pracovné zaťaženie
- má k pacientovi osobný vzťah, ktorý by mohol ovplyvniť objektívne hodnotenie zdravotného stavu
- bráni mu osobné presvedčenie (umelé prerušenie tehotenstva, sterilizácia)
Ako postupovať
1. vyberte si nového praktického lekára pre dospelých
2. požiadajte o vyradenie z evidencie vášho pôvodného lekára
3. do konca mesiaca môžete využívať zdravotnú starostlivosť u pôvodného lekára
4. uzatvoríte zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s novým lekárom - platí od nového mesiaca
5. nový lekár požiada pôvodného o vašu zdravotnú dokumentáciu (musí mu byť odovzdaná do 7 dní od vyžiadania)
Čo platí pri zmene špecialistu
- gynekológovia a stomatológovia majú určený zdravotný obvod
- postup je rovnaký ako pri všeobecnom lekárovi
- uzatvorí sa nová zmluva a lekár si vyžiada zdravotnú dokumentáciu
- ostatní špecialisti (urológ, kardiológ a i.) "rajón"nemajú
- pri ich návšteve je potrebný len výmenný lístok od všeobecného lekára
- u dermatoverológa, psychiatra a oftamológa v prípade predpísania okuliarov lístok nepotrebujete
POZOR!
všeobecný lekár nesmie zo žiadneho z predchádzajúcich dôvodov odmietnuť pacienta, ktorý podľa trvalého bydliska patrí do jeho obvodu
Poistenci, ktorí v r. 2016 všeobecného lekára zmenili
Všeobecná zdravotná poisťovňa 160-tisíc
Union zdravotná poisťovňa 16-tisíc
Dôvera zdravotná poisťovňa 85-tisíc
Poistenci, ktorí v r. 2016 všeobecného lekára nemenili
Všeobecná zdravotná poisťovňa 123-tisíc
Union zdravotná poisťovňa 25-tisíc
Dôvera zdravotná poisťovňa 121-tisíc