Pomocou sociálnych sietí, videoblogov či statusov oslovujú desaťtisíce potenciálnych voličov, fanúšikov, ale aj neľútostných hejterov. Ktorí slovenskí politici si bahnenie vo virtuálnych vodách, doslova užívajú a ktorí sa v nich pohybujú ako dinosaurus v porceláne?
Kráčajú s dobou! Internet už dávno nie je len výmyslom pre špecifickú skupinku ľudí, ale stal sa súčasťou kažodennej rutiny aj niektorých slovenských politikov. „Sociálne médiá sú povinnou jazdou v rámci komunikácie politikov so svojimi voličmi,“ konštatuje reklamný analytik Róbert Slovák. Internet je ale dvojsečná zbraň a o tomto fakte sa už presvedčilo aj niekoľko slovenských politikov.
Andrej Danko (42), predseda parlamentu a predseda SNS
Šéf národniarov a predseda parlamentu využíval sociálne siete ešte donedávna v klasických mantineloch. Internet mu ale uštedril poriadnu facku po tom ako sa naňho zniesla vlna kritiky po tom ako sa prevalila jeho hodnosť kapitána a internet sa doslova „prekapitánoval“. V dôsledku tejto vlny si Andrej Danko zrušil svoj oficiálny profil na Facebooku a rovnakého osudu sa dočkal aj profil SNS.
Andrej Kiska (53), prezident SR
Prezident SR využíva internet naozaj hojne a na svojom facebookovom profi l je viac než aktívny. Nájdete na ňom fotky z jeho osobného života, ofi ciálnych prezidentských návštev, ale aj statusy k aktuálnym témam zo spoločenského či politického života. Hlava štátu sa dokonca objavila aj v jednom z videoblogov známeho slovenského youtubera Goga. „Prezident internet využíva adekvátne k svojmu statusu a myslím, že to robí naozaj dobre,“ zhodnotil odborník cez reklamu Róbert Slovák.
Richard Sulík (49), europoslanec a predseda SaS
Šéf opozičnej SaS Facebook využíva aj ako odkladový priestor na svoju bohatú videoprodukciu. Na mušku si tak berie nielen domácu a zahraničnú politiku, ale aj interné pomery v EÚ či v Europarlamente. Internet sa stal aj hlavným bojiskom v jeho konlikte s publicistom Michalom Havranom, ktorý ho nazval „trápnučký fašista“. Za toto oslovenie si vyslúžil žalobu, ktorú europoslanec v krátkom čase aj stiahol. Podľa Róberta Slováka s Facebookom na vysokej úrovni pracujú aj ďalší saskári ako napríklad Jozef Mihál (51) alebo Lucia Nicholsonová (40).
Boris Kollár (51), predseda Sme rodina
Predseda Sme rodina a multiotecko Boris Kollár na Facebooku, poriadne činí, a to dokonca na viacerých profiloch zároveň. Zdieľa články, píše statusy a často sa zapája aj do diskusií s bežnými ľuďmi. „S internetom dobre pracuje aj Boris Kollár, no namiesto toho, aby šíril pozitívne príklady, tak často ani nečíta, čo zdieľa a nerieši, či to je pravda,“ tvrdí Slovák. jeho aktivita v rámci sociálnych sietí sa mu ale nie vždy vyplatí a občas sa aj poriadne sekne. Šéf Sme rodina zrejme poriadne oľutoval svoj status z leta, keď festivalu Pohoda poprial veternú smršť, ktorý potom musel prepísať na korektnejšiu verziu.
Robert Fico (52), premiér SR a predseda Smer-SD
Aj samotný premiér už objavilčaro sociálnych sietí a na Facebooku pravidelne zverejňuje svoje videá z ranného behu s labradorom Larrym, alebo sa ostro púšťa do novinárov a nazýva ich „záchodovými pavúkmi“. Novinkou z premiérovej produkcie sú tzv. videá zo zákulisia strany Smer či nezáväzné rozhovory s ministrami.
Smer sa snaží
Ján Baránek, politológ
Dôležitosť virtuálneho priestoru rastie zo dňa na deň a z mesiaca na mesiac. Platí to najmä pre strany, ktoré majú voličov do 55 rokov, ako je napríklad SaS či Sme rodina. Platí to ale aj pre tak špecifické strany, ako je napríklad ĽSNS Mariana Kotlebu, ktorá vystupuje trochu uzavreto. Voliči tejto strany sú vo virtuálnom priestore možno práve len preto, aby s ňou mali kontakt. Pri Smere vidieť tiež v poslednom čase snahu obsadiť tento priestor. Smer má voličov najmä z vidieka a starších voličov, ktorých prebral po HZDS. Chce oslovovať aj mladších voličov, no strany, o ktorých som hovoril predtým, sú oveľa viac po predu ako Smer.
Bez internetu to nejde
Róbert Slovák, reklamný špecialista
Ak niektorý z politikov nevyužíva moderné technológie ako internet, tak stráca dych pri komunikácii so svojou cieľovkou či voličmi. Aj na zahraničných politikoch ako Obama či Trump vidíme, že sociálne siete a internet vedia dokonale využívať.