Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej predložili odbory počas rokovania nový návrh na zvýšenie tarifných miezd. Požadujú rast platov o 6 % v tarifných triedach 1 až 13 a zvýšenie o 4 % pre tarifné triedy 14 až 20 pri zachovaní objemu prémií ako v roku 2016. A to s platnosťou od 1. februára 2017. "Rokovanie bolo vecné a slušné, každá zo strán predložila svoje argumenty. Posledný návrh odborových organizácií musíme podrobne rozobrať, prepočítať, čo to znamená pre ŽSR v celkovom finančnom vyjadrení," reagoval generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Až potom železnice podľa jeho slov zaujmú k tomuto návrhu stanovisko. Verí však, že rokovania nakoniec prinesú kompromis prijateľný pre obe strany.
Doteraz odborové organizácie požadovali zvýšenie o 6 %, čo by predstavovalo nárast tarifných miezd o 43,20 eura a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre všetkých zamestnancov. Posledný návrh zo strany ŽSR predstavoval zvýšenie zmluvnej mzdy všetkým zamestnancom o 30 eur a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre vybrané typové pozície zamestnancov v prevádzke. V rámci kolektívneho vyjednávania sú momentálne podľa Pavlikovej otvorené tri body. Obe strany však podľa nej dospeli v jednom bode ku kompromisu, v druhom sa napriek novému návrhu zo strany ŽSR zatiaľ nezhodli. Tretím a najdôležitejším je práve otázka nárastu miezd.
Odborové organizácie ŽSR sú pritom od 22. decembra 2016 v štrajkovej pohotovosti. Ako dôvod uviedli spôsob kolektívneho vyjednávania v spoločnosti, kde zamestnávateľ podľa nich podmieňuje nárast mzdy vopred pridelenými mzdovými prostriedkami a prepúšťaním zamestnancov. "Takýto postup rázne odmietame," zdôraznili odborári.
Čo sa týka prepúšťania, hovorkyňa uviedla, že pripravovaná optimalizácia nemá žiadny súvis s kolektívnym vyjednávaním a nebude sa týkať prevádzky a prevádzkových zamestnancov. "Optimalizáciou by mala byť dotknutá výhradne administratíva, duplicitné obslužné činnosti, vrátane aparátu generálneho riaditeľstva ŽSR," vymenovala. Generálny riaditeľ doplnil, že prepúšťanie sa nebude týkať prevádzky a "každé jedno miesto z prevádzky, kde by bol návrh na zrušenie, mu musí byť vysvetlené a zdôvodnené".