Ako v stredu informovala hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinovej komory Jana Holéciová, nový študijný odbor otvoria od školského roku 2017/2018 Stredná odborná škola (SOŠ) Pruské v Ilavskom okrese, SOŠ technická a agropotravinárska v Rimavskej Sobote a SOŠ v Moldave nad Bodvou. Nový experimentálny študijný odbor je výsledkom spolupráce škôl, zamestnávateľov, Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory a Združenia dodávateľov poľnohospodárskej techniky Agrion, ktorá na Slovensku zastrešuje 51 firiem zaoberajúcich sa predajom a servisom najmodernejších poľnohospodárskych zariadení.
Podľa riaditeľa Regionálnej poľnohospodárskej a potravinárskej komory v Trenčíne Miroslava Maxona je nevyhnutné, aby najmodernejšiu poľnohospodársku techniku, ktorou dnes disponujú poľnohospodárske podniky, obsluhovali vysokokvalifikovaní ľudia. „Dnes má priemerný traktor minimálne jeden počítač, ak má nejaké prívesné zariadenie, počítačov tam je viac. Doteraz si to vždy riešili prevádzkovatelia s predajcami techniky. To, že sa do problematiky zaangažovalo združenie Agrion je signál, že aj oni potrebujú kvalifikovaných odborníkov a že si nevystačia so servisnými technikmi, ktorých majú,“ skonštatoval Maxon.
Ako dodal, aj Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora musí urobiť viac pre to, aby pravdivo prezentovala odvetvie poľnohospodárstva na verejnosti. „Ľudia musia stratiť pocit, že traktoristi sú ľudia, ktorí sú od rána do večera zamastení od oleja. Dnes máme traktoristov, ktorí sa vo svojom stroji prezúvajú. Našou úlohou je motivovať ľudí, aby sa prišli pozrieť, s akou technikou sa pracuje. Je veľký kvalitatívny rozdiel medzi prácou na poli, v prírode s modernou technikou a prácou za výrobným pásom. Tá naša práca je omnoho inšpirujúcejšia,“ zdôraznil Maxon.
S myšlienkou vytvoriť nový študijný odbor prišla SOŠ Pruské. Podľa riaditeľky školy Janky Fedorovej je odbor agromechatronik zameraný na prípravu žiakov a profiláciu v oblasti pôdohospodárstva. „To čo sme vyučovali v minulosti, už nie je postačujúce pre zamestnávateľov, pretože v poľnohospodárskej praxi je nutné v maximálnej miere pracovať s informačnými technológiami, počítačmi, so softvérovými programami. To všetko sa budú učiť žiaci v rámci teoretického vyučovania. V rámci praktickej prípravy si na konkrétnych strojoch overia teoretické vedomosti,“ priblížila Fedorová.
Podľa predsedu predstavenstva Poľnohospodárskeho družstva Mestečko v Púchovskom okrese Petra Ježa v poľnohospodárskych družstvách chýbajú ľudia prakticky vo všetkých profesiách, či už sú to traktoristi, opravári, ošetrovatelia, dojičky, ale aj ľudia v nepoľnohospodárskych profesiách. „Poľnohospodárstvo musíme ukázať v inom svetle a odprezentovať tú atraktívnosť poľnohospodárskych profesií. Dnes si napríklad ľudia myslia, že dojičky chodia s kanvicou po maštali. Nie, dnes je v 'dojárni' počítač, ktorý zosníme dojnicu a my o nej vieme všetko. Je to skutočne iná práca ako 20 až 30 rokov dozadu,“ pripomenul Ježo.
Poľnohospodári spolu s potravinármi dlhodobo upozorňujú na nedostatok kvalifikovaných zamestnancov. Od roku 1995 do roku 2014 klesol počet pracovníkov v poľnohospodárstve na Slovensku o 73 %, s čím automaticky súvisí vyľudňovanie vidieka. V agropotravinárskom sektore ešte v roku 1995 pracovalo 203.000 zamestnancov, v roku 2014 už len 53.000 ľudí.
Problém s nedostatkom pracovnej sily sa snažia školy a podniky riešiť aj formou duálneho vzdelávania. Na Slovensku je síce do duálneho vzdelávania v oblasti poľnohospodárstva a potravinárstva zmluvne zapojených viac ako 30 spoločností, ale momentálne len 15 žiakov na celom Slovensku.