Cez mohutný Dunaj chce postaviť lanovku. Podrobnosti odvážneho projektu sú ešte zahalené rúškom tajomstva. Novému Času sa však podarilo zistiť, kadiaľ by mohol nový spôsob dopravy viesť. Podľa našich informácií by malo byť súčasťou lanovky niekoľko vagónov, ktoré by mali mať kapacitu autobusu.
Ako vyplýva z návrhu, ktorý má Nový Čas k dispozícii, lanovka by mala štartovať od polikliniky na Šustekovej ulici v Petržalke a končiť na budúcej Stanici Nivy. Dráha je nakreslená popri moste Apollo ponad plánovaný projekt Nové Lido a prístav. „Navrhli sme zvážiť výstavbu veľkokapacitného parkovacieho domu na petržalskej strane napojeného na nadzemnú elektrickú dráhu, potenciálne integrovanú do systému verejnej hromadnej dopravy. Toto riešenie môže efektívne odľahčiť križovatky, komunikácie aj most Apollo a prepojiť rozvojové zóny mesta,“ uviedla hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová s tým, že nevylúčila, že by išlo o lanovku.
Ako Novému Času potvrdilo ministerstvo hospodárstva, developer už v pondelok rezortu predložil žiadosť o vydanie osvedčenia o významnej investícii. Osvedčenie sa má týkať aj autobusovej stanice. Ak vláda schváli investíciu ako významnú, musia náklady na projekt prevyšovať 100 miliónov €. Podľa našich informácií sa však náklady na samotnú lanovku majú pohybovať okolo 50 miliónov €.
Súčasť integrovanej dopravy?
Župe sa nápad s lanovkou pozdáva. „Keďže padla možnosť vybudovať tunel popod Dunaj, bolo otázkou času, kedy niekto príde s takýmto návrhom. Lanovka má všetky výhody tunela, predovšetkým však bezkolíznosť. Takéto možnosti dopravy v tomto preťaženom úseku chýbajú,“ prezradil Novému Času bratislavský župan Pavol Frešo. Podľa neho na župe už prebehli aj rozhovory ohľadom prepojenia lanovky do integrovanej dopravy. V ideálnom prípade by sa nový druh prepravy mohol spustiť po dokončení autobusovej stanice, a to v roku 2020.
Musí byť rýchlejšia ako električka - dopravný analytik Jozef Drahovský
- Ak by pribudla doprava, ktorá by bola nekolízna s inou, jednoznačne je to v prospech obyvateľov a návštevníkov mesta. Ak by trasa viedla od polikliniky, odľahčilo by to dopravu na mostoch. Prínosom by bolo, keby sa to podarilo rozšíriť aj na ďalšie miesta. Dôležité však je, aká technológia sa použije. Ak by to bola klasická lanovka, ktorá bude mať rýchlosť ako terajšia električka, nemá to význam.