VW súhlasil so zaplatením pokút v rámci občianskoprávnych a trestných procesov vo výške 4,3 miliardy USD (4,05 miliardy eur). Ide o historicky najvyššiu sankciu, ktorú americké úrady uložili automobilke. Celkové náklady na škandál sa odhadujú na 21 miliárd USD, vrátane prísľubu na opravu alebo odkúpenie dotknutých áut.
Americké úrady konfrontovali VW ohľadne nelegálneho softvéru po tom, čo odborníci z Univerzity Západnej Virgínie odhalili nezrovnalosti medzi hodnotami emisií z laboratórnych testov a v reálnych podmienkach. VW spočiatku obvinenia odmietal, napokon existenciu nelegálneho softvéru priznal v septembri 2015.
Ako neskôr pripustil hlavný poradca VW Manfred Doss, dokonca aj po tomto priznaní sa zamestnanci koncernu usilovne snažili vymazať počítačové súbory a ďalšie dôkazy. Zástupca generálneho prokurátora John Neal uviedol, že išlo o "vykalkulovaný priestupok", a nie o "momentálne zlyhanie úsudku".
Hoci náklady na škandál by položili nejednu spoločnosť, VW má dostatok peňazí. Jeho hotovostné rezervy dosahujú 33 miliárd USD. Koncern sa pred časom dohodol s úradmi a majiteľmi vozidiel na mimosúdnom vyrovnaní vo výške 15 miliárd USD. Na základe tejto dohody musí VW naplno spolupracovať s vyšetrovateľmi a umožniť nezávislý dohľad na tri roky. Nezávisle od týchto udalostí šiestim zamestnancom VW hrozí v USA trestné stíhanie.