V jej troskách zomrel pilot Ján († 50), lekárka Patrícia († 46), záchranár František († 32) aj pacient Ján († 38). Vo vyšetrovaní po pol roku nastal dôležitý posun!
Tragédia sa začala ako bežná záchranárska akcia. Vrtuľník letel v stredu 7. septembra 2016 okolo 21. hodiny do obce Strelníky pri Banskej Bystrici. Záchranári odštartovali z Popradu, pretože ich bystrickí kolegovia museli dodržať predpísanú prestávku. Ponáhľali sa na pomoc Jánovi Majerovi († 38), ktorý sa zranil po páde zo skaly. Zraneného napriek tomu, že sa vzpieral, naložili do vrtuľníka a mierili do nemocnice. Nikdy tam však nedoleteli. Krátko po štarte, keď už helikoptéra mala mať pred sebou iba voľnú cestu do Banskej Bystrice, sa stroj nepochopiteľne stočil naspäť, akoby sa chcel vrátiť. „Letel nad stromami a svietil, akoby niečo hľadal, potom sa vracal naspäť. Potom bolo počuť iba silný výbuch. Vedeli sme, že sa stalo niečo hrozné a volali sme políciu,“ povedal svedok nešťastia. Nasledoval pád stroja medzi stromy. Všetci štyria pasažieri našli v troskách smrť. Bol medzi nimi aj syn bratranca prezidenta Andreja Kisku, pilot Ján Rušin († 50).
Expertíza v Kanade
Od začiatku sa hovorilo, že tragédiu mohlo spôsobiť zlyhanie ľudského faktora, technická príčina alebo poveternostné podmienky spojené s tmou a náročným terénom. Vrtuľník pritom havaroval iba 3 týždne po tom, ako ho leteckí záchranári pokrstili. „Pri expertíze motorov, ktorá bola urobená u výrobcu v Kanade aj za účasti našich zamestnancov, sa zistili fakty, ktoré by mohli naznačovať, že prišlo za letu k nesprávnej činnosti motorov. Nie je to zatiaľ definitívne, a musia sa preskúmať aj príčiny, ktoré by viedli k takejto poruche motorov. To je ešte nadlho a odpovede na otázky príčin sú ešte ďaleko,“ vysvetlil Zdeno Bielik z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Zhorená čierna skrinka
Vyšetrovanie tragédie pri obci Strelníky komplikuje aj fakt, že pri páde a následnom požiari vrtuľníka sa vážne poškodila čierna skrinka, na ktorej je zaznamenaná hlasová komunikácia v kabíne i letové parametre. Preto sa tieto informácie nepodarilo expertom získať. „Stále ešte čakáme, z Anglicka nám odpísali, že s tým niečo robia, ale hovoria o minimálnej šanci, že sa tam niečo nájde po tom spečení v ohni,“ dodal Bielik.
Tragédie červeno-bielych anjelov
17. júla 2015: V Slovenskom raji sa zrútil záchranársky vrtuľník Agusta A109 K-2. Spolu so šéfom horských záchranárov v Slovenskom raji Dušanom Leskovjanským († 37) prišli o život aj pilot Ľubomír Majerčák († 44), záchranár Martin Svitana († 34) a lekár Marek Rigda († 45). Príčinou nehody bola kolízia vrtuľníka s oceľovými drôtmi elektrického vedenia natiahnutými ponad prielom rieky Hornád.
2. január 2006: Vrtuľník Leteckej zdravotnej záchrannej služby Air-Transport Europe typu Augusta A-109 K2 havaroval neďaleko Janovej Lehoty (okr. Žiar nad Hronom). Svedkovia počuli letieť vrtuľník a zdalo sa im, že letí príliš nízko. Zakrátko počuli výbuch. Haváriu neprežili pilot Viktor Remeň († 47), lekár Dalibor Timko († 32) a záchranár Karol Javorský († 27). Pravdepodobnou príčinou nehody bolo zlé počasie.