Pleseň tam totiž nešetrí ani najvzácnejšie kusy. Zatiaľ sa im darí. Jedna z najrozsiahlejších zbierok rodových portrétov na Slovensku je tak práve vďaka ich usilovnej práci stále v dobrom stave.
Pracovníci múzea na Trenčianskom hrade statočne bojujú s plesňou, ktorá sa nevyhýba ani zbierke obrazov. Nie je však pleseň ako pleseň! „Máme plesne, ktoré sú potrebné a užitočné, ale aj také, čo sú škodlivé. Pokiaľ nejaký obraz napadne škodlivá pleseň, ide do reštaurátorskej dielne,“ vysvetľuje Libor Bernát z oddelenia odborných činností trenčianskeho múzea.
Reštaurátor navrhne potom podľa rozsahu poškodenia postup prác a o týchto prácach vedie čo najdetailnejšiu dokumentáciu. Každý obraz tak má svoj „chorobopis“. Prácu reštaurátorom sťažujú aj rôzne techniky, ktoré autori obrazov v minulosti používali. Experimentovali totiž so zložením farieb a mnohé prísady boli ich tajomstvom. Používali napríklad vajíčka alebo popol.
Ideálne podmienky pre obrazy
- ideálna teplota 22 stupňov
- vlhkosť vzduchu 60 percent
- na udržanie takýchto podmienok spotrebovali pôvodní majitelia hradu v minulých storočiach za sezónu priemerne 1 030 konských povozov dreva na kúrenie